افتتاح برج فناوری فارس در دهه فجر سال جاری

به گزارش مجله پیوند، رئیس پارک علم و فناوری فارس با اشاره به اینکه با راه اندازی برج فناوری فارس زمینه استقرار و فعالیت 70 شرکت دانش بنیان مهیا می گردد، گفت: این برج تا دهه فجر سال جاری افتتاح می گردد.

افتتاح برج فناوری فارس در دهه فجر سال جاری

امین رضا ذوالقدر در نشست خبری به جایگاه پارک علم و فناوری فارس در کشور اشاره نمود و گفت: پارک علم و فناوری استان فارس از نظر زیرساختی و تخصیص اراضی از اصفهان و تهران عقب تر است، اما در سایر جنبه ها از جمله تیم های نوپا و استارت آپی حوزه های مختلف، پارک فارس از جایگاه خوبی بهره می برد و جز سه پارک اول کشور است.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: می توان گفت در مجموع پارک علم و فناوری استان فارس پس از تهران و اصفهان به صورت مشترک با خراسان رضوی در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

او با اشاره به بیست سالگی پارک علم و فناوری استان فارس گفت: فعالیت پارک علم و فناوری یک حرکت نوآورانه و دانش بنیان در استان فارس بوده که در 20 سال گذشته در این استان جریان داشته است.

ذوالقدر با بیان اینکه پارک علم و فناوری از اواخر شهریور ماه 1381 در استان فارس شکل گرفت، گفت: پارک علم و فناوری فارس از پارک های قدیمی کشور است و از همان شروع فعالیت ها در این پارک، فعالان در بخش های مختلف کوشش های شبانه روزی و ممارست های فراوانی داشتند و در طول این مدت بیش از یک هزار و 300 شرکت در این پارک از حمایت های اقتصادی برخوردار شدند.

او گفت: عمده افراد فعال در این شرکت ها از فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند و بر اساس روالی که از قدیم وجود داشته ما شرکت ها را در قالب شرکت های پیش رُشد یا رُشد مقدماتی، شرکت های مراکز رُشد و شرکت های پارک علم و فناوری در سه دسته طبقه بندی می کنیم.

ذوالقدر یادآور شد: شرکت های پیش رشد شرکت هایی هستند که یک ایده نوآورانه دارند که قابلیت تجاری سازی دارد، اما هنوز ساختار شرکت را ندارند. افراد فعال در این شرکت ها تحت یک دوره پیش رشد در پارک پذیرفته و از آموزش های لازم برخوردار می شوند و طرح کسب و کار را تدوین می نمایند.

او گفت: این افراد پس از یک بازه 6 ماهه می توانند وارد دوره مرکز رشد شوند؛ البته در دوره مرکز رشد باید ساختار شرکت شکل گرفته باشد. در واقع شرکت بایستی ثبت شده باشد و حداقل دو نفر نیروی تمام وقت داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: البته لزومی ندارد همه شرکت ها در این دوره حضور پیدا نمایند بلکه ممکن است ساختار یک شرکت از قبل شکل گرفته باشد.

او به بعضی از شرایط مستقر شدن شرکت ها در پارک اشاره نمود و گفت: شرکت هایی که بدون گذراندن دوره پیش رشد در پارک مستقر می شوند باید بر اساس آیین نامه اقتصادی معاملاتی سالانه یک میلیارد تومان عایدی داشته باشند یا بایستی از چند نفر نیروی بیمه شده معین برخوردار باشند.

ذوالقدر گفت: این بنیاد که از بیست سال گذشته در پارک گذاشته شده، امروز در سطح استان و فارس نهادینه شده است.

او در ادامه گفت: بحث راه اندازی برج فناوری پارک یکی از مصوبات سفر 22 مهرماه 1400 رییس جمهور به استان فارس به شمار می رود که در طول این مدت بخش عمده ای از مبلغ مصوب شده در سفر استانی دولت برای راه اندازی این برج هم تخصیص یافت.

ذوالقدر گفت: کل بودجه مصوب برای برج حدود 20 میلیارد تومان بوده که 10 میلیارد تومان از محل سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال 1400 تخصیص پیدا کرد؛ 10 میلیارد تومان هم از محل وزارت نفت پیش بینی شده که نزدیک به 60 درصد از این مبلغ هم تخصیص پیدا نموده است.

او گفت: ما بر اساس این مصوبه توانستیم مناقصه تکمیل برج را انجام دهیم و در چند ماه اخیر پیمانکاران به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند و می توان گفت در حال حاضر بیش از صد نفر در برج فعالیت دارند.

این مقام مسئول گفت: از پیمانکاران خواسته ایم که چهار یا پنج طبقه از برج تا 2 ماه آینده آماده گردد تا اگر مسئله ای پیش نیاید این برج تا دهه فجر به بهره برداری برسد.

ذوالقدر با بیان اینکه 70 شرکت می توانند در برج فناوری مستقر شوند، گفت: این برج شامل هفتاد واحد اداری است که می تواند در اختیار شرکت های دانش بنیان و فناور قرار بگیرد؛ البته باز هم جا دارد که بتوانیم زیرساخت های پارک را توسعه بدهیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس در مورد طولانی بودن روند پذیرش شرکت ها در پارک گفت: در مقطعی شاهد بودیم که تعداد بسیاری شرکت در فهرست انتظار قرار می گرفتند و حتی با وجود پذیرفته شدن 70 شرکت به علت محدودیت فضا امکان استقرار آن ها را در پارک نبود، اما خوشبختانه در حال حاضر این مسئله وجود ندارد و با بهره برداری از برج هم این شرایط بهتر خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: مسئله ای که دولت باید مدنظر قرار دهد این است که یک سری زیرساخت هایی در پارک فراهم گردد تا در اختیار جوانانی که دارای ایده هستند قرار بگیرد.

او با بیان اینکه پارک علم و فناوری در اقتصاد استان و کشور اثرگذاری قابل توجهی داشته است، مطرح نمود: ما شرکت های بسیار خوبی داریم که از فن آموزان پارک علم و فناوری بودند و در حال حاضر در شهرک های صنعتی به عنوان یک کارآفرین نمونه در استان فعالیت می نمایند؛ البته ما کل کشور را به عنوان اکوسیستم می بینیم.

ذوالقدر تأکید بر آموزش و روال استاندارد را از مهمترین رویکرد های پارک دانست و با بیان اینکه مراکز رشد شهرستانی از مراکز پیروز هستند، اضافه نمود: در شهرستان هایی از جمله جهرم و لارستان هم از مراکز رشد بهره می بریم که این مراکز هم فعالیت های قابل توجهی دارند؛ پارک علم و فناوری فارس سعی نموده این اکوسیستم را در بخش های مختلف استان تعمیم و توسعه دهد. تعاملاتی با دانشگاه ها و دستگاه های مختلف هم داشته ایم و کوشش شده که از این طریق، فرهنگ نوآوری به سایر سازمان ها تزریق گردد.

ذوالقدر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در طول این سال ها چه تعداد ایده به محصول نهایی رسیده و تجاری سازی شده اند، گفت: در طول بیست سال فعالیت پارک بیش از یک هزار و 300 شرکت پیروز در پارک وارد و خارج شده اند. در واقع این شرکت ها ایده هایی داشته اند که ایده آن ها تبدیل به محصول شده است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1600

به "افتتاح برج فناوری فارس در دهه فجر سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح برج فناوری فارس در دهه فجر سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید