گزارش، خون دانشجویان کابل هنوز نخشکیده است؛ سوغات اتمر از عربستان چیست؟

به گزارش مجله پیوند، سفر حنیف اتمر به عربستان در حالی پس از امضای تفاهمنامه با وزارت معارف این کشور به انتها رسیده است که مردم افغانستان خود را بی نصیب از این تحفه مقامات ریاض نمی دانند زیرا این نظام سلطنتی سابقه روشنی در ترویج وهابیت دارد.

گزارش، خون دانشجویان کابل هنوز نخشکیده است؛ سوغات اتمر از عربستان چیست؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، وزارت امور خارجه افغانستان، آدینه سوم بهمن ماه 1399 گزارش داد که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در ادامۀ بازدیدش از عربستان سعودی با حمد بن محمد آل شیخ وزیر معارف آن کشور ملاقات و پیرامون همکاری های تعلیمی و آموزشی و مسایل مورد اهتمام مشترک گفت وگو و گفتگو کرده است.

در این گزارش آمده است: در ابتدای این ملاقات حنیف اتمر از یاری های دولت عربستان در زمینه های مختلف، به خصوص در بخش تعلیم وتربیت و اعطای بورسیه ها به دانشجویان افغانی، ابراز امتنان کرده، خواهان گسترش دامنۀ همکاری ها و ارایۀ یاری ها در زمینه آموزش های حرفه ای به افغان ها در رشته های علمی و فنی شد.

بر اساس این گزارش، حمد بن محمد آل شیخ نیز ضمن استقبال از وزیر امور خارجه افغانستان گفت: می خواهیم در مرحله گذار افغانستان به فصل جدید، همکار شما باشیم.

وزیر معارف عربستان در جهت افزایش شمار بورسیه های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنان زمینه سازی برای آموزش های تخصصی برای افغان ها ابراز آمادگی کرد و گفت که در بخش های تربیت معلم، تدوین برنامه های آموزشی و واحدهای درسی، با استفاده از مدل ها و تجارب کسب شده می توانیم به افغانستان یاری کنیم.

در خاتمه این ملاقات، طرفین تفاهمنامه ای را درباره همکاری های علمی و آموزشی میان وزارت های معارف افغانستان و عربستان امضاء کردند. یادداشت تفاهمی که بر اساس آن، بازدیدهای متقابل مسئولان امور آموزشی و هیئت های محصلان دو کشور افزایش یافته و آموزش زبان عربی برای علاقمندان در افغانستان، در کانون توجه قرار داده می گردد.

اما آنچه این ملاقات و تفاهم امضا شده بین وزیر خارجه افغانستان و وزیر آموزش و پرورش عربستان سعودی را مورد تأمل و انتقاد جدی قرار می دهد، سابقه بسیار روشن نظام سلطنتی سعودی در خدمت ترویج و گسترش تفکر ضد عقلانی و انسانی وهابیت است. ضمن اینکه جامعه افغانستان نیز خود را بی نصیب از این تحفه عربستان نمی داند.

مرداد ماه امسال پس از آنکه عربستان سعودی خاطرنشان کرد؛ یک بیمارستان و یکصد مدرسه دینی در افغانستان می سازد، این خبر با واکنش منفی فعالان فرهنگی و اجتماعی افغانستان روبرو شد، به گونه ای که سفارت عربستان سعودی در کابل در بیانیه ای خاطرنشان کرد: محور مذاکرات جسیم محمد الخالدی سفیر عربستان سعودی در افغانستان در ملاقات با فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان موضوعات مربوط به تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور بوده است و مواردی از این ملاقات که رسانه ای شده، هرگز مورد بحث قرار نگرفته است.

در یکی از واکنش ها و در مخالفت با این هدیه سعودی به ملت افغانستان، بعضی از فعالان فرهنگی هشدار دادند که گسترش وهابیت یکی از بزرگترین خطرهایی است که دنیا را تهدید می نماید و باید از سوی دولت افغانستان و دیگر دولت ها جدی گرفته گردد.

همچنین در فضای مجازی یک نویسنده افغانستانی نوشته بود: ساختن یک بیمارستان در کنار یکصد مدرسه برای خالی نماندن عریضه است و گرنه اگر عربستان به سلامتی مردم افغانستان اهمیت می داد برای ما صد مدرسه نمی ساخت. اگر خدای ناخواسته با ایجاد یکصد مدرسه جدید توسط عربستان موافقت بگردد باید حداقل یکصد بیمارستان دیگر هم بسازیم چون یک بیمارستانی که عربستان در افغانستان می سازد برای کسانی که توسط دانش آموختگان مدارس شهید و یا زخمی می شوند گنجایش کافی نخواهد داشت!

هر چند با تکذیب سفارت عربستان در کابل و شرح صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر اشتباه ترجمه شدن سخنان سفیر افغانستان، باعث به فراموشی سپردن این خبر شد، اما اخباری که از ریاض در روز گذشته منتشر شد، نشان از عزم پایدار مقامات سعودی و بعضی دولتمردان برای تحقق این امر، علی رغم مخالفت های مردم و جامعه نخبگانی افغانستان می دهد.

اینکه آقای اتمر هنگام امضای این تفاهم نامه به چه می اندیشده است، معلوم نیست، اما باید این نکته را تاکید نمود که هنوز خون محمد راهد و 22 دانشجوی دیگر دانشگاه کابل بر در و دیوار و صحن دانشکده تازه است و نخشکیده؛ و تصاویر کشتار وحشیانه آنان توسط کسانی که متأثر از تفکر وهابیت بودند از اذهان مردم پاک نشده است.

آقای وزیر! سوغات آموزشی عربستان و خروجی تعلیم و تربیت این کشور، تقابل با عقلانیت، اسلام، دانایی، آگاهی، برابری، برادری و انسانیت است.

صحت این ادعا را دانش آموختگان کشور همسایه که آبشخور فکری و اقتصادی آنان از ریاض است و هر روز با انتحار و انفجار در جای جای افغانستان مردم مظلوم ما را به خاک و خون می کشانند تأیید می نماید.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 910

به "گزارش، خون دانشجویان کابل هنوز نخشکیده است؛ سوغات اتمر از عربستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، خون دانشجویان کابل هنوز نخشکیده است؛ سوغات اتمر از عربستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید