پژوهش، کلید اجرای پروژه های شهری ماندگار است

به گزارش مجله پیوند، زیربنای توسعه در دنیای کنونی، علم و پژوهش و فناوری است. پژوهش در جوامع توسعه یافته نقش بنیادین و تصمیم ساز در مدیریت دارد و یکی از تفاوت های شاخص دنیای جدید با دوران قبل میزان پایبندی به طرح های پژوهشی است.

پژوهش، کلید اجرای پروژه های شهری ماندگار است

زیربنای توسعه در دنیای کنونی، علم و پژوهش و فناوری است. پژوهش در جوامع توسعه یافته نقش بنیادین و تصمیم ساز در مدیریت دارد و یکی از تفاوت های شاخص دنیای جدید با دوران قبل میزان پایبندی به طرح های پژوهشی است. یکی از دلایل شرایط نابسامان ملی و محلی در کشور ناشی از بی توجهی به مقوله پژوهش و کم توجهی به تجربیات جهانی بوده است. بنیان های تحقق اصول قانون اساسی توسعه سرمایه اجتماعی با رویکرد علمی خواهد بود و مدیران شایسته و متعهد به چارچوب های علمی با در نظر دریافت شاخص های علمی و پژوهشی، نیل به اهداف عالیه نظام را امکان پذیر می نمایند.

برای ایجاد تمدن ایرانی ـ اسلامی پایدار و پیشرفته باید مراکز قوی و پژوهشی و دانشگاهی مرتبط با بخش اجرایی وجود داشته باشد تا بتواند به تحلیل درست مسائل و پدیده های پیچیده جامعه امروز پرداخته و مدل و راه چاره مناسب برای برون رفت از آنها ارائه کند. پژوهش در کاهش مسائل شهری تأثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال معضلات مدیریت شهری از آلودگی هوا و ترافیک که نیازمند کاهش آلاینده ها و توسعه مستمر نظام حمل ونقل عمومی شهری است تا آسیب های اجتماعی ارتقای تاب آوری شهری بافت های فرسوده، لزوم تجدید ساختار و چابک سازی بدنه اداری و ستادی، شیوه های نوین تأمین اقتصادی و استفاده از سرمایه های خرد و کلان بخش خصوصی برای توسعه شهر، طراحی ساختاری برای استفاده بهینه از زیرساخت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی بازمهندسی فرایندهای مدیریت شهری و بهینه سازی آن و... و. بخشی از موضوعات نیازمند بهینه سازی و بخشی نیازمند نوآوری و پژوهش های کاربردی است که یک نظام پژوهشی مسئله محور می تواند برای هرکدام راه چاره درست و قابل اجرا ارائه کند.

هر اندازه بتوانیم در پژوهش از مرتبه پساتصمیم حرکت کنیم بهره وری و اثربخشی بالاتری را در مدیریت شهری شاهد خواهیم بود. ضرورت دارد پژوهش ها مسئله محور و نظام فراخوان پژوهشی مبتنی بر شایسته سالاری و استفاده از استعدادهای خلاق و جوان دانشگاهی باشد. ضروری است در حوزه اجرای طرح های پژوهشی مدیریت شهری وحدت رویه و مکانیزم شفاف وجود داشته باشد و پراکندگی، موازی کاری و ناکارآمدی تبدیل به هم افزایی و تمرکز مراکز تحقیقاتی و ایجاد ساختار پژوهشی کارآمد منصفانه رقابتی، مسئله محور، تحقیق پذیر و سنجش پذیر در مدیریت شهری با استفاده بهینه از ظرفیت ها و سیستم موجود گردد.

امیدواریم مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با راهبری شایسته پژوهشگران و ارائه معضلات و مسائل مدیریت شهری بتواند در انجام پژوهش ها با حفظ عدالت پژوهشی و توزیع مناسب بسترهای استفاده از زیرساخت های تخصصی و بهره گیری از یافته ها و نوآوری های حاصل از پژوهش گام مؤثری در بهبود عملکرد مدیریت شهری برداشته و خروجی فعالیت های پژوهشی آن در علمی شدن مدیریت شهری نقش آفرین باشد.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 201

به "پژوهش، کلید اجرای پروژه های شهری ماندگار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش، کلید اجرای پروژه های شهری ماندگار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید