دیپلمات غربی: آمریکا وانگلیس ازمذاکرات ایران و عربستان آگاه بودند

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد که ایالات متحده آمریکا و انگلیس از مذاکرات ایران و عربستان در عراق آگاه بودند اما از نتایج آن اطلاع نیافتند.

دیپلمات غربی: آمریکا وانگلیس ازمذاکرات ایران و عربستان آگاه بودند

رویترز همچنین به نقل از یک مسئول ایرانی و یک منبع منطقه ای ادعا کرد مذاکراتی که پیش از این روزنامه فایننشال تایمز مدعی آن شده بود، به گشایشی نرسیده است.

رویترز به نقل از منبع منطقه ای خود موضوع لبنان و یمن را از جمله محورهای مورد بحث در این مذاکرات بیان کرد.

لازم به ذکر است که روزنامه فایننشال تایمز پیش از این مدعی شده بود که مقامات ایران و عربستان در راستای بهبود روابط، مذاکرات مستقیم انجام داده اند.

فایننشال تایمز به نقل از سه منبع مطلع مدعی شد که مقامات بلندپایه ایران و عربستان سعودی، پنج سال بعد از قطع روابط دیپلماتیک، مذاکراتی مستقیم در راستای بهبود رابطه انجام داده اند.

ادعا می گردد که این ملاقات طی ماه جاری میلادی در بغداد اجرا شده است. تاریخ دقیق این مصاحبهها 9 آوریل (20 فروردین) اعلام شده و ادعا می گردد که نتیجه ای مثبت داشته است.

گفته می گردد که یکی از موضوعات مورد بحث نیز حملات انصارالله به مواضع سعودی بوده است.

ریاست هیأت سعودی را در این مذاکرات خالد بن علی الحمیدان مدیرکل اداره اطلاعات عمومی برعهده داشته و دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران هم برای هفته آینده برنامه ریزی شده است.

ظاهراً مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق فرایند این مذاکرات ادعایی را تسهیل نموده است و اینکه او ماه گذشته در سفر به ریاض، با بن سلمان در این رابطه مصاحبه نموده است.

همچنین ادعا می گردد که مذاکرات تهران-ریاض با سرعت پیش می رود چرا که مذاکرات برجام با سرعت در حال حرکت به جلو است و همچنین پای حملات انصارالله به مواضع عربستان سعودی در میان است.

این در حالی است که به نوشته فایننشال تایمز، یک مقام ارشد سعودی وجود هرگونه مذاکره ای را تکذیب نموده و دولت های ایران و عراق نیز در این باره صحبتی ننموده اند.

از طرفی، یک مقام ارشد عراقی و یک دیپلمات خارجی، انجام این مذاکرات را تائید می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1060

به "دیپلمات غربی: آمریکا وانگلیس ازمذاکرات ایران و عربستان آگاه بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات غربی: آمریکا وانگلیس ازمذاکرات ایران و عربستان آگاه بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید