ارتباط صمیمانه با کارمندان مان تا کجا؟

به گزارش مجله پیوند، یکی از چالش های عمده ای که مدیران با آن روبه رو هستند، مشخص حد و مرزها و روابط محبت آمیز با کارمندان است.

هرچند هیچ قانون تدوین شده ای ممانعتی برای دوستی شما با کارکنان نوشته نشده است اما اگر قصد دارید با کارمندان خود صمیمی شوید، بهتر است این نکات را در نظر بگیرید، پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

ارتباط صمیمانه با کارمندان مان تا کجا؟
  • عملکردی بجا و درست: امکان دارد، بخواهید قانون شماره یک را نقض نموده و با یکی از کارمندان خود، رابطه ای محبت آمیز تر برقرار کنید. شما مدت زمان زیادی را با کارمند خود گذرانده و فکر می کنید که او می تواند دوست خوبی باشد. زمانی که به این مرحله رسیدید، عجله نکنید. کمی صبر داشته تا او را بهتر بشناسید، او را از تمام زوایا بسنجید و ببینید آیا رابطه با او می تواند به یک دوستی بلندمدت تبدیل گردد یا خیر.چند سال پیش کارمندی را استخدام کردم که به نظرم فوق العاده بود. با یکدیگر مسئله ای نداشتیم و او نیز وظایفش را تمام و کمال انجام می داد. برای آنکه با خصوصیات اخلاقی او بیشتر آشنا شوم، چند بار او را به همراه سایر کارمندان به جمع های غیرکاری دعوت کردم. متصور بودم که برای ارزیابی او، همان چند جلسه کافی است و از آنجا که در آن مدت از او رفتار ناشایستی ندیدم یک روز پس از انتها ساعات کاری او را به شام دعوت کردم.اما ماجرا در اینجا تمام نشد. هنوز مدت کوتاهی از دوستی ما نگذشته بود که عملکرد او در محل کار به شدت پایین آمد. نمی دانستم چگونه این موضوع را با او مطرح کنم. حس خوبی نداشتم. پس از آنکه با او در رابطه با عملکرد ضعیفش صحبت کردم، رابطه ما خراب شد تا جایی که دیگر نمی توانستیم در محل کار همدیگر را تحمل کنیم. بنابراین اگر این حس را داشتید که یکی از کارمندان می تواند دوست خوبی برای شما باشد، برای ارزیابی او به میزان کافی زمان گذاشته و پیش از آنکه رابطه خود را از محدوده کار فراتر ببرید، عملکرد و رفتار او در محیط کار را بیازمایید. رفتار محبت آمیز، مادامی که در محیط کار و در رابطه با مسائل کاری باشد، مسئله ای بوجود نمی آورد. اما اگر مایل هستید، تعاملات اجتماعی خود را با یکی از کارمندان گسترده تر کنید، بهتر است این تغییرات به تدریج و به مرور زمان صورت گیرد.
  • صمیمیت زیاد تا حدامکان ممنوع: طبیعی است اگر به عنوان یک مدیر گاه احساس تنهایی کنید. در چنین مواقعی داشتن یک دوست که بتوانید با او صحبت کنید، واقعا دلگرم کننده است. اما حتی اگر با یکی از کارمندان خود رابطه ای محبت آمیز برقرار کردید، جایگاه خود را نباید فراموش کنید. شما مدیر سازمان هستید و مسوولیت سنگینی بر دوشتان است. نخستین روزهای فعالیتم به عنوان یک مدیر را خوب به خاطر می آورم. تازه در ابتدای راه بودم، جوان و کم تجربه. تمام سعی خود را می کردم تا کارکنان را شاد و راضی نگه دارم. تیمی از برترین کارمندان را در کنار خود داشتم بنابراین چیزی نگذشت که همه با هم صمیمی شدیم.تا چند ماه اول همه چیز خوب به جلو می رفت تا اینکه یک روز به خودم آمدم و دیدم که نقش خود را از یاد برده ام. من مدیر بودم و وظیفه یک مدیر، مدیریت سازمان و کارکنان است. به محض اینکه تصمیم گرفتم از دوست کارمندان، به مدیر آنها تبدیل شوم، با چالشی بزرگ روبرو شدم.من که تا دیروز با کارمندانم دوست بودم، حالا باید مدیریت می کردم. دیگر نمی توانستم بخش زیادی از اوقات خود را با آنها گذرانده یا با آنها به کافه و رستوران بروم. به عنوان یک مدیر باید سیاست گذاری می کردم، قوانین سازمان را به کارکنان گوشزد می کردم، با آنها درباره عملکردشان صحبت می کردم و از آنها گزارش سالانه می خواستم. به دلیل این تغییر رویه، با واکنش تند کارکنان روبرو شده چرا که آنها به این من نو عادت نداشتند. می دانید چرا؟ چون در ابتدای کار، بیش از حد با آنها صمیمی شده بودم. پس از آن تجربه ناخوشایند آموختم که برای روابط محبت آمیز ام با کارکنان حد و حدود معین کنم. در مناسبت ها و دورهمی های غیرکاری شرکت نموده اما سعی می کردم حضورم در جمع های محبت آمیز کوتاه باشد. طبیعتا نمی توانستم مثل سابق خوشگذرانی کنم اما در سایه این تغییر رویه، زندگی من به عنوان یک مدیر روال عادی به خود گرفت.
  • خودتان را برای هر دردسری آماده سازید: شاید کمی بدبینانه به نظر آید اما اگر قصد دارید با یکی از کارمندان خود ارتباط محبت آمیز داشته باشید، بهتر است فکر خود را برای هر پیامد ناگواری آماده کنید.به خاطر می آورم که چند سال پیش با یکی از کارمندانم که اتفاقا معاون من بود، طرح دوستی ریختم. پیش از آنکه رابطه ما عمیق گردد، تمامی احتمالات و هر موقعیتی که امکان داشت دوستی یا همکاری ما را با خطر روبرو کند، در نظر گرفتم. ما حتی درباره پیامدهای این رابطه آزادانه صحبت کردیم و من این مسائل را با او مطرح کردم: اگر روزی ناچار شوم نکته ای را به تو تذکر بدهم چه عکس العملی بروز می دهی؟ واکنش تو نسبت به رفتارهای غیررسمی من خارج از محل کار چیست؟ و سناریوهایی از این قبیل. ما پس از آنالیز زوایای مختلف و تصور تک تک سناریوها، وارد رابطه ای محبت آمیز شدیم که تا همین امروز ادامه دارد. از اینکه هیچ کدام از آن سناریوها در عمل اتفاق نیفتاد خوشحالم، همین طور از اینکه کارمند من، یکی از دوستان خوب من است. اگر خوش شانس باشید و کارمندان شما افرادی باهوش و با اخلاق باشند، طبیعی است که تمایل داشته با آنها دوست شوید. رابطه دوستی باید خوشایند باشد پس پیش از ایجاد هر رابطه ای، حد و مرزهای خود را معین کنید. با رعایت نکات ذکر شده می توانید با کارمندان خود تعاملی بجا داشته باشید.
منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1429

به "ارتباط صمیمانه با کارمندان مان تا کجا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط صمیمانه با کارمندان مان تا کجا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید