نحوه مصرف کلیندامایسین

به گزارش مجله پیوند، کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک است که در درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد و برای عفونت های ویروسی بی تاثیر است.

نحوه مصرف کلیندامایسین

نحوه مصرف کلیندامایسین

کلیندامایسین را به صورت خوراکی، معمولاً 4 بار در روز (هر 6 ساعت) یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. آن را با یک لیوان آب پر (8 اونس یا 240 میلی لیتر) مصرف کنید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. حداقل 10 دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید.

دوز دارو براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین می گردد. در بچه ها هم دوز بر اساس وزن تعیین خواهد شد.

برای داشتن بهترین تأثیر ممکن، این آنتی بیوتیک را در زمان هایی با فاصله تعیین مصرف کنید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز آن را در همان زمان (ها) مصرف کنید.

ادامه مصرف این دارو تا زمانی که دوره تجویز شده به اتمام نرسیده است ضروری است، حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شوند. متوقف کردن زودهنگام این دارو می تواند باعث گردد که باکتری ها همچنان رشد کنند و ممکن است منجر به بازگشت عفونت گردد.

اگر شرایط شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو اسهال، تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسکمک از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی زیر فوراً به پزشک اطلاع دهید، عوارضی همچون: سوزش سر دل، درد / تورم مفاصل، زخم چشم / پوست، ادرار تیره.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب برفک دهانی یا عفونت مخمر نو گردد. اگر متوجه تکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم نو شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: تبی که قطع نگردد، تورم غدد لنفاوی، بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاطقبل از مصرف کلیندامایسین، اگر به این دارو یا لینکومایسین حساسیت دارویی دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مسائل دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از مصرف دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی همچون: بیماری کبد، بیماری کلیوی، بیماری های معده و روده (به عنوان مثال، کولیت، اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل)، شرایط آلرژیک (مانند آسم، تب یونجه، اگزما).

کلیندامایسین ممکن است موجب تداخل در عملکرد واکسنهای باکتریایی زنده (مانند واکسن حصبه) گردد. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون یا ایمن سازی انجام ندهید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید (مگر اینکه پزشک یا دندانپزشک این دارو را قبل از جراحی به منظور احتیاط تجویز کرده باشد).

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض این دارو، به ویژه اسهال مداوم داشته باشند.

در صورتی که باردار هستید قبل از مصرف با پزشک مطرح کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می گردد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست.

فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی بیوتیک های ماکرولید (به عنوان مثال، کلاریترومایسین، اریترومایسین)، کائولین پکتین.

اگر چه در مورد بیشتر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر روش های هورمونی کنترل بارداری نظیر قرص، پچ یا حلقه تاثیرگذار باشند، اما چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند باعث کاهش اثربخشی آنها شوند. این مسئله می تواند به بارداری منجر گردد. اگر از روش های هورمونی کنترل بارداری استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

نکته های مهم

کلیندامایسین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام گردد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1304

به "نحوه مصرف کلیندامایسین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه مصرف کلیندامایسین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید