صنعت برق تابستان تلخی را پشت سر گذاشت

به گزارش مجله پیوند، وزیر نیرو با اشاره به مسائل ایجاد شده در تابستان برای صنعت برق گفت: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم به علت رشد کم صنعت برق که در چند سال گذشته رخ داده، شاهد حدود 15 هزار مگاوات کمبود فراوری برق بودیم که این رقم یا به صورت محدودیت فراوری برای صنایع کشور یا به صورت خاموشی برای مصرف خانگی اعمال می شد که می توان گفت صنعت برق کشور تابستان تلخی را پشت سر گذاشت.

صنعت برق تابستان تلخی را پشت سر گذاشت

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر محرابیان امروز (آدینه) در آئین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار گردید، با بیان اینکه رشد مصرف برق به معنای رشد اقتصاد است، اظهار کرد: زمانی که به سبد کشور در اثر کمبود فراوری برق محدودیت می دهیم، بدین معناست که از ظرفیت های اشتغال، صادرات و امکان رشد می کاهیم.

وی با تاکید بر اینکه فرصت هایی که یکی پس از دیگری به صورت کوچک و بزرگ در صنعت کشور به وجود آمده و بازارهایی که در داخل و خارج ایجاد شده به خاطر کمبود فراوری برق از دست می دهیم، توضیح داد: موضوعی که در حال حاضر برای صنعت برق اهمیت دارد چگونگی برون رفت از این شرایط است. برنامه ای که امروز وزارت نیرو در پی هماهنگی هایی که با مجلس شورای اسلامی و دولت تدوین نموده شامل دو شاخه توسعه صنعت و بهینه سازی مصرف انرژی و اصلاح بخش عرضه و مصرف صنعت برق است.

وزیر نیرو با بیان اینکه مجبور به جبران عقب ماندگی های چند سال گذشته هستیم، اعلام نمود: عقب ماندگی های ظرفیت سازی برای ما نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک ضرورت اجباری در دستور کار واقع شده است. در حال حاضر راهی جز استفاده از تمامی ظرفیت و پتانسیل های کشور از جمله بخش خصوصی نداریم تا شاهد رشد صنعت باشیم.

محرابیان با اشاره به برنامه توسعه ای وزارت نیرو ادامه داد: برنامه ای که در موضوع توسعه صنعت برق تدوین شده در حوزه ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی، تکمیل نیروگاه های حرارتی و توجه به انرژی تجدیدپذیر به عنوان یکی از محورهای مهم در صنعت برای کشور است.

وی با بیان اینکه در موضوع مدیریت عرضه و تقاضا می بایست با سیاست گذاری و بکارگیری ظرفیت های موجود در کشور در پی بهینه سازی مصرف انرژی باشیم، ادامه داد: بهینه سازی از نظر ما مصرف حداکثری در بخش فراوری و مصرف معقول در بخش خانگی خواهد بود. مصرف حداکثری در بخش صنایع به معنای در نظر گرفتن شدت انرژی و استاندارد سازی مصرف انرژی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه صنعت پرافتخار برق کشور یکی از مهم ترین شاخصه های توسعه میهن عزیز ما است، اظهار کرد: نمایشگاه محل عرضه آخرین دستاوردها و مجموعه روش های شناخت مردم از پیشرفت های این صنعت است و به روایتی دیگر محل گفتگو و همفکری برای توسعه آینده این صنعت است.

وی افزود: در مجموعه نمایشگاه بیست و یکم شاهد استقبال بی نظیری از صنعت برق کشور هستیم. هر چند که مدتی به خاطر شرایط حاکم بر کشور و شیوع این ویروس منحوس شاهد رکود شدیدی در صنعت کشور بودیم، اما صنعت برق در اولین فرصت و بدون وقفه فرصت را مغتنم شمرد و به صورت فعال در این دوره از نمایشگاه ها حضور پیدا کرد.

وزیر نیرو اعلام نمود: در دوره هایی که بنده افتخار همکاری با صنایع کشور را داشتم در بین ده ها سندیکای فراورینماینده، منظم ترین، فعال ترین و بابرنامه ترین سندیکای صنعتی کشور، سندیکای صنعت برق کشور بود که مجموعه کوشش ها امروز نشان دهنده رشد و پیشرفت کشور در این زمینه است.

محرابیان با بیان اینکه انرژی، مهم ترین محور توسعه و فرصت پیشرفت کشور است، توضیح داد: ما از ذخایر بزرگ نفت و گاز برخوردار هستیم و می دانیم که یکی از برترین روش های استفاده از انرژی، فراوری برق برای مصرف است.

وی اضافه نمود: در موضوع انرژی نکته بسیار مهم این است که در پی تبدیل انرژی به برق در پی رشد، ارزش اضافه نموده و اشتغال هستیم؛ به عبارت دیگر با این فرصتی که در اختیار کشور قرار می گیرد باید بدانیم که از چه روش هایی می توانیم این سرمایه بزرگ و ملی خودمان را برای رفاه جامعه و رشد کشور بکار بگیریم.

وزیر نیرو یادآور شد: در طول سالیان گذشته به ویژه دهه اول انقلاب مجموعه ظرفیت فراوری برق کشور کمتر از 7000 مگاوات بود، این در حالی است که در حدود چهار دهه پس از انقلاب اسلامی امروز مجموع ظرفیت فراوری برق بیش از 83 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور است.

وی اضافه نمود: این ظرفیت نصب شده شامل نیروگاه های حرارتی، برق آبی، تجدیدپذیر و نیروگاه اتمی است که به خوبی در کشور فعالیت می نمایند اما مصرفی که بخش تقاضا از ما انتظار دارد بسیار بیشتر از ظرفیت نصب شده در کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1324

به "صنعت برق تابستان تلخی را پشت سر گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت برق تابستان تلخی را پشت سر گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید