مجلس نمایندگان آمریکا امروز تکلیف ترامپ را روشن می کند

به گزارش مجله پیوند، خبرنگاران- گروه بین الملل: پرونده ای که با سر و صدای زیاد و فشارهای کاخ سفید برای مسکوت ماندن آن به جریان افتاد و در راه رسیدگی به آن چهره های متعددی از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا در کنگره حاضر شده و به ادای شهادت پرداختند اکنون به مرحله حساسی رسیده است.

مجلس نمایندگان آمریکا امروز تکلیف ترامپ را روشن می کند

پفراینده اوکراین گیت که با افشای مکالمه تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی، و تهدید ترامپ برای قطع کمک های مالی واشنگتن به کی یف به جریان افتاد، تبدیل به کابوسی وحشتناک برای ترامپ شده و هر چند که وی ادعا می کند از این پفراینده سربلند بیرون می آید اما حقیقت آن است که ممات و حیات سیاسی ترامپ به این پفراینده گره خورده است.

در همین رابطه روز شنبه 17 آذر در جلسه ای طولانی که پشت درهای بسته برگزار گشت، اعضای دموکرات مجلس کنندگان با هدف تنظیم متن استیضاح رئیس جمهوری این کشور که به بیانیه استیضاح معروف شده به گفتگو پرداختند و بعد از پایان این جلسه که جزئیات آن هنوز تعیین نیست کمیته قضایی مجلس کنندگان گفت که فرایند تنظیم این سند هنوز ادامه دارد.

بر اساس اعلام این کمیته، بیانیه استیضاح ترامپ به زودی آماده می شود و قرار است امروز سه شنبه در خصوص آن رای گیری شود.

طرح کنندگان دموکرات برای استیضاح دونالد ترامپ شامل دو ماده است. بر این اساس رئیس جمهوری ایالات متحده به سوءاستفاده از قدرت و پنهان کاری در برابر تحقیقات کنگره متهم شده است.

دونالد ترامپ متهم شده که پیش از مکالمه تلفنی با ولادیمیر زلنسکی کمک نظامی 390 میلیون دلاری واشنگتن به کی یف را متوقف نموده تا او را برای انجام تحقیقات درباره جو بایدن و فرزندش که عضو هیئت مدیره یک شرکت گاز اوکراین بوده تحت فشار قرار دهد.

اکثریت دموکرات مجلس کنندگان آمریکا این اقدام را سوءاستفاده از قدرت برای پیشبرد منافع شخصی و مبارزات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ارزیابی می کنند و تحقیقات برای استیضاح ترامپ را در پیش گرفته اند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که تقریبا 80 درصد دموکرات ها، بیش از 48 درصد از مستقلین و کمتر از 10 درصد از جمهوریخواهان از طرح استیضاح حمایت نموده اند.

این در حالی است که کمیته اطلاعاتی مجلس کنندگان آمریکا در گزارش جدید خود به تلاش چند ماهه رئیس جمهور این کشور و سوء استفاده وی از قدرت و اختیاراتش برای جلب و تشجیع مداخله خارجی به نفع خود در انتخابات [ریاست جمهوری] 2020 آمریکا پرداخت.

این گزارش به طور مفصل توضیح می دهد که ترامپ و دولت وی پویشی بی سابقه از اقدامهای کارشکنانه را با هدف جلوگیری از انتشار شواهد و مدارک مرتبط به پفراینده استیضاح خود به راه انداخته اند.

در خلاصه اجرایی این گزارش آمده است: دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که تلاش می کند بطور کامل مانع از فرایند تحقیقات برای استیضاح خود شود. حتی رئیس جمهور ریچارد نیکسون- که با خودداری از ارائه شواهد و مدارک لازم در فعالیت کنگره اختلال ایجاد می کرد - صلاحیت و مرجعیت کنگره را برای انجام تحقیق در خصوص استیضاح خود پذیرفت.

این گزارش در توضیح پویش ارعاب و تهدید رئیس جمهور کنونی آمریکا می نویسد که ترامپ آشکارا در خصوص احتمال مقابله به مثل صحبت نموده و به شاهدان احتمالی نیز [بطور لفظی] حمله نموده است.

گفتنی است که ماه گذشته، ماریا یووانوویچ فرستاده پیشین دولت آمریکا در اوکراین شهادت داد که ترامپ وی را به اقدام تلافی جویانه تهدید نموده است.

در صورتیکه بعد از صدور کیفرخواست، مجلس کنندگان رای به استیضاح ترامپ بدهد، این موضوع به سنا ارجاع داده می شود و باید سناتورهای آمریکا درباره ترامپ تصمیم بگیرند. نظر به اینکه در حال حاضر جمهوریخواهان اکثریت کرسی های سنا را در اختیار دارند پیش بینی ها حکایت از آن دارد که احتمال رهایی ترامپ از مسلخ استیضاح وجود دارد. چرا که در حال حاضر تعداد سناتورهای دموکرات 47 نفر است و برای عزل ترامپ از قدرت رأی 67 سناتور(دو سوم مجلس سنا) لازم است. بر این اساس 20 سناتور جمهوری خواه باید به دموکراتها بپیوندند که امری محال به نظر می رسد.

با این حال در فاصله کمتر از یک سال مانده تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 و تلاشی که دموکرات ها برای پیروزی بر ترامپ در این رقابت ها دارند، نتیجه کیفرخواستی که علیه ترامپ صادر می شود هر چه باشد بر روی فعالیت های انتخاباتی وی تاثیر می گذارد و می تواند سبب تقویت جبهه دموکرات ها در برابر جمهوریخواهان شود.

در این میان اما سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم هانتر درنسیس منتشر نموده که در آن نویسنده ادعا می کند با توجه به نزدیک شدن به انتخابات 2020، استیضاح سرنوشت ترامپ را تعیین نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 110

به "مجلس نمایندگان آمریکا امروز تکلیف ترامپ را روشن می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس نمایندگان آمریکا امروز تکلیف ترامپ را روشن می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید