خبرنگاران بازسازی بخشی از ارگ شهرسب ابرکوه انجام شد

به گزارش مجله پیوند، یزد - خبرنگاران - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه گفت: عملیات بازسازی و بازسازی بخشی از ارگ شهرسب این شهرستان که طی 2 مرحله در دست اجرا قرار گرفته بود، با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال انجام شد.

خبرنگاران بازسازی بخشی از ارگ شهرسب ابرکوه انجام شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

حمید مشتاقیان روز چهار شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، اضافه نمود: عملیات بازسازی و بازسازی این قلعه تاریخی شامل برچیدن بخش های فرسوده خشتی، جمع آوری و برچیدن نخاله ها، خشت زنی و اجرای طاق خشتی با ملات گل و خشت اجرا شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل بارندگی و ضرورت حفاظت از این قلعه با ارزش و تاریخی، بازسازی استحفاظی آن به صورت کامل نیز با همکاری میراث فرهنگی و دهیاری روستای شهرسب با برچینی کاهگل های فرسوده، استحکام بخشی بناها و کاهگل کشی بام خانه های خشتی این قلعه در دست اجراست.

مشتاقیان با بیان اینکه ارگ شهرسب یکی از ارگ های تاریخی و از بزرگترین ارگ های کشور بعد از ارگ بم است، خاطر نشان کرد: این ارگ متعلق به دوران صفویه است که در روستای شهرسب و در شرق شهرستان ابرکوه واقع شده است.

رییس میراث فرهنگی ابرکوه مساحت ارگ شهرسب را 17 هزار متر مربع بیان کرد و اضافه نمود: این ارگ تاریخی درکنار جاده ابرکوه - یزد و در جهت طریق الرضا (ع) واقع شده و با استان های اصفهان و فارس هم مرز بوده و در مثلث طلایی جهانگردی مرکز ایران قرار گرفته است که بازسازی و احیاء آن در جذب جهانگرد و جهانگرد بسیار موثر است.

ارگ شهرسب دارای 16 برج است

مشتاقیان اضافه نمود: ارگ شهرسب در سال 1384 با شماره 13724 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با دو حصار متحدالمرکز ، جمعاً 16 برج دارد که معماری آن نسبتاً سالم مانده است.

مدیر میراث فرهنگی ابرکوه توضیح داد: این بنا، قلعه ای بزرگ با سردری رفیع است و آثاری از مجتمع مسکونی اهالی درگذشته در آن وجود دارد که تقریبا بلا استفاده شده و هسته اولیه آن را می توان به دوره صفویه نسبت داد.

مشتاقیان اضافه نمود: این قلعه با برج و بارو و سردری جداگانه که در میان قلعه بیرونی واقع است دارای بافت شطرنجی در کوچه ها و خانه هاست و خانه های مسکونی در طرفین کوچه ها قرار گرفته است که از ویژگی های شاخص معماری آن تزئینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنس کاری در خانه های قدیمی این ارگ است.

وی اعتبار مورد احتیاج برای بازسازی کامل و استحفاظی ارگ شهرسب را 30 میلیارد ریال بیان کرد و گفت: در صورت بازسازی کامل این ارگ زیبا، زمینه جذب جهانگردان داخلی وخارجی و توسعه جهانگردی شهرستان فراهم می گردد.

شیوع کرونا، جهانگردی ابرکوه را راکد کرد

مشتاقیان اضافه نمود: سال جاری به خاطر شیوع بیماری کووید 19 از اوایل اسفند ماه 1398 تا به امروز ، بازدید آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان که از جذابیت خاصی برخوردار است و بعضی از آنها در کشور و استان یزد بی نظیر است، دچار مشکل شد.

ابرکوه 400 اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده دارد که تا به امروز 146 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 758

به "خبرنگاران بازسازی بخشی از ارگ شهرسب ابرکوه انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازسازی بخشی از ارگ شهرسب ابرکوه انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید