3 جزیره دیدنی خلیج فارس را بیشتر بشناسید

به گزارش مجله پیوند، جزایر جنوبی ایران از برترین مقاصد جهانگردی خلیج فارس هستند؛ جزایری با جاذبه های منحصربه فرد طبیعی و تاریخی که هزاران جهانگرد را به سمت خود می کشانند.

3 جزیره دیدنی خلیج فارس را بیشتر بشناسید

جزایر متعددی در خلیج فارس متعلق به ایران هستند که در میان آن ها سه جزیره کیش، قشم و هرمز محبوبیت بیشتری در میان توریستان دارند. جزیره کیش و قشم با برخورداری از امکانات رفاهی مناسب نظیر هتل ها، اقامتگاه ها و مراکز خرید، جاذبه های زیبا و تفریحات آبی و غیرآبی، از مشهورترین جزایر خلیج فارس به شمار می آیند؛ در حالی که جزیره هرمز، فضای بکرتر و امکانات کمتری دارد و عموما طبیعت گردان به آن سفر می نمایند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با زیباترین جزایر جنوبی ایران آشنا کنیم.

جزیره کیش

جزیره کیش از جزایر مهم و زیبای خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است؛ جزیره ای بیضی شکل با وسعت حدود 90 کیلومتر مربع که سالانه از چند میلیون توریست داخلی و خارجی میزبانی می نماید. این جزیره از شمال به ایران، از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به کشور امارات متحده عربی و از غرب به کشورهای بحرین، قطر و عربستان منتهی می گردد. کیش، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و برترین زمان سفر به آن، فصل پاییز، فصل زمستان و اوایل فصل بهار است. کیش به علت وجود منطقه آزاد تجاری، مراکز تفریحی و تجاری، جاذبه های توریستی و هتل های متعدد (از هتل های لوکس پنج ستاره گرفته تا بومگردی ها، ویلاهای اقامتی و مهمان سراها) از مقاصد پرطرفدار توریستی در ایران به شمار می آید.

سفر هوایی به فرودگاه کیش، سفر زمینی با ماشین شخصی به بندر گناوه یا چارک و راهی شدن به جزیره با کشتی های مسافربری و سفر زمینی با اتوبوس یا قطار به نزدیک ترین شهر به بندر گناوه یا چارک، بندرعباس، از مسیرهای دسترسی به جزیره کیش هستند.

از جاهای دیدنی کیش می توان به شهر زیرزمینی کاریز (با قدمت 2,600 سال در عمق 16 متری سطح زمین و با وسعت 10,000 متر مربع؛ با جاذبه هایی چون سقف مرجانی پر از فسیل، آب شیرین و هوای خنک و امکاناتی چون رستوران، چایخانه و غرفه صنایع دستی)، شهر قدیمی حریره (با قدمت حدود 800 سال و وسعتی حدود 1,200 هکتار؛ دارای بخش هایی چون حمام، مسجد، قنا، کارگاه شیشه گری و ساحل و غیره)، خانه مردم شناسی کیش (با حدود 200 سال قدمت و 200 متر مربع وسعت؛ مناسب برای آشنایی با بافت سنتی و شیوه زندگی بومیان کیش)، کشتی یونانی (مکانی مناسب برای عکاسی و تماشای چشم انداز غروب آفتاب) و آب انبار سنتی (شامل دو گنبد و پنج عدد بادگیر) اشاره نمود.

درخت سبز با حدود 600 سال عمر و سواحل آرام و زیبا از جاذبه های طبیعی کیش به شمار می روند. وجود تفریحات متعدد نظیر تفریحات آبی (غواصی، شاتل، جت اسکی، پاراسل، کشتی های تفریحی و ماهیگیری، تفریحات غیرآبی مانند جایروکوپتر، جنگ های شادی، سافاری و بانجی جامپینگ، شکم گردی در رستوران ها و کافه ها و خرید در مراکز خرید متنوع و مدرن و بعلاوه بازارهای سنتی از دیگر دلایل جذب توریستان به کیش هستند.

جزیره قشم

قشم با وسعت 1,491 کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس شناخته می گردد؛ جزیره ای در فاصله 20 کیلومتری ساحل بندرعباس که می توان با هواپیما به طور مستقیم به آن سفر کرد یا با ماشین شخصی و کشتی های مسافربری، خود را به آن رساند. جزیره قشم از مقاصد پرطرفدار توریستی در جنوب کشور است؛ جزیره ای که از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می گردد. آب و هوای قشم گرم و خشک است و بهتر است در نیمه دوم سال و اوایل فصل بهار به آن سفر کنید.

قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که ثبت جهانی شده است و جاذبه های طبیعی منحصربه فردی در آن وجود دارد. از میان مشهورترین جاهای دیدنی قشم می توان جزیه هنگام و دلفین ها، دره ستارگان (ناحیه فرسایش یافته به وسیله آب های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها)، دره چاهکوه (با 100 متر عمق در کنار روستای چاهو)، کوه گنبد نمکی با بقایای معادن نمک باستانی و چشمه های آب شور، غار خربس، چاه های تلا، روستای تاریخی کوشه، آب انبار بی بی، بام قشم، سد پی پشت، زیارتگاه بی بی مریم، سد و روستای گوران، چشمه ها، قلعه پرتغالی ها، جزایر ناز، جنگل حرا و روستای لافت را نام برد.

در جزیره قشم تفریحات متعددی نظیر تفریحات آبی (غواصی، شاتل، جت اسکی و غیره)، خرید در مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی در مرکز جزیره و درگهان و بعلاوه شکم گردی در رستوران ها و کافه های باکیفیت در انتظار توریستان است.

جزیره هرمز

جزیره هرمز در هشت کیلومتری بندرعباس، از دیگر مقاصد مهم توریستی در جنوب ایران است؛ جزیره ای بیضی شکل با وسعت حدود 42 کیلومتر مربع در مجاورت تنگه هرمز که به علت موقعیت استراتژیکش، آن را با نام کلید خلیج فارس می شناسند. برترین زمان سفر به هرمز با آب و هوای گرم و مرطوب، نیمه دوم سال و اوایل فصل بهار است.

ساحل سرخ و معدن سرخ (با خاک سرخ رنگ)، دره رنگین کمان (با بیش از 70 طیف رنگی نظیر رنگ های زرد، سرخ، نقره ای، سیاه، سفید، آبی، صورتی و خاکستری از خاک، سنگ ها و کانی های مختلف)، دره مجسمه ها (با صخره هایی به اشکال حیوان، کله گوسفند، مرغ و اژدهایان مختلف)، کوه الهه نمک (کوهی نمکی و تراش خورده با آبی نارنجی رنگ در زیر آن)، کوه گلک، موزه دکتر نادعلیان (نمایش پروژه های هنری بوم شناختی دکتر نادعلیان شامل حکاکی های صخره ای و بعلاوه کارهای زنان بومی محلی، بازمانده های موجودات دریایی و عروسک هایی ساخته شده از مواد بازیافتی)، خانه جری پولاک، قلعه پرتغالی ها (بازمانده از استعمار پرتغال در هرمز)، فرش خاکی، سواحل زیبا (چون ساحل لاک پشت ها، ساحل سنگ مرغان، ساحل تک درخت، ساحل مفنق)، جنگل حرا، دشت آهوان، قصر بی بی گل و زیارتگاه خضر و مقام الیاس از جاهای دیدنی هرمز هستند.

در جزیره هرمز هتل های لوکس و مجلل وجود ندارد و شما برای اقامت در این منطقه باید به سراغ گزینه هایی چون بومگردی ها، خانه های بومیان یا کمپینگ بروید. برای دسترسی به این جزیره نیز باید از بندرعباس سوار کشتی های مسافربری شوید. غواصی، دوچرخ سواری، پیاده روی، شکم گردی، نقش حنای جنوبی، قایق سواری و عکاسی از پرطرفدارترین تفریحات توریستان در جزیره هرمز محسوب می شوند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1686

به "3 جزیره دیدنی خلیج فارس را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 جزیره دیدنی خلیج فارس را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید