با تور مجازی از معروف ترین بناهای تاریخی دنیا تماشا کنید

به گزارش مجله پیوند، در حال حاضر با توجه به شیوع دنیای کرونا و منع عموم مردم از سفر، با تور مجازی می توانید بدون هیچ هزینه ای از معروف ترین بناهای تاریخی دنیا تماشا کنید.

با تور مجازی از معروف ترین بناهای تاریخی دنیا تماشا کنید

امروزه با استفاده از دوربین های حرفه ای، می توان تصاویر 360 درجه از نماهای مختلف گرفت که به ایجاد تور مجازی مکان های مختلف منجر می شود. فناوری عکس 360 درجه و فیلم 360 درجه امکان ضبط تصویر و فیلم از زوایای مختلف و ترکیب کردن آن ها با یکدیگر را فراهم نموده است. تصاویر و فیلم های 360 درجه از جاذبه های گردشگری معروف دنیا به وفور در پلتفرم های ارائه دهنده تصویر و فیلم یافت می شود؛ بنابراین شما می توانید در خانه و بدون پرداخت هزینه های سنگین سفر به کشورهای خارجی، تصاویر و فیلم های محبوب ترین مکان های گردشگری دنیا را با جزئیات و کیفیت بسیار بالا و از زوایای مختلف مشاهده کنید.

کیفیت این تصاویر به قدری زیاد است که تصور می کنید در خود آن مکان حضور دارید. از سوی دیگر در حال حاضر پاندمی کرونا و شرایط کنونی باعث شده است سفر به عنوان کاری خطرناک و حتی اقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی تلقی شود. تمام مسئولان و افراد مطلع حوزه بهداشت و درمان توصیه می نمایند مردم تا زمان قطع زنجیره انتقال ویروس در خانه بمانند و خود را قرنطینه کند؛ بنابراین تورهای مجازی در این روزها می تواند ابزار بسیار خوبی برای مشاهده دقیق جاذبه های گردشگری مطرح باشند. در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم شما را با سایت ها و منابع ارائه دهنده تورهای مجازی و تصاویر 360 درجه 10 بنای تاریخی معروف دنیا آشنا کنیم.

1. ماچوپیچو، پرو

بسیاری از رازها درمورد نحوه ساختن ماچوپیچو در پرو که زمانی محل سکونت امپراتوری اینکا (Inca Empire) بوده است هنوز مخفی به جای مانده است. این بنای تاریخی منحصربه فرد در رشته کوه های آند در ارتفاع 2,430 متری از سطح دریا در حدود سال 1450 پس از میلاد ساخته شده است.سنگ های بسیار برزرگ مورداستفاده در ماچوپیچو، بدون استفاده از چرخ یا حیوان ها به مکان ساخت بنا انتقال داده شده اند.

با مشاهده عکس های 360 درجه تور مجازی ماچوپیچو در سایت youvisit می توانید بخش های مختلف آن را به دقت ببینید. این تور از راهنمای صوتی نیز برخوردار است و اطلاعاتی درمورد تاریخچه و معماری ماچوپیچو و آلکاپاهای ساکن آن ارائه می دهد. برای تماشا این سازه از بالا می توانید به سایت Air Pano مراجعه کنید که تصاویر تعاملی شگفت انگیزی را در خود جای داده است. این تصاویر از قله کوه ماچوپیچو (Machu Picchu mountain) گرفته شده است.

2. تندیس مسیح، ریودوژانیرو

مجسمه مسیح 30 متری روی کوه کورکووادو (Corcovado) با ارتفاع 710 متر ساخته شده است و از تمام نقاط ریودوژانیرو می توانید آن را ببینید. این تندیس که با نام مسیح نجات دهنده (Christ the Redeemer) شناخته می شود، بزرگ ترین مجسمه دنیا با سبک هنری آرت دکو (art deco) است. با افزایش مجسمه های مشابه این تندیس، تور مجازی این تندیس روی پلتفرم گوگل آرتز اند کالچر (Google Arts and Culture) ایجاد شده است در این تور مجازی کاربران می توانند با استفاده از فناوری نمای خیابانی (Street View) در اطراف تندیس قدم بزنند.

یکی از ویژگی های بسیار جالب این است که پس از غروب آفتاب در پشت کوه های مه آلود، تصاویر پلتفرم تغییر می نماید و کاربران می توانند تصاویر معروف ترین نقاط ریودوژانیرو را از بالای این کوه ببینند. این نقاط شامل ساحل ایپانما (ipanema beach )، ساحل کوپاکابانا (Copacabana Beach) و کوه کله قندی یا کوه شوگرلوف (Sugarloaf Mountain) می شود که از بالای کوه کورکووادو مانند تپه ای کوچک به نظر می رسد. تماشا این تصاویر 360 درجه از بالای نقطه ای مرتفع در ساعات مختلف روز می تواند جالب باشد.

3. اهرام جیزه، مصر

در مرز بین کویر و قاهره مدرن می توانید سازه های باقیمانده از 4500 سال پیش را ببینید که جزو مهم ترین یادگارهای مصر باستان هستند. شما می توانید در تور مجازی اهرام مصر، این سازه های شگفت انگیز را که در واقع مقبره فرعون های بزرگ هستند، از فاصله نزدیک و دور ببینید. در این تور مجازی امکان بازدید مجازی از بزرگ ترین هرم های دنیا یعنی هرم بزرگ (Great Pyramid) با ارتفاع 147 متر، هرم خفرع (Pyramid of Khafre) با ارتفاع 136 متر و مجسمه ابوالهول (Great Sphinx) که در کرانه شرقی رود نیل قرارگرفته است، فراهم شده است.

4. برج ایفل، پاریس

با مراجعه به این تور مجازی تعاملی می توانید منظره ها اطراف یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری دنیا یعنی برج ایفل با ارتفاع 324 متر را از سکوی رصد گردشگری این برج ببینید. آهن های مورداستفاده در اسکلت این برج متناسب با دمای محیط اطراف به اندازه 18 سانتی متر منقبض و منبسط می شوند. ضمناً در تور مجازی برج ایفل امکان بازدید از یک نمایشگاه بزرگ دیجیتالی نیز ایجاد شده است و می توانید در این نمایشگاه نخستین تصاویر گرفته شده از برج ایفل را که پاریسی ها در سال های 1887 تا 1889 ثبت نموده اند، از نزدیک مشاهده کند. ضمناً در این تور تصاویر 360 درجه هوایی از نمای بالای برج و منظره شهر نیز ارائه شده است که با تماشا آن ها تصور می کنید با هلکوپتر در حال پرواز در بالای برج هستید

5. انگکوروات، کامبوج

انگکوروات که با نام شهر معابد نیز شناخته می شود، سازه ای متشکل از چند معبد است که بزرگ ترین بنای یادبود مذهبی دنیا نیز به شمارمی رود. انگکوروات در ابتدا به عنوان مجموعه ای از معابد هندوها در نیمه نخست قرن دوازدهم ساخته شد؛ اما مدتی بعد در همان قرن به عبادتگاه بودائی ها تبدیل شد.

با مشاهده این تور مجازی می توانید چند معبد شگفت انگیز این مجموعه را ببینید که شامل پنج برج بنا، معبد بانتی سِری (Banteay Srei) که با سنگ های آهکی صورتی ساخته شده و معبد تا پروم (Ta Prohm) می شود که در فیلم لارا کرافت: توم ریدر (Lara Croft: Tomb Raider) در سال 2001 نمایش داده شده و طبیعت خرابه های آن را در برگرفته است.

در پروژه انگکور مجازی (Virtual Angkor project) ویدیویی 360 درجه ایجاد شده که در آن نماهایی از شهری که در قرن سیزدهم در انگکوروات قرار داشته به همراه سبک زندگی مردم آن نمایش داده شده است. این ویدیو 360 درجه شبیه سازی شده با مشارکت باستان شناسان، مورخان و متخصصان خلق تصاویر کامپیوتری ایجاد شده اند.

6. تاج محل، هند

تاج محل در قرن هفدهم به دستور شاه دنیا (Shah Jahan) یکی از امپراتوران امپراتوری گورکانی (Mughal emperor) به عنوان آرامگاه ابدی همسر محبوبش ممتاز محل (Mumtaz Mahal) ساخته شد. این بنا که نمادی از عشق جاودانه محسوب می شود یکی از زیباترین ساختمان های دنیا به شمارمی رود. می توان گفت این مقبره مرمرین سفید، گل سرسبد آثار تاریخی و کاخ های آگرا در شمال هند است. سبک معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی، اسلامی و هندی محسوب می شود و ساخت آن 22 سال طول کشیده است.

جهتهای دیجیتالی تعاملی این جاذبه شامل جهتهای اطراف مقبره، حوض آب در مرکز بنا که در آن شاهد انعکاسی از زیبایی های مقبره اصلی هستید، باغ های بهشت گونه و مسجد قرمز ساخته شده از سنگ ماسه که به زیبایی آراسته شده است، می شود. ضمناً در این تور تصاویر هوایی 360 درجه نیز نمایش داده شده است که در آن ها نمای جذابی از گنبد تاج محل که شبیه غنچه نیلوفر آبی به نظر می رسد و مناره های آن و بعلاوه نمایی زیبا از رود جَُمنا (Yamuna River) به تصویر کشیده شده است.

7.استون هنج، انگلستان

استون هِنج بنای متعلق به دوران ماقبل تاریخ و زمانی در حدود 5600 سال پیش بازمی شود. این بنا در ابتدا تنها به عنوان مکانی ساده برای آتش زدن اجساد مردگان مورداستفاده قرار می گرفته است و درحدود سال 2500 قبل از میلاد حلقه ای از سنگ های ایستاده دور آن ایجاد شد. استون هنج از بلوک های سنگ های ماسه ای ساخته شده که به اعتقاد باستان شناسان از حفاظت گاه زیست محیطی مارلبرو دان (Marlborough Downs) که در حدود 32 کیلومتر استون هنج فاصله دارد، به این مکان منتقل شده است و احتمالاً سنگ های آبی کوچک تر متعلق به تپه های پرسیلی (Preseli Hills) در کشور ولز هستند که در حدود 224 کیلومتر با استون هنج فاصله دارد.

در تور مجازی این میراث دنیای انگلستان می توانید تصاویر 360 درجه تعاملی از مرکز این سایت باستان شناسی را مشاهده کنید. ضمناً می توانید ویدیوی مرتبط با مراحل خاک برداری و حفاری این محل، نحوه محافظت از آن و طراحی این مکان به عنوان محلی برای رصد اجرام آسمانی را مشاهده کنید. با تماشای تصاویر تعاملی که با یاری کامپیوتر ایجاد شده اند، می توانید اطلاعاتی درمورد ساخت این بنا و منظره آن و منطقه ها اطراف آن در طول ادوار تاریخی مختلف، نیز به دست آورید.

8. پترا، اردن

پِترا یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا محسوب می شود و هزاران سال قبل از تولد حضرت مسیح، شهری آباد بوده است. البته بعضی از باستان شناسان معتقدند این شهر شگفت انگیز ساخته شده از سنگ های ماسه ای در قرن سوم پیش از میلاد به دست عرب های نبطی ایجاد شده است. ساختمان های گلبهی رنگ این شهر باستانی در فیلم های بازگشت مومیایی (The Mummy Returns) و ایندیانا جونز و آخرین صلیب (Indiana Jones and the Last Crusade) به تصویر کشیده شده است.

اگرچه در حال حاضر 85 درصد از پترا هنوز هم مدفون است و باید حفاری های بسیار بیشتری برای کشف قسمت های متعدد این شهر انجام شود؛ اما بااین حال تور مجازی آنلاین این شهر که با هدایت روایت نماینده ارائه شده است، می توانید در نمادین ترین بخش های تاریخی آن قدم بزنید. با بازدید از این تور مجازی می توانید از تنگه طبیعی باریکی به نام سیق (Siq)، مقبره هایی که در طول جهت وجود دارد، خرابه های یک معبد، یک صومعه بسیار بزرگ و ساختمان معروف اَلخزنا (Al Khaznah) که نماهایی با جزئیات فراوان روی دیوارهای آن حکاکی شده است، تماشا کنید.

9. کولوسئوم، رم

کولوسئوم که در سال های بین 70 و 80 میلادی در ایتالیا ساخته شده است، با ظرفیتی بین 50 تا 80 هزار نفر تماشاچی که از 80 ورودی وارد ساختمان می شدند، در زمان خود بزرگ ترین آمفی تئاتر دنیا و محلی برای تماشای رویدادهای ورزشی و جنگ بین گلادیاتورها بوده است.

اگرچه در حال حاضر دوسوم این بنا پس از گذشت مدت زمانی در حدود دو هزار سال تخریب شده است؛ اما باز هم خرابه های آن یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایتالیا و حتی دنیا محسوب می شود، تور مجازی کولوسئوم امکان پیاده روی خیالی در قسمت های مختلف این بنا یا مشاهده آن از نمای بالا به وسیله تصاویر 360 درجه را فراهم نموده است.

10. چیچن ایتزا

در شهر باستانی چیچن ایتزا که در شبه جزیره یوکاتان (Mexicos Yucatán) در مکزیک واقع شده است، شگفتی ها و عجایب معماری بسیار زیادی وجود دارد. در چهار طرف معبد اِلکاستیلو (El Castillo) که با نام معبد کِکولکِن (Temple of Kukulcan)، یکی از خدایان مار، نیز شناخته می شود و در مرکز سایت واقع شده است، 365 پله دیده می شود که با استفاده از آن ها می توانید خود را به بالای معبد برسانید.

این پله ها سالانه دو بار در زمان اعتدالین و در قسمت شمالی، سایه ای به شکل بدن مار ایجاد می نمایند که به قسمت پایین مجسمه سر مار متصل و این گونه کلوکلن ترسیم می شود. اولین زمان اعتدالین در اول فروردین و در زمان تحویل سال ایرانیان و دوم زمان اعتدالین در اوایل مهر رخ می دهد. با مشاهده تصاویر 360 درجه می توانید چند مورد از خرابه های تمدن مایا (Maya civilization) را به ببینید که شامل هرم معبد جنگجویان، رصدخانه و صومعه می شود.

منبع: کجارو / theguardian.com
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1505

به "با تور مجازی از معروف ترین بناهای تاریخی دنیا تماشا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تور مجازی از معروف ترین بناهای تاریخی دنیا تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید