حریم محوطه باستانی قره حسنلو نمین با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین خواهد شد

به گزارش مجله پیوند، ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، حریم محوطه باستانی قره حسنلو نمین با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین خواهد شد.

حریم محوطه باستانی قره حسنلو نمین با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین خواهد شد

فردین عینی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه تعیین عرصه بنای تاریخی برای ثبت ملی لازم است، گفت: عرصه بنای تاریخی قره حسنلو در ثبت ملی این اثر تعیین است اما حریم آن باید با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارتخانه تعیین گردد و در این رابطه رئیس پژوهشگاه در مرداد از محوطه بازدید کرد.

وی اضافه نمود: در نخستین جلسه شورای فنی در پژوهشگاه، حریم بنای تاریخی قره حسنلو تعیین می گردد و در پیمایش اولیه برای شناسایی محوطه تاریخی قره حسنلو در تیر 1400 و با شناسایی اولیه 2 هکتار از زمین مد نظر به علت احتمال تاریخی بودن آن تعیین شد و بعدها با برآورد و شناسایی دقیق تر 3300 متر از این محوطه تاریخی تشخیص داده شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه در کاوش نجات بخشی بنایی به مساحت 900 مترمربع از این محوطه 3300 متری کشف شد، گفت: عرصه محوطه باستانی قره حسنلو براساس شواهد و نتایج بدست آمده از کاوش و مطالعات صورت گرفته تعیین شده است.

عینی اضافه نمود: صدور مجوز برای فعالیت کارخانه فولاد به هیچ وجه در حوزه اختیارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار ندارد و این اداره کل فقط به استعلامات درمورد محوطه باستانی در زمین کارخانه فولاد جواب داده است که طبق آن محوطه تاریخی تعیین شده و فعالیت در آن بخش ممنوع اعلام شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی استان از جمله حفاظت از بنای تاریخی قره حسنلو جز وظایف اصلی این اداره کل است، یادآور شد: نظرات و دیدگاه های مختلفی درمورد نوع حفاظت و نگهداری از بنای تاریخی قره حسنلو وجود دارد اما چگونگی حفاظت از این بنا و اقدامات آینده در این محوطه باستانی باید با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام گردد و اداره کل منتظر اعلام نظر این مرجع بالادستی است.

عینی بعلاوه در مورد تدفین های کشف شده در این محوطه اظهار کرد: چهار تدفین به همراه اشیاه و وسایلی در این محوطه و طی کاوش نجات بخشی کشف شده اند که همه آثار بدست آمده بعد از ثبت در مخزن مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی نگهداری می شوند.

فصل های بعدی کاوش با تامین اعتبار انجام می گردد

وی در پاسخ به این سوالی درباره ادامه روند کاوش در محوطه باستانی قره حسنلو گفت: ادامه کاوش در این محوطه جز برنامه هاست و کاوش صورت گرفته در محوطه باستانی قره حسنلو فصل اول این کاوش بود، فصل های بعدی کاوش در این محوطه با تامین اعتبارات لازم انجام خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار داشت: ایجاد کارخانه فولاد به معنی از بین بردن محوطه باستانی قره حسنلو نیست و بعلاوه حفاظت از محوطه باستانی قره حسنلو نیز به معنی ممانعت از فعالیت کارخانه فولاد نیست و هردو در کنار هم می توانند اتفاق بیفتند.

عینی اضافه نمود: در محوطه 97 هکتاری کارخانه فولاد زمینی به مساحت 3300 متر به عنوان محوطه باستانی قره حسنلو تعیین شده است، فعالیت کارخانه فولاد در این 3300 متر ممنوع است و حفاظت از این محوطه وظیفه اصلی ما است، اما خارج از محوطه باستانی ما نمی توانیم مانع فعالیت کارخانه فولاد شویم و صدور یا عدم صدور مجوز برای این کارخانه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار ندارد.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، محوطه باستانی قره حسنلو برای اولین بار در تیر سال 1400 و در پی استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با پیمایش کارشناسان اداره کل شناسایی شد و بعد از طی روندهای لازم، بویژه بعد از کاوش نجات بخشی از بهمن 1400 تا اردیبهشت 1401 که منجر به کشف بنای تاریخی شد، در مرداد 1401 به ثبت ملی رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1591

به "حریم محوطه باستانی قره حسنلو نمین با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریم محوطه باستانی قره حسنلو نمین با نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید