چگونه از باتری غیر قابل تعویض لپتاپ خود مراقبت کنیم؟

به گزارش مجله پیوند، به منظور صحیح و سالم نگه داشتن باتری غیر قابل تعویض لپتاپ چند مسئله ای را باید محتاطانه به آن توجه کرد تا باتری لپتاپ تا جایی که ممکن است سالم و با دوام باقی بماند. در این یادداشت، به شما یاری می کنیم تا چگونه باتری غیر قابل تعویض لپتاپ را سالم نگه دارید.

چگونه از باتری غیر قابل تعویض لپتاپ خود مراقبت کنیم؟

بیشتر لپتاپ های مدرن و تازه به همراه باتری غیر قابل تعویض عرضه می شوند. اهمیتی ندارد که شما یک مک بوک را خریداری نموده اید یا یک لپتاپ که روی آن سیستم عامل ویندوز اجرا می گردد؛ از طرفی به قیمتِ لپتاپ هم هیچ اهمیتی ندارد. لپتا پ های حال حاضر به هر ترتیب با باتری غیر قابل تعویض ساخته و عرضه می شوند.

از چند جنبه وجود باتری های تعویض نشدنی اتفاق بسیار خوبی است و مزیت هایی برای این نوع باتری ها می توان در نظر گرفت؛ برای مثال می توان به این مسئله اشاره نمود که لپتاپ های حال حاضر نازک تر و ظریف تر از قبل شده و با تعبیه پردازنده کم مصرف و طراحی های بدون فن، عمر باتری های درون لپتاپ افزایش چشمگیری پیدا نموده اند. با این حال، عمر لپتاپ با در نظر گرفتن باتری های غیر قابل تعویض محدودتر شده است؛ یعنی اگر باتری در داخل لپتاپ خراب گردد، سخت افزار لپتاپ علنا بلا استفاده باقی خواهد ماند. بنابراین، باید عواملی که موجب می گردد تا باتری زودتر از موعد خراب گردد را با یکدیگر آنالیز می کنیم تا برای مدت زمان بیشتری بتوان از باتری غیر قابل تعویض لپتاپ کار کشید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

9,399,000

9,100,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

25,700,000

24,990,000

تومان

خرید لپتاپ از خبرنگاران

مشاهده همه

گرما

دما، یکی از عوامل اصلی است که روی عمر باتری لپتاپ تاثیر می گذارد. بیشتر کاربرها تصور می نمایند که فقط دمای زیاد روی خرابی باتری اثرگذار است اما دمای پایین و سرما هم می تواند یک عامل مخرب باشد. با این حال، برای دماهای زیاد باید بیشتر نگران باشیم.

پردازنده های نسل تازه و بعلاوه سایر اجزای درون لپتاپ گرما فراوری می نمایند. بنابراین، رها کردن لپتاپ درون ماشین، آن هم در یک روز گرم تابستان واقعا ایده بدی برای سلامتی باتری غیر قابل تعویض لپتاپ تلقی می گردد.

در دوره های قبل که می توانستیم باتری را از لپتاپ جدا کنیم، معمولا پیشنهاد این گونه بود در هنگام استفاده از لپتاپ به منظور تجربه بازی های ویدیویی قوی و بعلاوه کارهای سنگین مثل ویرایش ویدیو، باید باتری را از لپتاپ جدا کرد. اگرچه، لپتاپ های حال حاضر فارغ از نوع قیمتی که دارند، نمی توان باتری هایشان را در هنگام کار سنگین و بازی های ویدیویی جدا کرد. خوشبختانه این مسئله چندان بغرنج نیست؛ چراکه چیپست های مدرن به گونه ای طراحی می شوند تا گرمای کمتری را فراوری نمایند. از طرفی پردازنده های M1 مبتنی بر معماری تازه ARM شرکت اپل هم احتیاجمند فن در مک بوک ایر نیست.

با تمام این تفاسیر، شما بعلاوه باید مطمئن شوید که هوا می تواند اطراف لپتاپ به چرخش در بیاید. به همین ترتیب، بهتر است لپتاپ را روی کوسن یا مبل قرار ندهید تا جریان هوا به خوبی به گردش بیفتد. لپتاپ های معمولی باید تحت دمای اتاق زیر 35 درجه قرار گیرند. اگر لپتاپ را در تخت خواب استفاده می کنید، بهره برداری از یک استند می تواند به خنک نگه داشتن لپتاپ یاری کند.

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

13,449,000 تومان

مشاهده و خرید

شارژ و دِشارژ

یک سوال رایج درباره لپتاپ ها این است که آیا باید همواره لپتاپ را به شارژر متصل کنیم یا باید بیشتر از قدرت باتری استفاده کنیم. جواب کوتاه، استفاده از هر دو روش است. باتری های مک بوک های شرکت اپل همگی از نوع غیر قابل تعویض هستند و شرکت اپل توصیه می نماید که بین هر دو حالت مدام سوییچ کنید. اگر برای مثال از لپتاپ خود بیشتر در اداره استفاده می کنید، استفاده از لپتاپ به طور مدام در حالت شارژ بدون ایراد است. هر چند شما باید هر از گاهی کاری کنید تا شارژ باتری مصرف گردد و سپس به شارژر متصل کنید.

باتری ها نمی توانند بیش از اندازه شارژ شوند. بنابراین، استفاده لپتاپ که مستقیم به شارژر همواره وصل است آسیبی به اجزای لپتاپ وارد نمی نماید اما شارژ کردن لپتاپ، خود یکی دیگر از عواملی است که گرما فراوری می نماید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-SSD007W-i7 16GB 512GB 2GB - کاستوم شده

19 %

29,600,000

23,890,000 تومان

مشاهده و خرید

اجازه خالی شدن باتری را به لپتاپ ندهید

اگر لپتاپ شما در حال مصرف باتری است، ایده آل ترین حالت ممکن این است که اجازه ندهید که به طور معمول به زیر 20 درصد برسد.

تست هایی از وب سایت batteryuniversity.com نشان می دهد که 600 دِشارژِ کامل موجب می گردد تا ظرفیت باتری لپتاپ به هفتاد درصد برسد. اگر شما باتری را در حد 50 درصد استفاده و سپس شارژ کنید، 1500 دِشارژِ کامل احتیاج است تا عمر باتری به همان هفتاد درصد ظرفیت برسد.

با این حال، سازنده ها توصیه می نمایند تا هر از چند ماه، یک مرتبه دِشارژ کامل انجام دهید تا به باتری یاری گردد کالیبره باقی بماند.

اگر روی لپتاپ شما سیستم عامل ویندوز نصب است، شما به راحتی می توانید تنظیم کند تا اندازه باتری از یک سطح معین پایین تر نیاید. به مسیر Control Panel > System Maintenance > Power Options > Select a power plan رفته و روی گزینه Change plan settings کلیک کنید. روی تنظیمات Advanced را انتخاب و سپس روی Battery کلیک کنید. زیر گزینه Low battery level و Critical battery level مقادیر را به درصدی که دلخواهتان است تغییر دهید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

3 %

9,399,000

9,100,000 تومان

مشاهده و خرید

اندازه سطح شارژ

اندازه سطح شارژ باتری غیر قابل تعویض اهمیت دارد، حتی زمانی که از لپتاپ استفاده نمی کنید. برای مثال، شرکت HP توصیه می نماید تا اندازه سطح باتری بین 50 الی 70 درصد و در دمای بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد باشد. اگر شما از لپتاپ برای مدت طولانی استفاده ننموده اید، کوشش کنید به این حد از استانداردهای گفته شده از قبل رسانده باشید. شما نباید هیچ وقت یک دستگاه الکترونیکی را برای مدت زمان طولانی با باتری کاملا دِشارژ شده نگه دارید. شاید بعدها نتوانید مجدد دستگاه را شارژ کنید و اصلا لپتاپ مورد نظرتان مجدد کار کند.

عمر باتری لپتاپ شما تا چه اندازه دوام خواهد آورد؟

این یک حقیقت اجتناب ناپذیر است که در هر بار شارژ کردن باتری لپتاپ، درصدی از ظرفیت باتری غیر قابل تعویض لپتاپ کم می گردد.

شرکت ایسوس (Asus) بیان نموده که عمر باتری دستگاه هایش بین 300 و 500 چرخه شارژ است. البته این اعداد و ارقام بر اساس این مسئله است که ظرفیت باتری کامل در نظر گرفته می گردد. بعد از این چرخه های معینی از شارژ، ظرفیت باتری در ابتدا به هشتاد درصد افت می نماید.

بنابراین، پس از یک سال الی 18 ماه، شما متوجه خواهید شد که باتری مثل دفعه قبل شارژ نگه نمی دارد. در این بازه از زمانی، احتمالا کوشش خواهید کرد با استفاده از روش های مختلف، عمر باتری لپتاپ را افزایش دهید. شما بعلاوه می توانید سلامتی باتری لپتاپ را هم آنالیز کنید. در ویندوز 10، شما می توانید گزارش کامل عمر باتری را به وسیله تایپ کردن powercfg /batteryreport در داخل cmd ویندوز متوجه شوید. شما یک فایل به نام battery-report.html را پیدا می کنید که گزارش عمر باتری است.

در سیستم عامل مک، کافی است به بخش About This Mac رفته و روی System Report کلیک کنید تا نتیجه پر جزئیاتی مشابه به سیستم عامل ویندوز را مشاهده کنید. برای انجام یک روش سریع تر روی سیستم عامل مک، کافی است تنها دکمه Alt یا دکمه Option را در حالی که روی آیکون باتری در نوار شرایط کلیک می کنید پایین نگه دارید.

سالم نگه داشتن باتری غیر قابل تعویض لپتاپ؛ دغدغه مهم کاربران

چه به استفاده از باتری های غیر قابل تعویض تمایل داشته باشید و چه خیر، برای ساخت لپتاپ های مدرن دیگر از این نوع باتری ها استفاده می گردد. الزاما هم استفاده از این نوع باتری اتفاق بدی نیست. شما تنها کافی است تا راه و روش های صحیح و سالم نگه داشتن باتری را یاد بگیرید. روندی که شاید قبلا از آن بی اطلاع بوده اید. در این مطلب کوشش نموده ایم تا با تشریح بعضی عوامل معین، جلوی کوتاه شدن عمر باتری لپتاپتان را بگیریم. با تمام این تفاسیر، اگر همچنان دغدغه های مربوط به عمر باتری شما را کلافه نموده، می توانید از ابزارهای کاربردی متنوعی در حوزه نرم افزار برای تجزیه و تحلیل سلامت عمر باتری لپتاپ خود بهره ببرید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

9,399,000

9,100,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

25,700,000

24,990,000

تومان

خرید لپتاپ از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره باتری غیر قابل تعویض لپتاپ

اندازه عمر باتری غیر قابل تعویض لپتاپ چه اندازه است؟

بسته به نوع برندی که خریداری می کنید، فرق دارد. با این حال، شرکت ایسوس بیان نموده 300 الی 500 چرخه شارژ در لپتاپ ها احتیاج است تا افت درصد ظرفیت باتری آغاز گردد.

آیا می توان باتری غیر قابل تعویض لپتاپ را تعمیر کرد؟

این اتفاق شدنی است؛ هر چند دردسرهای خاص خود را دارد. بعلاوه شرکت گارانتی باید تنها این کار را انجام دهد.

آیا می توان لپتاپ های تازهی را خرید که باتری قابل تعویض داشته باشد؟

معمولا بیشتر لپتاپ های تازه بازار فارغ از قیمتی که دارند از باتری غیر قابل تعویض بهره می برند و شرکت ها دیگر تمایلی به ساخت باتری های قابل تعویض برای لپتاپ های تازه ندارند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1647

به "چگونه از باتری غیر قابل تعویض لپتاپ خود مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از باتری غیر قابل تعویض لپتاپ خود مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید