بسیاری از آسیب های اجتماعی فعلی نتیجه کم توجهی به روستا ها است

به گزارش مجله پیوند، فعالیت صندوق بیمه اجتماعی نسبت به سایر بیمه ها بسیار ماندگارتر است بسیاری از آسیب های اجتماعی فعلی نتیجه کم توجهی به روستا ها است.

بسیاری از آسیب های اجتماعی فعلی نتیجه کم توجهی به روستا ها است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تسهیل مهاجرت از روستا ها به شهر ها موجب رواج حاشیه نشینی و ایجاد فقر و آسیب های اجتماعی فراوان شده است، اگر به امکاناتی نظیر بیمه اجتماعی که امروزه در روستا ها ایجاد نموده ایم، درگذشته نیز توجه داشتیم، روستاییان تمایلی به مهاجرت نداشتند.

در نشست 4 ساعته و صمیمانه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با مدیرعامل و مدیران ارشد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درخصوص دغدغه های صندوق بیمه اجتماعی و جامعه هدف آن تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ملاقات با علی شیرکانی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، ضمن تشکر و قدردانی از خدمات صندوق بیمه اجتماعی گفت: فعالیت صندوق نسبت به سایر بیمه ها بسیار ماندگار است، زیرا مرتبط با اقشاری است که جزو شریف ترین و صادق ترین انسان ها هستند و با توجه به آنکه جامعه هدف صندوق افراد پاک و شریفی هستند بنابراین خدمات صندوق نیز بسیار والا و ارزشمند است.

عیسی زاده با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی هنوز در بعضی از روستا ها ناآشنا است، گفت: باید در راستای خدمات صندوق تبلیغات و اطلاع رسانی کامل صورت گیرد و مردم باید بدانند که صندوق حامی آن ها و جزئی از خانواده آن ها است که در حوادث ناگوار و در نامطلوبترین زمان ها دستگیر آن ها خواهد بود.

وی گفت: باوجود عمر کم صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، عملکرد بسیار قابل قبولی دارد، اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تسهیل مهاجرت از روستا ها به شهر ها پس از انقلاب موجب رواج حاشیه نشینی و ایجاد فقر و آسیب های اجتماعی فراوان شده است و به جرات میگویم که به اگر امکاناتی که امروزه در روستا ها ایجاد نموده ایم، درگذشته نیز توجه داشتیم، یقین داشتم که روستاییان مایل به مهاجرت نبودند درصورتی که غفلت کردیم و رواج مهاجرت ها مسائل مربوط به آن در نتیجه این غفلت ایجاد شده است.

عیسی زاده ادامه داد: معتقد هستم که عمدا یا سهوا تعادل روستا ها و شهر ها را برهم زده ایم و این مسئله موجب سیل مهاجرت ها به شهر ها و ایجاد آسیب های اجتماعی فراوان شده است آسیب هایی که امروزه باید در مجلس کمیسیون های مختلفی برای برطرف آن ها ایجاد کنیم تا به همین مسائل بپردازیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نام صندوق گفت: معتقد هستم که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیشتر از این می تواند فعالیت کند و می تواند در حفظ روستا و زندگی روستایی، ایجاد امید به ماندن در روستاها، حفظ اصلی ترین ارزش های انسانی و سنت های فرهنگی رایج در جامعه روستایی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه چهارچوب های روستایی نسبت به شهری متفاوت است و زنان سرپرست خانوار در روستا ها با محدودیت های در تامین معیشت دارند و فقط می توانند با پرداختن به بعضی از شغل ها مانند قالیبافی و صنایع دستی و ..... گذران زندگی نمایند، درصورتی که درشهر ها می توانند به شغل های متفاوتی برای تامین معاش خود بپردازند، از مدیرعامل صندوق خواست تا به صورت ویژه مسئله بیمه بانوان روستایی به ویژه زنان سرپرست خانوار روستایی را در دستورکار خود قرار دهد تا مجلس نیز بتواند موضوع حمایت بیمه ای از این گروه را دنبال کند.

وی در سرانجام تاکید نمود: باتوجه به آنکه بعضی از جوانان نسبت به بیمه کم توجه هستند باید از سمت آسیب های اجتماعی و عوارض مهاجرت به شهر ها وارد عمل شد تا بتوان راه حل هایی را نسبت به بیمه این افراد درنظر گرفت.

در ادامه علی شیرکانی صندوق را حامی روستاییان و عشایر دانست و گفت: در کشور همیشه بیمه ها و صندوق هایی برای کارکنان و مزد بگیران مانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صندوق صدا و سیما و صندوق کارگران وجود داشته است، اما برای غیرمزد بگیران هیچ پوشش بیمه و صندوقی درنظر گرفته نشده بود، این درحالی است که در اصل 29 قانون اساسی بر بیمه تمام آحاد کشور تاکید شده است، به همین دلیل در سال 1383 به برکت نظام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تشکیل شد و به جرات میتوان گفت که یکی از خدمات بزرگ نظام به جامعه هدف همین صندوق بوده است.

وی ادامه داد: در این صندوق دولت با پرداخت 10 درصد حق بیمه نقش کارفرما را داشته و شخص فقط 5 درصد حق بیمه خود را می پردازد و خوشبختانه تا به امروز تمام دولت ها فارغ از سمت و سوی سیاسی همیشه حامی این صندوق بوده اند.

شیرکانی با بیان اینکه تمام جهان و به ویژه کشور های پیشرفته به دلیل اهمیت روستا ها و حفظ امنیت غذایی کشور به روستا ها توجه ویژه ای داشته و به بازسازی روستا ها روی آورده اند، گفت: اگر می خواهیم در تمام جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید به روستا ها و عشایر به عنوان اولین خط مقدم تامین امنیت غذایی کشور توجه کنیم، دقت گردد که با احیای روستا ها و زندگی روستایی گامی بزرگ در حفظ کشور خواهیم برداشت.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی تاکید نمود: باوجود گسترش خدمات زیرساختی اعم از گاز، برق و اینترنت در روستا ها به امکانات رفاهی و زندگی آن ها کمتر پرداخته ایم درصورتی که برای پایداری روستا ها علاوه بر خدمات زیرساختی باید خدمات رفاهی از جمله شغل، امید به آینده در روستاییان و افتخار به هویت روستایی و تاریخ روستا ایجاد کنیم تا بتوانیم ضمن حفظ روستا و زندگی روستایی از مهاجرت آن ها به شهر ها جلوگیری کنیم.

شیرکانی هزینه آبادانی و رفاهی روستا ها نسبت به شهر ها را برای کشور بسیار کمتر دانست و گفت: هزینه ایجاد خدمات رفاهی در شهر ها بسیار بالا است درصورتی که هزینه ایجاد همین خدمات در روستا ها به نسبت شهر ها بسیار کمتر است، این درحالی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم تامین و ارتقاء حوزه های مختلف کشور در روستا ها امکان پذیر است.

در سرانجام این نشست شیرکانی ضمن تشکر و قدردانی از همراهی همه جانبه و کم نظیر کمیسیون اجتماعی مجلس با صندوق و توجه ویژه به موضوع بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و زنان سرپرست خانوار روستایی و نیز اقشار آسیب پذیر، ابراز امیدواری کرد که با این همراهی ها از جمله حضور صمیمانه و بی سابقه رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در صندوق با هدف آنالیز عملکرد و نیز شندیدن دغدغه های مدیران آن، بتوان گامی در گسترش پوشش صددرصدی جامعه هدف صندوق برداشت.

همچنین در این نشست گزارش عملکرد صندوق طی یک سال و نیم گذشته از سوی شهریار محمودزاده مشاور مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی ارائه گشت، همچنین سایر مدیران حاضر در جلسه نیز دغدغه ها و انتظارات صندوق از مجلس را با ایشان مطرح نمودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 932

به "بسیاری از آسیب های اجتماعی فعلی نتیجه کم توجهی به روستا ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از آسیب های اجتماعی فعلی نتیجه کم توجهی به روستا ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید