اقدام عجیب فدراسیون برخلاف تاکید فیفا، حق داوران زن خورده شد!

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران، کمیته داوران فدراسیون فوتبال روز دوشنبه در حالی اسامی داوران بین المللی در سال 2022 را با شرایط خاص خودش نهایی و به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال کرد که فیفا تاکید نموده است باید داوران زن و مرد بر اساس رنکینگ واحد انتخاب و معرفی شوند.

اقدام عجیب فدراسیون برخلاف تاکید فیفا، حق داوران زن خورده شد!

براساس نظر فدراسیون دنیای فیفا، فدراسیون های عضو باید اسامی داوران زن و مرد خود را براساس رنکینگ داخلی به صورت واحد اعلام کند اما فدراسیون فوتبال ایران ابتدا اسامی داوران مرد را در لیست خود آورده و در انتهای هر بخش هم اسامی داوران زن را اعلام نموده است.

طبق اعلام کمیته داوران، لیست نهایی لیست داوران بین المللی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و بانوان در سال 2022 فیفا بشرح زیر است:

داوران فوتبال:

علیرضا فغانی - موعود بنیادی فر - بیژن حیدری - پیغام حیدری - حسن اکرمی - سیدوحید کاظمی - سیدعلی اصغر مومنی - مهسا قربانی - مهناز ذکایی - سلطنت نوروزی

یاری داوران فوتبال:

محمدرضا منصوری - محمدرضا ابوالفضلی - علی میرزابیگی - سعید قاسمی - علیرضا ایلدروم - آرمان اسعدی - حسن ظهیری - فرهاد مروجی - امیرمحمد داودزاده - انسیه خباز مافی نژاد - بهاره سیفی نهاوندی - آتنا لشنی

علیرضا فغانی با سابقه قضاوت در المپیک و جام دنیای

داوران VAR (یاری داور ویدئویی):

علیرضا فغانی

داوران فوتسال:

ابراهیم مهرابی افشار - علی حفیظی - اسماعیل کمربسته - علی احمدی - گلاره ناظمی - زری فتحی - زهرا رحیمی

داوران فوتبال ساحلی:

ابراهیم اکبرپور - حمید مقدم متین - ابراهیم کرد - جواد فلاحی

این لیست در حالی از سوی فدراسیون فوتبال تهیه و به فیفا ارسال شده است که حق بعضی داوران زن با وجود پیروزیت هایی که داشته اند نادیده گرفته شده و در رنکینگ مد نظر فیفا دیده نشده اند.

به عنوان مثال گلاره ناظمی پس از درخشش در میادین بین المللی و قضاوت های عالی، به یکی از داوران مطرح بین المللی تبدیل شد. قضاوت هایی که منجر شد پیرلوئیجی کولینا در رقابت های جام دنیای فوتسال نام ناظمی را در لیست مسابقه فینال سال 2021 قرار دهد. گلاره ناظمی چهره شاخص داوران فوتسال که همراه با ابراهیم مهرابی افشار در جام دنیای شرکت کرد و پیروز شد در فینال مردان قضاوت کند در انتهای لیستی واقع شده است که مهرابی در صدر است!

گلاره ناظمی داور فینال جام دنیای فوتسال مردان

ناظمی افتخاری برای جامعه داوران ایران در دنیا کسب کرد تا پس از علیرضا فغانی یک بانوی ایرانی در بالاترین سطح قضاوت دنیا قرار گیرد. در نهایت قضاوت های ناظمی منجر شد تا فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار در آستانه نزدیک شدن به انتها سال 2021 میلادی نامزدهای برترین های فوتبال و فوتسال دنیا را در امسال میلادی انتخاب کند و بر این اساس در بخش برترین داوران زن، گلاره ناظمی، داور زن ایرانی به عنوان نامزد برترین داور زن دنیا انتخاب شد. بنابراین در بخش فوتسال باید ابتدا نام گلاره ناظمی قرار گیرد و سپس ابراهیم مهرابی افشار و در ادامه سایر نفرات، حتی زری فتحی نیز جام ملت های اروپا را سوت زده است که این نیز در رنکینگ باید لحاظ گردد.

مهسا قربانی نیز کاندیدای حضور در جام دنیای است و او باید پس از علیرضا فغانی در لیست باشد. با این حال فدراسیون فوتبال حق داوران زن را نادیده گرفته و برای اینکه کار خودش را راحت کند و قرار گرفتن نام زنان قبل از بعضی آقایان تبعاتی برایش نداشته باشد، اقدام به جداسازی آقایان و بانوان نموده است.

مهسا قربانی داور فوتبال بانوان که نامزد حضور در جام دنیای است

هر چند فیفا به انتخاب ها و قوانین داخلی کشورها احترام می گذارد اما از کشورهای عضو خواسته است که در اعلام داوران زن و مرد را جدا نکنند و همه داوران نامزد برای حضور در جام دنیای را در یک لیست قرار دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1387

به "اقدام عجیب فدراسیون برخلاف تاکید فیفا، حق داوران زن خورده شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام عجیب فدراسیون برخلاف تاکید فیفا، حق داوران زن خورده شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید