موزه عاج رامسر؛اولین موزه تخصصی عاج در ایران و خاورمیانه، عکس

به گزارش مجله پیوند، این روزها صحبت از آن است که ویروس کرونا؛ این مهمان ناخوانده و غیر منتظره حالا حالا مهمان کشورها خواهد بود و مشخص نیست تا چه زمانی اوضاع به این صورت خواهد ماند. بدون شک ماندن در خانه و قرنطینه، موجب بی حوصلگی و کسلی خواهد شد. پیشنهادی که کجارو برای پر کردن زمان و سرگرم ماندنتان دارد، گشت و گذارهای مجازی و بازید از موزه ها است.

موزه عاج رامسر؛اولین موزه تخصصی عاج در ایران و خاورمیانه، عکس

مجموعه باغ و کاخ رامسر که به نام های متعددی چون کاخ مرمر، باغ رامسر، موزه کاخ رامسر، کاخ موزه مرمر و تماشاگه خزر معروف است در سال 1316 هجری شمسی در ضلع جنوبی این شهر، به دستور رضا شاه پهلوی و در طی چهارسال، به عنوان استراحتگاه سلطنتی بنا شد و در سال 1378 با عنوان باغ رامسر و مستحدثات آن در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. این مجموعه در حال حاضر تحت نام مجتمع فرهنگی- موزه ای شهدای رامسر فعالیت می کند که علاوه بر کاخ مرمر شامل موزه عاج، موزه مردم شناسی شمال ایران، باغ بامبو، چشمه قدیمی و حمام قدیم نیز می شود.

موزه عاج در سال 1396 به عنوان اولین موزه تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا، در کاخ دو طبقه تاج الملوک پهلوی که به آتابای نیز معروف است برپا شده است. این مکان دو طبقه به مساحت 4,422 مترمربع و با زیربنای 578 مترمربع در جوار کاخ مرمر واقع شده است. در این مجموعه که تنها موزه ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل ها آثار بسیاری در آن گردآوری شده، آثار هنری بی نظیر و خیره کننده در زمینه هنر تراشکاری روی انواع عاج در بخش های مختلف مانند اتاق شمایل انسانی و غیر انسانی، اتاق جنگ افزارها و... در معرض نمایش است. این آثار شامل حدود 300 اثر تماشایی به صورت خام و تراش خورده حاصل کار هنرمندان شرق، جنوب شرق قاره آسیا و بخش های از قاره آفریقا است که در قالب انواع مختلف تندیس، تزیینی و ... به نمایش گذاشته شده اند.

موزه عاج رامسرموزه عاج رامسرموزه عاج رامسرموزه عاج رامسرموزه عاج رامسرموزه عاج رامسرموزه عاج رامسرموزه عاج رامسر

موزه عاج رامسر در خیابان شهید رجایی یا سخت سر سابق، غرب هتل رامسر و در مجتمع فرهنگی - موزه ای شهدای رامسر واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 465

به "موزه عاج رامسر؛اولین موزه تخصصی عاج در ایران و خاورمیانه، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه عاج رامسر؛اولین موزه تخصصی عاج در ایران و خاورمیانه، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید