نقد انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4؛ وقتی کوه موش زایید!

به گزارش مجله پیوند، پاندای کونگ فو کار 4 (Kung Fu Panda 4) جدیدترین قسمت از این مجموعه انیمیشنی محبوب، با وجود انتظارات فراوان، رضایت بخش نیست. در این نسخه نه اثری از خلاقیت دیده می گردد، نه طنز و نه حتی عشق به کونگ فو! نقد انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 را در این مطلب می خوانید.

نقد انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4؛ وقتی کوه موش زایید!

هشدار: در نقد انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 خطر لو رفتن داستان وجود دارد

داستان پاندای کونگ فو کار 4، حول محور یافتن جانشینی برای پو به عنوان جنگجوی اژدها می چرخد. پو که حالا به یک استاد کونگ فو تبدیل شده، باید فردی را به جانشینی خود برگزیند. در همین حین، دشمنی نو با نام آفتاب پرست ظهور می نماید که میخواهد با تصاحب فنون رزمی اساتید درگذشته کونگ فو، به قدرت مطلق برسد. کلیشه های تکراری ژانر رزمی، بار دیگر در این انیمیشن به کار گرفته شده اند و با داستانی روبروییم که می توان حدس زد چه اتفاقی قرار است در ادامه اش رخ بدهد. بدون کوچکترین غافلگیری و هیجانی. حتی لحظات کونگ فویی نابی که انتظار داشتیم در نبرد میان پو و قوی ترین دشمنش ببینیم را هم ندیدیم و به معنی واقعی کلمه ایده تجمیع تمام فنون دشمنان قبلی پو در آفتاب پرست، کوهی بود که موش زایید.

انیمیشن در بخش شخصیت پردازی هم نمره قابل قبولی نمی گیرد؛ پو که زمانی شخصیتی مجذوب کننده و پویا داشت، در این انیمیشن به کاراکتری تک بعدی و کلیشه ای تبدیل شده است که نه تنها لبخندی کم جان هم روی لبمان نمی نشاند که کسل کننده هم هست. شخصیت های فرعی نیز صرفاً هستند که باشند. در ابتدا کمی به بابا شعله پز و پدر اصلی پو، دل می بندیم که لااقل خط داستانی آن دو هیجانی را که به دنبالش بودیم به داستان تزریق کند اما زهی خیال باطل! سفر مثلا اساطیری و با چاشنی خودشناسی دو پدر، حتی از خط داستانی تکراری پو و روباه جیب بر همراهش هم خالی تر است. از همه بدتر شرور نو فیلم که حتی با آن ویژگی آفتاب پرستی که رویش کار گذاشته اند هم مجذوب کننده و به یادماندنی نیست. حداقل نه آنقدر که منتظر یا کنجکاو حضورش در صحنه نبرد نهایی با پو یا ژن باشیم!

حتی نمی گردد به طنز موجود در دیالوگ ها دل خوش کرد! یکی از نقاط قوت پاندای کونگ فو کار، شوخی ها و لحن طنز آن بود. با این حال، در چهارمین قسمت این انیمیشن شاهد شوخی های ضعیف و دم دستی هستیم که به جای آنکه خنده دار باشند، رقت انگیز هستند و فقط نشان می دهند چقدر چنته سازندگانش در هر زمینه ای که فکرش را بکنید خالی است.

از طنز کم مایه انیمیشن که بگذریم می رسیم به غیبت گروه پنج آتشین. غیبتی که نمی توان برایش هیچ کارکرد داستانی متصور شد. گروه پنج آتشین از قسمت اول، نقشی محوری در پیروزیت مجموعه پاندای کونگ فو کار داشتند. با این حال، در قسمت چهارم خبری از آن ها نیست. هیچ شرح قابل قبولی هم در خصوص این غیبت ارائه نمی گردد و این موضوع خلأ بزرگی در داستان ایجاد می نماید که با دار و دسته خلافکار زیرزمینی که ژن اجیر می نماید پرشدنی نیست.

تمام ایراداتی که تا اینجا برشمردیم را می شد نادیده بگیریم اگر دست کم پو صاحب یک جانشین لایق می شد. چون همانطور که گفتیم یکی از محورهای اصلی داستان پاندای کونگ فوکار 4 یافتن جانشینی برای پو به عنوان جنگجوی اژدها است. اما پو در نهایت، بدون هیج کش و قوس قابل توجهی یک روباه جیب بر (ژن) را به عنوان جانشین خود انتخاب می نماید!

اگر برگردیم به قسمت اول و چگونگی انتخاب خود پو را مرور کنیم تفاوت را کاملا حس می کنیم؛ قسمت یک با یک رویای محال آغاز می گردد! رویای محال کونگ فوکار شدن یک پاندا. و بعد هم پوسترها و فیگورهای گروه پنج آتشین در اتاق پو، صحبت ها و بحث هایش با باباشعله پز و حسرتی که در دلش است و باقی قضایا. یعنی پیش از آنکه اوگوی پیر، پو را به مقام جنگجوی اژدها برساند، سازندگان مخاطب را از نظر ذهنی آماده نموده بودند. جوری که وقتی انگشت اوگوی دماغ پو را نشانه رفت احتمالا فقط به پاپکورن خوردنتان سرعت دادید و لبخند رضایت زدید چون خیالتان راحت بود که ماجرا هر چه که باشد حلقه مفقوده اش عشق به کونگ فو است و بس! بنابراین حتی تکنیک های محیرالعقول گروه پنج آتشین هم کسی را مقهور نکرد و به بالا و پایین پریدن شیفو خندیدیم و طرف پو ماندیم.

2

ضعیف

نکات مثبت

  • صداپیشگی برایان کرانستون در نقش پدر بیولوژیکی پو

نکات منفی

  • طراحی کلیشه ای صحنه های مبارزه
  • غیبت گروه پنج آتشین
  • شخصیت پردازی ضعیف و طنز کم مایه فیلم

علاوه براین، انتخاب ژن به عنوان جنگجوی اژدها از هیچ پشتوانه عاطفی قابل توجهی برخوردار نیست، به طوری که نه حس شورانگیزی را در بیننده برانگیخت و نه در ساکنان دره صلح! انیمیشن فقط در یک زمینه پیروز است آن هم اینکه باعث می گردد با گیجی بپرسیم چه کسی از دریم ورکس یک جنگنجوی اژدهای نو خواسته بود؟!

نقد فیلم پاندای کونگ فو کار 4 دیدگاه شخصی نویسنده است و لزوما موضع خبرنگاران مگ نیست.

منبع : خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1758

به "نقد انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4؛ وقتی کوه موش زایید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4؛ وقتی کوه موش زایید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید