تصویب عدم افزایش فراوری نفت در نشست وزیران اوپک پلاس

به گزارش مجله پیوند، تهران (پانا) - وزیران اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه تصمیم گرفتند محدودیت عرضه نفت را در ماه میلادی آینده تغییر ندهند.

تصویب عدم افزایش فراوری نفت در نشست وزیران اوپک پلاس

به گزارش ایسنا، این توافق یک پیروزی برای عربستان سعودی است که اصرار داشت محدودیت عرضه در سطح فعلی ادامه پیدا کند. با تصمیم اوپک پلاس برای عدم افزایش فراوری در آوریل، میزان عرضه محدودتر شده و هزینه های انرژی بالاتر می رود و ریسک تورم همزمان با واکسیناسیون کووید 19 و خروج اقتصادها از رکود ناشی از پاندمی تقویت می گردد.

وزیران اوپک پلاس درباره احیای فراوری به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز به مذاکره پرداختند اما پس از درخواست شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برای احتیاط بیشتر، موافقت کردند فراوریشان را در سطح فعلی نگه دارند و تنها با افزایش اندک فراوری کشورهای روسیه و قزاقستان موافقت شد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی که پس از این ملاقات داشت، به زمان خاتمه کاهش فراوری یک میلیون بشکه در روز که به صورت یکجانبه توسط این کشور انجام می گردد، اشاره ای نکرد و به خبرنگاران گفت: هیچ عجله ای برای این کار نداریم.

آمریتا سن، تحلیلگر نفتی شرکت انرژی اسپکتس در لندن گفت: اوپک پلاس با این تصمیم، بازار را با کمبود عرضه روبرو می نماید. قیمت نفت برنت در معاملات لندن حداکثر 5.7 درصد صعود کرد.

طبق بیانیه ای که در وب سایت اوپک منتشر شد، روسیه و قزاقستان به دلیل الگوهای مصرف فصلی، اجازه یافتند فراوریشان را در آوریل به ترتیب به میزان 130 هزار بشکه در روز و 20 هزار بشکه در روز افزایش دهند. این دو کشور در فوریه و مارس هم اجازه یافته بودند فراوریشان را افزایش دهند در حالی که سطح فراوری سایر اعضا ثابت مانده بود.

اگرچه این تصمیم به تقویت درآمدهای نفتی اعضای اوپک و متحدانشان یاری می نماید اما این ریسک را به همراه دارد که شرکتهای حفاری شیل فراوریشان را در قیمت بالای 60 دلار هر بشکه نفت مجددا افزایش دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک پلاس در اول آوریل برای مذاکره درباره سطح فراوری ماه مه ملاقات خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1036

به "تصویب عدم افزایش فراوری نفت در نشست وزیران اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب عدم افزایش فراوری نفت در نشست وزیران اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید