خبرنگاران ضربه کاری کرونا در میان بی تفاوتی مردم

به گزارش مجله پیوند، اهواز-خبرنگاران- بیش از هشت ماه از شیوع کرونا در کشور می گذرد، ویروسی که بازهم استان خوزستان را در شرایط قرمز قرار داده است ، بیماری مهلکی که از سوی بسیاری از مردم خوزستان هنوز جدی گرفته نشده است.

خبرنگاران ضربه کاری کرونا در میان بی تفاوتی مردم

به گزارش خبرنگاران ،خوزستان برای دومین بار از زمان شیوع ویروس کرونا در حالی به شرایط قرمز کرونا بازگشته است که کارشناسان علت اصلی آنرا بی تفاوتی مردم و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی می دانند.

اعلام روزانه آمار ابتلا و مرگ بر اثر کرونا از سوی وزارت بهداشت، اطلاع از مرگ اطرافیان بر اثر این بیماری و پیام ها و هشدارهایی که در خصوص این بیماری اعلام می شود تا به امروز در جمعیت بالایی از جامعه تاثیر گذار نبوده است.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛براساس بررسی اجرا شده در معابر شهری اهواز، 75.6 درصد از مردم این شهر ماسک را به شکل صحیح و 24.4 درصد یعنی یک چهارم به صورت نادرست ماسک استفاده می کنند.

فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه 11 شهر خوزستان در شرایط قرمز و خیلی پرخطر کرونا قرار دارند، گفت: سن فوتی های ناشی از ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

بر اساس اعلام کارشناسان وزارت بهداشت، بازارها و مکان های شلوغ یکی از کانون های اصلی انتشار این ویروس می باشند با این وجود بر اساس بازرسی مرکز بهداشت در بازارهای محلی اهواز و استان خوزستان نکات بهداشتی به درستی رعایت نمی شود.

بی تفاوتی مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک یکی از مهم ترین عوامل انتشار این بیماری است.

با نگاهی گذرا در سطح شهر اهواز می توان افرادی را مشاهده کرد که همچنان از ماسک استفاده نمی کنند و نسبت به هشدارهایی که در این مورد داده می شود بی تفاوت هستند.

مراکز عرضه فست فود، بعضی موکب های برپا شده برای ایام محرم و بسکمک از ادارات و مغازه های سطح شهر اهواز مملو از افرادی است که نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند.

خوزستان به مدت 2 ماه در اردیبهشت و خرداد شرایط قرمز کرونا را تجربه کرد که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز مهم ترین عامل طولانی شدن این شرایط عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بود.

رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در خوزستان

مشاور استاندار خوزستان درحوزه بهداشت و سلامت در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بیان نمود: رعایت نکردن فاصله اجتماعی در این شرایط سخت کرونایی تبدیل به یک معضل در خوزستان شده است.

مهرداد شریفی گفت: با وجود اینکه هشت ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد اما جمعیت زیادی نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، انتظار می رود بعد از گذشت این مدت طولانی مردم برخورد با این بیماری را یاد بگیرند.

وی گفت: نسخه ایمنی در مقابل این بیماری شست و شوی مرتب دست، استفاده از محلول گندزدا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

مشاور استاندار خوزستان درحوزه بهداشت و سلامت ادامه داد: زمانی می توانیم در مقابله با کرونا توانمندسازی کنیم که برنامه های آموزشی تداوم داشته باشند و مردم نسبت به این آموزش ها حساس و راغب باشند.

وی گفت: مدیران باید نگاه سلامت محور داشته باشند و به صورت منظم ارزشیابی و نظارت بر نحوه آموزش و رعایت پروتکل های بهداشتی را در گروه های مختلف جامعه داشته باشند.

پیشگیری آسان و ارزان است

بار هزینه های درمان و تست کرونا، امکان حضور نداشتن در جامعه و یا محل کار بسیار سنگین تر از انجام پروتکل های بهداشتی برای مقابله با ابتلا به این بیماری است.

مشاور استاندار خوزستان درحوزه بهداشت و سلامت با اشاره به اینکه تنها 50 درصد جامعه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند اضافه نمود: رعایت نکات بهداشتی درواقع پیشگیری از این بیماری است و بسیار آسان تر و ارزان تر از ابتلا به کرونا است به همین دلیل به مردم توصیه می شود پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا به این بیماری مهلک مبتلا نشوند.

وی گفت: فردی که مبتلا به این بیماری می شود بار هزینه زیادی را متحمل می شود و خانواده و اطرافیان خود را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

هشدار به تداخل بیماری آنفلوآنزا و کرونا

شریفی اضافه نمود: فصل پاییز و زمستان فصل شیوع بیماری آنفلوآنزا و سرما خوردگی است و شرایط را برای ابتلا به بیماری کرونا فراهم تر می کند به همین دلیل پیشگیری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این ایام باید جدی تر گرفته شود.

مشاور استاندار خوزستان درحوزه بهداشت و سلامت گفت: لازم است سازمان ها و نهادهای مختلف نسبت به انتشار پیام های هشدار آمیز و آموزشی در خصوص بیماری کرونا و آنفلوآنزا در سطح گسترده تری اقدام کنند.

نیاز به تغییر روش های آموزش پیشگیری

وی گفت: در این شرایط که شرایط ابتلا به این بیماری در خوزستان دوباره به حالت قرمز کرونا بازگشته است نیاز است روش های آموزشی پیشگیری از این بیماری نیز تغییر کند.

مشاور استاندار خوزستان درحوزه بهداشت و سلامت گفت: لازم است مدیران و متولیان امر با بهره گیری از نظرات جامعه شناسان برای هر منطقه آموزش های خاص را در نظر بگیرند تا مردم خطر را بیشتر احساس کنند و رعایت پروتکل های بهداشتی را یک تکلیف بدانند.

شریفی ادامه داد: برای کنترل این بیماری مردم باید در کنار مسوولان باشند و این راستا سخت بدون همراهی مردم قابل طی شدن نیست.

خطر را تبدیل به فاجعه نکنیم

امیر حسین زندی دکترای تخصصی جامعه شناسی ومدرس دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بیان نمود: کرونا بیماری است که در واقع می توان به عنوان بیماری اجتماعی از آن نام برد.

وی گفت: این بیماری یک خطر است و همانطور که می دانیم خطر یک امر اجتماعی است، ما انسان ها هستیم که با رفتارمان خطر را تبدیل به فاجعه می کنیم اما با رفتار درست می توانیم جلوی فاجعه را بگیریم .

این دکترای تخصصی جامعه شناسی ومدرس دانشگاه درادامه بیان نمود: با وجود آموزش های مختلف بسکمک از شهروندان آموزش را قبول نمی کنند و یا در مفهوم درک خطر به معنای آگاهی از احتمال وقوع فاجعه بی توجه هستند،چرا که در مواقع خطر نیازمند ورود عقلانیت است.

دکتر زندی با بیان اینکه نمی توان پدیده های اجتماعی را به یک علت خاص تقلیل داد گفت: علل و عوامل مختلف در رفتار انسانها موثر هستند اما اینکه چرا بعضی در مواقع بحران قوانین را رعایت کرده و دیگران بی تفاوت هستند،باید بررسی شود این بی تفاوتی اجتماعی از کجا ریشه می گیرد.

عوامل موثر بر بی تفاوتی اجتماعی

وی گفت: از عوامل مهم در مقوله بی تفاوتی اجتماعی عامل اعتماد است ، اعتماد یکی از عوامل تاثیرگذار در روابط انسانی و اجتماعی در یک جامعه است و نقش مهمی در ایجاد نظم و همبستگی اجتماعی ایفا می کند،در عین حال اعتماد اجتماعی از فاکتورهای مهم درهمدلی اجتماعی محسوب می شود.

این دکترای تخصصی جامعه شناسی ومدرس دانشگاه گفت: همچنین از عناصر اعتماد،عنصر اعتماد سیاسی است که بنا به تعریف علمای علوم سیاسی میزانی از باور شهروندان به حاکمان سیاسی شان است ، لذا بین رفتار شهروندان و مقوله حاکمیت سیاسیون نیز رابطه مستقیم برقرار است و باید بعضی از کنش ها را در این زمینه دیده و بررسی کرد.

دکتر زندی ادامه داد: از عوامل مهم موثر بر درک خطر افراد جامعه آموزش است، آموزش مقوله ای است که اهمیت آن به اندازه ای است که شهروندانی تربیت شود که در مواقع خطر و بصورت کلی در هر مقطعی رفتار خاص آن را آموزش دیده باشند.

این دکترای تخصصی جامعه شناسی ومدرس دانشگاه گفت: یکی از آموزش ها،بحث چگونگی مقابله با خطر و بحران است و به نظر می رسد که در مقوله آموزش نیازمند توجه بیشتری هستیم.

دکتر زندی ادامه داد: آموزش از مقولات فرهنگ عمومی است و فرهنگ ما که انباشتی از سالها آموزش است باید در بین افراد جامعه نهادینه شود . اینکه ما انتطار داشته باشیم شهروندی که هنوز تفکیک زباله را انجام نمی دهد و یا زباله را از خودرو به بیرون پرتاب می کند در مقوله کرونا نسبت به جامعه بی تفاوت نباشد،کمی دور از انتظار است.

فرسودگی کادر درمان را جدی بگیریم

یکی از ارگان هایی که در این مدت شیوع ویروس کرونا دچار فرسایش و خستگی شدید شده اند کادر درمان است.

کادر درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری است و شهدای زیادی را در راه کمک به سلامت مردم فدا کردند.

لازم است مردم برای کمک به کادر درمان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت نباشند و این بیماری خطرناک را جدی بگیرند.

گزارش از زینب فرحانی

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 699

به "خبرنگاران ضربه کاری کرونا در میان بی تفاوتی مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضربه کاری کرونا در میان بی تفاوتی مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید