هشت کشته و هفت مفقود در کولاک و برف ارتفاعات تهران

به گزارش مجله پیوند، بارش سنگین برف، سرما و سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران در روز آدینه باعث جانباختن تا به امروز هشت کوهنورد و مفقود شدن چندین نفر شده است.

هشت کشته و هفت مفقود در کولاک و برف ارتفاعات تهران

به گزارش خبرنگاران، ظهر روز گذشته اخباری از سقوط بهمن در ارتقاعات تهران دست کم در دو منطقه فشم و دارآباد، آهار و.. منتشر شد، پس از آن گفته شد که بیش از 100 کوهنورد در کوه های اطراف تهران در برف و کولاک گرفتار شده اند.

از روز گذشته عملیات امداد و نجات به سختی ادامه دارد.

با این حال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز از کشف هشت جسد در ارتفاعات شمال تهران اطلاع داد.

مهدی ولی پور در این باره گفت: دقایقی پیش اجساد دو تن دیگر از مفقود شدگان نیز در ارتفاعات شمال تهران کشف شد و در مجموع تا به این لحظه متاسفانه هشت تن جان خود را از دست داده اند که اجسادشان نیز کشف شده است.

او با بیان اینکه 14 نفر نیز نجات داده شده و سالم به پایین بازگردانده شدند، گفت: تعدادی از این نجات یافتگان جزو 18مورد مفقودی بودند که پیش از این به جمعیت هلال احمر گزارش شده بود.

ولی پور درباره تعداد مفقود شدگان نیز گفت: هم اکنون هفت مفقودی دیگر نیز بنا بر اعلام گزارش از سوی خانواده هایشان در این مناطق وجود دارد اما متاسفانه به دلیل شرایط بسیار بد جوی ادامه عملیات جستجو در این مناطق مقدور نیست و این عملیات با دستور فرمانده میدان تا فردا متوقف شده است.

بنا به گفته رییس سازمان امداو نجات هلال احمر اجساد جانباختگان به پایین انتقال داده شده و در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است.

از دیروز تا بامداد امروز تعداد زیادی از مصدومان که بخش زیادی از آن ها دچار سرمازدگی شده بودند نیز مناطق مختلفی مثل شیرپلا، پلنگچال، توچال، کلکچال و.. نجات داده شده اند.

شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: در این عملیات تا کنون 11 نفر از مرگ حتمی نجات یافته اند و تیم های امدادی همچنان در حال جست و جوی مفقودان احتمالی هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت که از دیروز تا به امروز بیش از 100 نفر از گرفتار شدگان در برف و کولاک نجات یافته اند.

اسماعیل نجار اضافه کرد: عملیات جست و جو برای یافتن افراد مفقود شده ادامه دارد. البته میزان بارش برف بسیار زیاد است و همین موضوع عملیات جست و جو را با دشواری هایی برای هلال احمر و دیگر دستگاه ها روبرو نموده است.

نجار در خصوص اینکه گفته می گردد که بعضی مجموعه ها نظیر توچال در این روز فعال بودند، گفت: این موضوع آنالیز گردد که آیا این مجموعه ها فعال بودند یا افراد از راستا های دیگر به ارتفاعات صعود نموده اند. اگر این مجموعه ها فعال بودند باید نسبت به این موضوع اقدامات قانونی لازم انجام گردد.

او همچنین از شهروندان گلایه نموده که چرا به هشدار ها درباره رسیدن دمای ارتفاعات تهران به منفی 20 درجه توجه ننموده اند.

پنج کوهنورد در برف سوادکوه گرفتار شدند

در سواد کوه نیز گزارش ها از گرفتاری پنج کوهنورد در منطقه آریم حکایت دارد. عین الله طالبی سرپست فرمانداری سواد کوه گفت که این کوهنوردان غیربومی هستند و با وجود هشدار های قبلی هواشناسی در منطقه آریم گرفتار برف شده اند.

برای انتقال این کوهنوردان بالگرد به منطقه اعزام شده است.

طالبی گفت: در حال هماهنگی برای دست یابی به مکان دقیق گرفتار شدن این کوهنوردان به وسیله جی پی اس هستیم، ضمن این که به وسیله بالگرد غذا هم برایشان ارسال نموده ایم.

عملیات های امداد و نجات جاده ای

در این راستا عملیات های امداد و نجات جاده ای توسط هلال احمر و راهداری نیز در جریان بوده است.

رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به 4726 مسافر زمستانی گرفتار در 73 محور کوهستانی، هشت روستا و مناطق عشایر نشین 19 استان که درگیر برف و کولاک هستند، اطلاع داد.

مهدی ولی پور روز شنبه در تشریح آخرین اقدام های اجرا شده از سوی نیروهای امدادرسانی هلال احمر در 72 ساعت گذشته گفت: طبق آخرین اخبار دریافتی معین شد که برف و کولاک، مسافران زمستانی را در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران را با مشکلاتی همراه نموده است.

او شرح داد: با کوشش امدادگران مستقر در پایگاه های امداد و نجات جاده ای و بین شهری استان های یادشده و انجام 141 عملیات و ماموریت امدادرسانی 4726 نفر از مسافران زمستانی که در میان آنان زنان و بچه ها نیز مشاهده می شدند، از سرمازدگی نجات یافتند و 55 نفر از آنان با هدایت و هدایت نیروهای امدادرسان به پایگاه های امدادی و مناطق امن منتقل و 244 نفر از هموطنان آسیب دیده نیز از خدمات اسکان و تغذیه اضطراری هلال احمر بهره مند شدند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین در مدت زمان یادشده 11 دستگاه چادر، 281 بسته غذایی، 13 کیلوگرم خرما و مقادیری پتوی امدادی برای محافظت از سرمازدگی و شماری بسته غذایی شرایط اضطراری عمومی در میان مسافران زمستانی در راه مانده توزیع شد و امدادگران توانستند با استفاده از تکنیک نجات فنی 349 دستگاه خودروی در برف مانده را نیز به حرکت درآورند

ولی پور گفت: این خدمات رسانی 72 ساعت گذشته توسط 473 نیروی عملیاتی و داوطلب امدادگر و نجات گر گروه های امداد و نجات جاده ای و بین شهری در سراسر کشور اجرا شده است.

او از هموطنان خواست در صورت قرار دریافت در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ملی 112 تماس بگیرند.

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر گفت: تلفن گویای ندای امداد با شماره 112 در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون احتیاج به سیم کارت در دسترس است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 865

به "هشت کشته و هفت مفقود در کولاک و برف ارتفاعات تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت کشته و هفت مفقود در کولاک و برف ارتفاعات تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید