خطر در کمین است ، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع

به گزارش مجله پیوند، تعطیلات عید سعید فطر در پیش است و در صورتی که مردم سفر و دورهمی را برای خود ممنوع نکنند بار دیگر شاهد اوج گیری کرونا خواهیم بود.

خطر در کمین است ، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع

به گزارش از ، پس از تعطیلات نوروز موج نوی از شیوع کرونا در کشور به وجود آمد؛ موجی که آثارش خیلی زود به خراسان شمالی رسید به طوری که تنها در یک هفته آمار را حتی به بیش از 4 برابر رساند.

این مسئله باعث شد تخت های بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی رکورد بزند و تا مرز 500 مورد هم برسد؛ اما پس از این اتفاقات و با اعمال محدودیت هایی آمار به مرور کاهش یافت.

هرچند نسبت به ابتدای فرودین ماه و اسفند پارسال آمار شیوع کرونا در خراسان شمالی همچنان به شدت بالاست، اما به نظر می رسد طغیان کرونا اندکی فروکش نموده.

به گفته سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در روز گذشته 4 نفر دیگر جان خود را به دلیل بیماری کرونا از دست دادند.

هاشمی بعلاوه از بستری 89 بیمار در بیمارستان های استان اطلاع داد و گفت: اکنون 437 بیمار در مجموع بستری هستند.

این آمار که چند روزی ثابت مانده نشان می دهد صعود کرونا متوقف شده، اما همچنان روزانه بین 80 تا 110 بیمار بستری می شوند؛ تعدادی که در 7 فروردین فقط 25 مورد بود.

این مسئله نشان می دهد علی رغم تغییر رنگ بندی شیوع کرونا خراسان شمالی شرایط همچنان ناپایدار است. خراسان شمالی طی چند روز گذشته تقریباً به رنگ قرمز درآمده بود، اما اکنون فقط شهرستان شیروان قرمز رنگ است و بجنورد، اسفراین، جاجرم، فاروج و مانه و سملقان نارنجی هستند؛ دو شهرستان راز و جرگلان و گرمه هم در شرایط زرد کرونایی قرار دارند.

آنچه عیان است آمار مبتلایان و افراد بستری هم اکنون به نسبت ابتدای فروردین ماه حدود 4 برابر است و این مسئله افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی را می طلبد. موضوعی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شرایط آنچنان مناسبی در استان ندارد. هاشمی در این خصوص گفت: اندازه رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک در خراسان شمالی کمتر از 60 درصد است.

استفاده نکردن از ماسک و شروع دور نو دورهمی ها نگرانی ها را باری دیگر افزایش می دهد. از سوی دیگر در پیش بودن تعطیلات عید فطر و پیوسته شدن آن با ایام آخر هفته بسیار نگران نماینده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص گفت : خراسان شمالی همچنان در شرایط مناسبی از نظر شیوع کرونا قرار ندارد و مردم بایددستور العمل های بهداشتی را رعایت نموده و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

او اضافه کرد: ادامه داشتن دورهمی های خانوادگی باعث جولان بیشتر کرونا در استان خواهد شد.

هاشمی با اشاره به تعطیلات پیش رو گفت: مردم از رفتن به مسافرت خودداری نمایند، زیرا عموم افرادی که در این مدت بستری می شدند در ایام نوروز به مسافرت رفته بودند.

معصومه خاوری، پرستاران بخش کرونایی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد هم می گوید: در روز های اخیر شرایط بسیار سختی را تجربه کردیم و در زمان شیفت خود پیوسته مشغول بستری بیماران بودیم.

او اضافه کرد: گاهی طی یک ساعت بیش از 10 بیمار کرونایی را پذیرش می کردیم که این عدد برای بیمارستان رکورد نوی محسوب می شد.

خاوری تاکید نمود: این حجم کار وقتی با کمبود نیروی پرستاری همراه گردد فشار دو چندانی به کادر درمان وارد می نماید.

این پرستار توضیح داد: امیدواریم مردم شرایط را درک نمایند؛ همچنان آمار مبتلایان و بستری بالاست و در صورت عدم رعایت شرایط بدتر هم خواهد شد.

او در خاتمه در مورد تعطیلات خاتمهی هفته گفت: مردم چند مدت از رفتن به مسافرت امتناع نمایند تا پس از انجام واکسیناسیون پرستاران هم بتوانند با سایر مردم به سفر بفرایند.

از سوی دیگر کسبه تقریباً 50 روز است که نتوانسته اند مغازه خود را باز نمایند. عموم مغازه داران در 15 روز ابتدایی عید تعطیل بودند و پس از آن با محدودیت های کرونایی روبرو شدند و تا به امروز نتوانسته اند به صورت پیوسته بر سر شغل خود بفرایند.

اکنون فرایند صعودی کرونا متوقف شده و احتمال کاهش شیوع کرونا وجود دارد لذا نباید با سهل انگاری خود کسبه را ناامیدتر کنیم.

هادی رحمتی که یک مغازه فراوری و فروش کفش مردانه دارد به خبرنگار مهر گفت: پس از تعطیلات نوروزی نتوانسته ام مغازه خود را باز کنم و این مسئله باعث شده برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه با مشکل روبرو شوم.

او اضافه کرد: 3 زن سرپرست خانوار در کارگاه فراوری کفش مشغول کار هستند، اما وقتی مغازه تعطیل شد به ناچار آن ها را هم مرخص کردم.

رحمتی اضافه کرد : مردم از سفر های غیر ضروری پرهیز نمایند تا شرایط به حالت عادی بازگردد؛ بسیاری از خانواده ها منتظر برطرف محدودیت ها هستند تا بتوانند به سر کار بیایند.

اما در این بین نباید وظیفه مسئولان را نادیده گرفت؛ وظیفه ای که اگر در عید نوروز انجام می شد قطعاً اکنون شاهد چنین شرایطی نبودیم.

در آستانه عید سعید فطر رنگ بندی نو شهر ها اعلام شده و بسیاری از شهرستان ها از شرایط قرمز خارج شده اند و این به معنای برداشته شدن منع تردد بین شهری است.

در صورتی که مسئولان دولتی باز هم نسبت به برقراری منع تردد اقدام ننمایند شیوع کرونا گسترده تر هم خواهد شد.

منبع : مهر

ه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1226

به "خطر در کمین است ، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر در کمین است ، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید