کرونا مانع قات زدن در سومالی شد

به گزارش مجله پیوند، قیمت قات در موگادیشو پس از محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها از کیلویی 20 دلار به کیلویی 300 دلار رسیده و اینک بسیاری از مصرف کنندگان توان استفاده از این جنس را ندارند.

کرونا مانع قات زدن در سومالی شد

شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها در سومالی، باعث وخیم شدن حال افرادی در سومالی شده که به مصرف برگ گیاه قات (خات) عادت و اعتیاد دارند. این موضوع همچنین باعث ایجاد معضلات مضاعف سلامت در بیمارستان های این کشور شده است.

به گزارش خبرنگاران، جویدن برگ گیاه قات (خات) و مکیدن عصاره آن به عنوان یک مخدر ملایم در سومالی و بسیاری از کشورهای شاخ آفریقا مرسوم است و اینک لغو پروازها مانع از رسیدن این ماده مخدر از کشورهای همسایه به مصرف نمایندگانش در سومالی شده است.

مردان سومالی در حال خرید برگ مخدر قات از یک بازار در فضای باز در موگادیشو پایتخت سومالی/ عکس: رویترز

رویترز در گزارشی با نام کمبود قات ناشی از شیوع کووید-19 عامل افزایش مسائل سلامت در سومالی به معضل اعتیاد گروه های بزرگی از جامعه موگادیشو و سومالی اشاره نموده و مسائل آنها را پس از کرونا آنالیز می نماید.

شریف احمد یک جوان سومالیایی در گرمای طاقت فرسای ساحل شهر موگادیشو به بعضی از اقوام و همسایگان خود حمله کرد. نتیجه چنین اقدامی، دستگیری سریع و انتقال اورژانسی او به بیمارستان اعصاب و روان شهر بود.

یک مرد سومالیایی در حال جویدن قات در خانه اش در موگادیشو پایتخت سومالی/ عکس: رویترز

دلیل بی قراری این جوان 22 ساله قطعا جنگ داخلی بی سرانجام سومالی نیست. حالِ او به دلیل نرسیدن برگ گیاه مخدر قات (خات) که از 15 سالگی به مصرف آن عادت نموده، بد است.

قات (خات) یک گیاه نشئه نماینده ملایم است و نوعی از اعتیاد را به وجود می آورد. جویدن برگ این گیاه و مکیدن عصاره آن در میان مردان و بعضی از زنان در کشورهای آفریقایی رواج دارد.

سومالی یکی از بزرگترین بازارهای دنیا برای مصرف قاتی است که در ارتفاعات مرکزی و زمین های حاصل خیز کنیا رشد می نماید و کمی پس از برداشت برای توزیع به خارج از کنیا، به فرودگاه نایروبی -پایتخت- انتقال داده می گردد. کنیا یکی از کشورهای همسایه سومالی است.

در شرایط معمول، کمی پس از ورود قات به موگادیشو گروهی از مردان دور هم جمع شده، گپ زده و آغاز به جویدن برگ قات به عنوان مخدری ملایم می نمایند.

اما سومالی برای مهار ویروس کرونا، از اواخر ماه مارس پروازها را لغو نموده است. از آنجایی که دیگر پروازی از کنیا وارد سومالی نمی گردد، واردات این نوع مواد مخدر نیز متوقف شده است. مسئله ای که دردسر تازه سومالی محسوب می گردد.

عبدالرشید عبداللهی پزشک بخش اورژانس بیمارستان اعصاب و روان بیمارستان حبیب در موگادیشو در این باره گفت: نرسیدن قات روی مصرف نمایندگان تاثیرگذاشته و باعث بی خوابی طولانی مدت در آنها شده است.

یک مرد سومالیایی در حال نمایش برگ مخدر قات در بازار فضای باز موگادیشو/ عکس: رویترز

وی اضافه نمود: علائم ترک قات نیز در حال بروز است. کسانی که پیروز به خوابیدن می شوند اغلب از کابوس رنج می برند.

حلیمه محمد مادر احمد با امید درمان اعتیاد، فرزندش را به بیمارستان شهر جنگ زده برده است.

قیمت قات در موگادیشو پس از محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها از کیلویی 20 دلار به کیلویی 300 دلار رسیده و اینک بسیاری از مصرف نمایندگان توان استفاده از این جنس را ندارند.

این مسئله باعث فشار مضاعف در بیمارستان اعصاب و روان حبیب شده است.

یک پزشک بیمارستان اعصاب و روان حبیب در حال معاینه بیمار معتاد به قات در موگادیشو پایتخت سومالی/ عکس: رویترز

عبداللهی پزشک بیمارستان اعصاب و روان حبیب با اشاره به 40 بیمار تحت مراقبت در بیمارستان گفت: نیمی از بیماران ما در این مرکز معتاد به مواد مخدر هستند.

براساس برآوردهای موسسه تحقیقات پزشکی کنیا در نایروبی بیش از 10 میلیون مصرف نماینده قات در سراسر دنیا وجود دارد.

پزشک بیمارستان اعصاب و روان حبیب در موگادیشو در حال معاینه دوباره معتاد به قات/ عکس: رویترز

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 586

به "کرونا مانع قات زدن در سومالی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا مانع قات زدن در سومالی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید