با این 5 توصیه ساده سلامت مغز و حافظه خو را تضمین کنید

به گزارش مجله پیوند، امیلی مک دونالد، دانشجوی دکترای علوم اعصاب، سه اقدامی را که هر روز برای بهبود سلامت مغزش انجام می دهد، چنین برمی شمارد:

با این 5 توصیه ساده سلامت مغز و حافظه خو را تضمین کنید

- صبح ها تلفن خود را خاموش نگه دارید.

- افکار مثبت داشته باشید.

- از مصرف غذا های فرآوری شده پرهیز کنید.

بعلاوه جیسون شپرد، دانشیار عصب شناس دانشگاه یوتا و تالیا لرنر، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه نورت وسترن در همین رابطه به نشریه اینسایدر گفته اند که برای حفظ سلامت مغزشان چندین توصیه بهداشتی کاربردی را انجام می دهند که در ادامه به این توصیه ها خواهیم پرداخت:

1 خواب کافی داشته باشید

دکتر شپرد می گوید: ایجاد عادت خواب مفید یعنی شش تا هشت ساعت خواب شبانه یکی از برترین کار هایی است که می توانید برای سلامت مغز انجام دهید.

خواب به تقویت انعطاف پذیری مغز و توانایی آن برای سازگاری با موقعیت ها و تجربیات نو یاری می نماید. تحقیقات نشان می دهد سازگاری مغز با چالش های نو، کارآیی و عملکرد شناختی آن را با افزایش سن، بهبود می بخشد.

2 گردش خون قلب را بالا ببرید

این عصب شناس با ورزش روزانه در حفظ سلامت مغزش می کوشد، چرا که ورزش منظم جریان خون در مغز را افزایش می دهد. در واقع قلب قوی به وسیله گردش خون کافی به مغز یاری می نماید تا عملکرد بهینه خود را حفظ کند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که منظم ورزش می نمایند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. ورزش بعلاوه ابتلا به آلزایمر یا زوال قابلیت شناختی مغز را که با افزایش سن افراد بیشتر می گردد، به تاخیر می اندازد.

توصیه علمی، 150 دقیقه ورزش طی یک هفته است، اما هر اندازه که بتوانید بدن خود را به حرکت درآورید، بهتر از هیچ است.

3 با دوستانتان معاشرت کنید

بعلاوه بنا به توصیه دکتر لرنر، تنهایی به سلامت روان، سلامت عاطفی و سلامت مغز افراد صدمه می زند. پس ارتباط با دیگران امری حیاتی است. به طور کلی، طول عمر افرادی که ارتباط اجتماعی قوی دارند، بیشتر است. گذران وقت با دیگران برای زندگی عاطفی ما بسیار مفید است. همین موضوع به سلامت مغز نیز یاری شایانی خواهد نمود.

با توجه مطالعات، ارتباطات اجتماعی قوی به کاهش خطر افسردگی و اضطراب منجر می گردد و به افراد یاری می نماید تا با مسائل سخت بهتر کنار بیایند.

البته لرنر می افزاید که امکان ارتباط گرفتن با دیگران می تواند یک چالش هم باشد به خصوص با افزایش سن. او توصیه می نماید با وجود دوستانی که در سراسر کشور پراکنده شده اند، می توان از رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیغام رسان برای ارتباط با عزیزان استفاده کرد.

4 کار های نو را تجربه کنید

قرار گرفتن در معرض افراد، مکان ها و چالش های نو سرزندگی فکر را حفظ می نماید، انعطاف پذیری مغز را بهبود می بخشد و آن را تقویت می نماید.

در این خصوص دکتر شپرد با سفر به مکان های نو و تجربه فرهنگ های متفاوت این روند را تجربه می نماید. بعلاوه او از پرداختن به تفریح هایی متفاوت از شغلش به عنوان محقق و استاد مانند عکاسی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک، لذت می برد چرا که تجربه فعالیت های نو لزوما به این معنا نیست که حتما باید پول خرج کنید.

این کار حتی می تواند درست کردن یک پازل سخت باشد که پیش تر انجام نداده اید. حتی ورود به اجتماع نو هم مغز را ترغیب می نماید که با افراد مختلف سازگار گردد.

5 رژیم غذایی سالم و کاملی داشته باشید

غذا های فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل رابطه دارند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند غذا های بسیار فرآوری شده مانند غذا های نیمه آماده بسته بندی شده یا سیب زمینی سرخ نموده برای سلامت بدن مضرند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را افزایش می دهند.

بنا به توصیه لرنر، اگر فشار خون بالا دارید، احتمالا در معرض خطر ابتلا به مسائل مغزی مانند سکته یا زوال عقل قرار دارید. پس بدانید که غذا های فرآوری شده سلامت مغز شما را تهدید می نمایند. برای حفظ سلامت مغز و بدن خود از غذا های فرآوری شده بپرهیزید و سعی کنید از یک رژیم غذایی کامل شامل انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل بهره ببرید.

لرنر می گوید: مغز شما از بسیاری جهات از بدن شما جدا نیست؛ بنابراین چیز هایی که برای بدن مفیدند، برای مغز هم مفید به شمار می آیند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مرداد 1402 بروزرسانی: 11 مرداد 1402 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1728

به "با این 5 توصیه ساده سلامت مغز و حافظه خو را تضمین کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 5 توصیه ساده سلامت مغز و حافظه خو را تضمین کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید