قرص هوشمند گلوکز روده را می سنجد

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، سطح گلوکز در روده یک عامل نشان دهنده سلامت سیستم گوارش است. روش فعلی مقدار گیری آن شامل قرار دادن یک کاتتر در گلوی بیمار است. اما به زودی یک قرص هوشمند بلعیدنی ابداع می گردد که این فرایند را بسیار ساده تر می نماید.

قرص هوشمند گلوکز روده را می سنجد

قرص هوشمند مذکور که هم اکنون در دانشگاه سن دیگوکالیفرنیا در حال توسعه است، در اصل حسگرهای زیستی را با یک سلول سوخت زیستی ترکیب نموده که در یک پوسته پلیمر قرار گرفته اند که با چاپگر سه بعدی ساخته شده است. هنگامیکه قرص مذکور بلعیده می گردد، به طور مداوم سطح گلوکز در روده کوچک را می سنجد و از همان به عنوان سوخت استفاده می نماید.

قرص هوشمند در فواصلی تعیین به طور بی سیم داده های خوانش شده را با یاری یک روش کم مصرف به عنوان ارتباط مغناطیسی بدن انسان منتقل می نماید. این فرایند به طور خلاصه شامل ارسال پالس های مغناطیسی ضعیف به وسیله بافت بدن بیمار است که برای شناسایی و رمزگشایی به یک دستگاه مجهز به سیم پیچ گیرنده ارسال می گردد که روی بخش خارجی بدن قرار می گیرد.

آزمایش کپسول روی خوک ها (که سیستم گوارشی مشابه انسان دارند) نشان داد این گجت هوشمند می تواند سطح گلوکز در روده کوچک را به مدت 14 ساعت رصد کند. ابزار مذکور در این بازه زمانی، داده ها را هر پنج ثانیه به مدت دو تا پنج ساعت ارسال می کرد و در نهایت همراه مدفوع از بدن حیوان خارج شد.

البته قبل از آزمایش کپسول روی انسان باید مقدار آن کمی کوچک تر گردد. در حال حاضر طول و عرض کپسول به ترتیب 2.6 سانتی متر و 9 میلی متر است. بعلاوه محققان تصمیم دارند حسگرهای بیشتری به آن اضافه نمایند.

ارنستو دی لاپاز آندرس یکی از مؤلفان پژوهش در این باره می نویسد: با توجه به آنکه pH، دما و غلظت اکسیژن در سیستم گوراش تغییر می نماید، تحقیقات آینده شامل یکپارچه سازی ادغام روش های حسگر اضافی را برای شرح این تفاوت ها خواهد بود.

تحقیق مذکور در نشریه نیچر کامونیکیشنز منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1401 بروزرسانی: 12 آذر 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1624

به "قرص هوشمند گلوکز روده را می سنجد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص هوشمند گلوکز روده را می سنجد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید