بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه

به گزارش مجله پیوند، ایران ما از دیرباز در زمینه های مختلف هنری و علمی نام آشنا بوده است. یکی از علومی که ریشه ای عمیق در سرزمین ما دارد، نجوم است.

بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه

غیاث الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری مشهور به عمر خَیّام نیشابوری یکی از شناخته شده ترین فیلسوفان، ریاضی دانان، ستاره شناسان و شاعران دوره سلجوقی است. شاید به همین دلیل مولر رئیس اخترشناسی زایس آلمان در آذر ماه سال 1377 در قالب نامه ای خطاب به فرماندار نیشابور ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با پروژه احداث مجتمع افلاک نمای خیام، نوشت: رسوم خود را حفظ کنید و پیشرفت عظیم و بسزایی که لیاقت آن را دارید، شروع کنید.

مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام با زیربنای 2 هزار و 889 متر مربع یکی از عظیمترین طرح های علمی در ایران است. این مجتمع علمی که در نیشابور و در نزدیکی آرامگاه خیام قرار گرفته است، عظیم ترین افلاک نمای خاورمیانه به حساب می آید. این مجتمع دربرگیرنده دو هزار و 800 متر مربع سقف محصور، 37 متر مربع رواق کناری، 52 متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سر در ورودی است.

لازم به ذکر است؛ پروژه احداث مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام از سال 1379 به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 620

به "بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید