خبرنگاران کرونا 25 درصد پسماندهای پزشکی همدان را افزایش داد

به گزارش مجله پیوند، همدان- خبرنگاران- رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا پسماندهای پزشکی این استان حدود 25 درصد افزایش یافت.

خبرنگاران کرونا 25 درصد پسماندهای پزشکی همدان را افزایش داد

ایرج اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: پسماندهای بیمارستانی این استان شامل پسماندهای عادی، عفونی و شیمیایی به هشت تن و 24 کیلوگرم در روز رسیده که بیشترین میزان افزایش پسماندها در بخش عفونی با 15 درصد بوده است.

وی ادامه داد: روزانه چهار تن و 115 کیلوگرم پسماند عادی، سه تن و 320 کیلوگرم پسماند عفونی و 589 کیلوگرم پسماند شیمیایی در بیمارستان های این استان فراوری می گردد.

اسدی اضافه نمود: طبق مصوبه کارگروه مدیریت پسماند دانشگاه علوم پزشکی با تعامل نظام پزشکی، مطب ها مکلف به عقد قرارداد با بخش خصوصی برای مدیریت پسماندهای عفونی شدند که تا به امروز این مصوبه در شهرستان های همدان و ملایر به خوبی اجرایی نشده است.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه نمود: پیگیری و بازدیدهای اجرا شده توسط محیط زیست و شبکه بهداشت از مطب پزشکان در سایر شهرستان ها به ویژه رزن و نهاوند موید اجرایی شدن مصوبه کارگروه مدیریت پسماند در این شهرستان ها است.

اسدی تاکید نمود: بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند نامه نگاری هایی با نهادهای مسوول به منظور همراه کردن کلینیک ها، مطب ها و آزمایشگاه ها برای انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به منظور دفع اصولی پسماند پزشکی اجرا شده است.

وی گفت: چنانچه کلینیک ها، مطب ها و آزمایشگاه ها در این باره کوتاهی نمایند اقدام آنها تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و مشمول ماده 688 قانون مجازات اسلامی می شوند؛ بنابراین دانشگاه علوم پزشکی می تواند فهرست این مراکز را در اختیار دادستانی قرار دهد.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست نیز به عنوان ناظر عالی اجرای قانون، همیشه تکالیف را به دستگاه های متولی از جمله معاونت بهداشتی گوشزد و یادآوری می نماید.

اسدی ادامه داد: هر چند شاهد انعقاد قرارداد کلینیک ها، مطب ها و آزمایشگاه ها با شرکت خصوصی عصر سلامت سبز الوند برای بی خطر سازی پسماندهای پزشکی هستیم اما فرایند انعقاد قرارداد و استقبال از این موضوع کند پیش می رود.

وی گفت: بیمارستان ها نیز مجهز به دستگاه اتوکلاو برای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی هستند و در صورت بروز نقص فنی برای دستگاه، تا زمان برطرف این نقص باید به فوریت با شرکت خصوصی یادشده برای بی خطرسازی و دفن اصولی پسماند قرارداد منعقد نمایند.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه نمود: شیوه نامه مدیریت پسماند پزشکی بسیار جامع و کامل و برای چهار بخش پسماند عفونی، دارویی و شیمیایی، پسماند تیز و برنده و اعضای و جوارح که به علت مواردی همچون تولد نوزاد یا بعضی فرایند پزشکی از بدن انسان جدا می گردد، برنامه جامع عملیاتی تدوین نموده است.

اسدی با بیان اینکه شهرداری ها پسماندهای عادی را جمع آوری و منتقل می نمایند گفت: پسماندهای عفونی از محل فراوری به صورت منفک و جدا از سایر پسماندها جمع آوری می گردد و در کیسه زرد رنگ قرار می گیرد، سپس به بخش بی خطر سازی پسماند در بیمارستان منتقل می گردد.

وی ادامه داد: پس از بی خطرسازی پسماند عفونی در بیمارستان، آن را در کیسه سیاه رنگ قرار داده و توسط عوامل شهرداری به سایت پسماند واقع در جاده همدان - تهران منتقل و برخلاف پسماندهای عادی هنگام دفن این قبیل پسماندها، زیر و روی آن آهک ریخته سپس روی آن با خاک پوشانده می گردد.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: پسماند کلینیک ها، مطب ها و آزمایشگاه هایی که با شرکت خصوصی عصر سلامت سبز الوند قرارداد منعقد کردند نیز توسط این مجموعه جمع آوری و توسط دستگاهی که ظرفیت 10 تن زباله را دارد بی خطرسازی سپس به سایت دفن زباله منتقل می گردد.

اسدی درباره پسماندهای شیمیایی و دارویی هم شرح داد: روزانه در قبال ارائه خدمات درمانی بخشی از داروها تبدیل به پسماند شده یا بخش دیگری به علت اتمام تاریخ مصرف تبدیل به پسماند می شوند که این پسماندها نباید با دیگر زباله ترکیب شوند بلکه به صورت مجزا هنگام رسیدن به یک حجم تعیین توسط مراکز دارای مجوز از محیط زیست، امحا شوند.

وی تاکید نمود: این قبیل پسماندها به علت اینکه حاوی ترکیبات موثر بر روی خاک است و دفن آن احتمال بالا بردن آلودگی آب و خاک را به همراه دارد باید در مکان های دارای مجوز بی خطرسازی و دفن شوند.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: بعضی پسماندها ناشی از عمل های جراحی از جمله زایمان است که بیمارستان های دهنده این نوع خدمات باید در چارچوب دستورالعمل دفن بهداشتی این پسماندها را به گورستان منتقل و به وسیله مراکز دارای مجوز آن را امحا نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 584

به "خبرنگاران کرونا 25 درصد پسماندهای پزشکی همدان را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا 25 درصد پسماندهای پزشکی همدان را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید