کاسبی کرونایی برخی شرکت های خصوصی

به گزارش مجله پیوند، با شیوع ویروس کووید-19 دانشگاه ها و مدارس تعطیل شد و زمزمه هایی مبنی بر طولانی شدن ترم تحصیلی دانشگاه ها و تغییر برنامه آموزشی مدارس شنیده می شد. در نهایت تصمیم گرفته شد کلاس های دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار شوند و دانش آموزان هم دروس خود را از صداوسیما دنبال کنند. حالا پس از گذشت دو هفته از تعطیلی دانشگاه ها به نظر می رسد عبارت آموزش مجازی بیشتر از آن که به داد استاد و دانشجو برسد به سود موسسات خصوصی بوده است.

کاسبی کرونایی برخی شرکت های خصوصی

به گزارش خبرنگاران، دانشگاه های دولتی چند سالی است که ارائه خدمات را با بخش خصوصی شریک شده اند. از اجاره دادن سلف دانشگاه به آشپزخانه های تهیه غذا تا اجاره کلاس ها پس از ساعات آموزشی به موسسات خصوصی. حالا و با شیوع ویروس کرونا و آغاز آموزش مجازی تعدادی از دانشگاه های مطرح کشور از شرکت های خصوصی خواسته اند در برگزاری کلاس های مجازی به آن ها کمک کنند.

یکی از وب سایت های معروفی که اتفاقا سرور سامانه آموزش مجازی برخی از دانشگاه های سراسری را هم تامین کرده با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تبلیغات گسترده ای برای ارائه خدمات برگزاری کلاس های آنلاین آغاز کرده است.

براساس اطلاعاتی که در وب سایت این ارائه کننده خدمات برگزاری کلاس آنلاین آمده است، هزینه یک کلاس دو ساعته که در آن 20 تا 40 کاربر بتوانند همزمان آنلاین باشند، 50 هزار تومان است. اگر دانشگاه هایی که از این وب سایت خدمات دریافت می کنند روزانه به طور متوسط برگزاری 20 کلاس دو ساعته 20 تا 40 نفره را در مقاطع مختلف را به این وب سایت بسپارند یعنی هر روز باید یک میلیون تومان هزینه کنند. این در حالی است که زمان بازگشایی دانشگاه ها هنوز دقیقا مشخص نیست.

مدیر آموزش های مجازی دانشگاه شهید بهشتی چندی پیش اعلام کرده بود این دانشگاه قرار است بیش از 63 هزار کلاس مجازی برگزار کند، اگر این آمار را به دانشگاهی سراسری تعمیم دهیم که کلاس های آنلاین خود را قرار است به کمک وب سایت ارائه دهنده خدمات کلاس آنلاین برگزار کند و بابت هر کلاس هم 50 هزار تومان بپردازد یعنی به طور کلی هزینه ای بیش از سه میلیارد تومان برای این کلاس ها صرف می شود.

یکی دیگر از این وب سایت ها که مانند وب سایت قبلی ارائه دهنده خدمات به یکی از دانشگاه های سراسری تهران است، هر کلاس سی نفره را با زمان نامحدود با قیمت ماهانه 195 هزارتومان برگزار می کند و این مبلغ برای کلاس های 60 نفره به 300 هزار تومان می رسد.

دانشگاه ها هر سال تعداد زیادی کنفرانس و همایش برگزار می کنند که بخشی از تامین بودجه آن ها از اسپانسرهاست ولی دانشگاه ها هم در تامین هزینه های آن مشارکت دارند. برنامه هایی که شاید اگر بخشی از بودجه برنامه هایی که طی چند سال اخیر در دانشگاه های مختلف برگزار می شد و خروجی مناسبی ندارند به توسعه زیرساخت های آموزش مجازی اختصاص پیدا می کرد هم می توانست برای دانشگاه ها درآمدزا باشد و هم هزینه های حال حاضر آن ها کاهش می یافت.

اما این ماجرا فقط به دانشگاه محدود نمی شود. تعطیلی مدارس هم باعث رونق کسب وکار گروهی شده است که با تبلیغاتی همچون رفع اشکال آنلاین و تدریس آنلاین دروس دبیرستان فضای مجازی را پر کرده اند.

یکی از این گروه های تلگرامی را افرادی می گردانند که خود را دانشجویان دانشگاه های تهران و شریف معرفی کرده اند و می گویند با توجه به شرایط فعلی و تعطیل شدن مدارس می خواهند با کمترین قیمت اشکالات تستی داوطلبان کنکور سراسری را رفع کنند. دو تست اول رایگان است و پس از آن هر سوال پانصد تومان برای سوال کننده هزینه دارد. در این کسب وکار کوچک یک پکیج هم تعریف شده که برای رفع اشکال 20 تست پنج هزار تومان پرداخت می شود و مشاوره و برنامه ریزی رایگان هم دارد.

موسساتی هم که پیش از این ویدئوهای آموزشی را بر روی سایت خود قرار می دادند با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها پرطرفدارتر شده اند. در یکی از این وب سایت ها، فیلم های آموزشی معلمان یک دبیرستان دخترانه غیردولتی بارگذاری شده است و در توضیح آن ذکر شده که آموزش آنلاین در حکم کلاس درسی بوده و حضور و غیاب و نمره مستمر به دانش آموزان تعلق خواهد گرفت.

البته در این میان، وب سایت هایی هم بودند که به دلیل شرایطی که پیش آمده فیلم های آموزشی خود را برای داوطلبان کنکور رایگان اعلام کرده اند تا نگرانی ها بابت وقفه تحصیلی به وجود آمده تا حدودی رفع شود.

حال باید دید با توجه به شرایط کم سابقه پیش آمده در کشور و به تبع آن در زمینه آموزش و امکان ادامه این شرایط در آغاز سال جدید و ادامه سال تحصیلی به شکل کنونی(ارائه آموزش مجازی) متولیان امر و در راس آن مسئولان دانشگاه ها چه تدابیری برای مدیریت منابع مالی خود دراین زمینه خواهند اندیشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 323

به "کاسبی کرونایی برخی شرکت های خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاسبی کرونایی برخی شرکت های خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید