تصاویر : ملکه ریاضی ایران به روایت تصویر

به گزارش مجله پیوند، بهگزارش انتخاب پرفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان و برنده مدال فیلدز و استاد ریاضیدانشگاه استانفورد آمریکا درگذشت.

تصاویر : ملکه ریاضی ایران به روایت تصویر

وییکی از بازماندگان حادثه سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود. دانشجویانریاضی شرکت کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی اسفندماه 1376 از اهوازراهی تهران بودند که اتوبوس به دره سقوط کرد.

اینگروه از دانشجویان متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی بودند. همچنین آرمانبهرامیان، رضا صادقی - برندهه دو مدال طلای المپیاد جهانی - علیرضا سایه بان، علی حیدری،فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگانالمپیادهای ملی و بین المللی ریاضی بودند، در این حادثه جان باختند و مریم میرزاخانیاز جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.

مریممیرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت1356در شهر تهران است.

وینخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و مدال طلا گرفت؛ نخستینکسی که دو سال مدال طلا دریافت کرد نیز از دیگر افتخارات او بود.

میرزاخانیدر سال های 1373و 1374در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوریبه المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کاناداعلاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.

وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگانتهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به خاتمه برد.

میرزاخانیپس از خاتمه دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی درسال 1999میلادی زمانی که در دانشگاه پرینستون به تحقیق و تدریس اشتغال داشت پیروز شدراه حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.

ریاضیدانانمدت های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم هایهندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان دادکه با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه حلی روشندر اختیار داشت.

ازمریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال 2005 از سوی نشریه پاپیولارساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهه ریاضیات تجلیل شد.

ویدر سال 2014 به خاطر کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنهابرنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانیبرنده مدال فیلدز است.

مریممیرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود.

همسروی جان وندراک از پژوهشگران آی بی ام است. آناهیتا، تنها فرزند آنهاست.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 12

به "تصاویر : ملکه ریاضی ایران به روایت تصویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر : ملکه ریاضی ایران به روایت تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید