تکرار فاجعه در میانکاله؟!

به گزارش مجله پیوند، یکسال پس از مشاهده هزاران قطعه پرنده مهاجر تلف شده در خلیج گرگان به علت ابتلا به بوتولیسم، افزون بر ده ها لاشه چنگر و فلامینگو در این پهنه آبی کشف شد. هنوز دلیل مرگ این پرندگان روشن نیست.

تکرار فاجعه در میانکاله؟!

گزارشاتی از کشف لاشه پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و بخش غربی خلیج گرگان اعلام شده است. محیط زیست مازندران اعلام نموده نیروهای این سازمان روز گذشته لاشه 75 پرنده آبزی از گونه چنگر و فلامینگو را از سطح خلیج جمع آوری نموده که با احتساب تلفات سه روز قبل از آن، مجموع تلفات به 117 مورد رسیده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به مرگ 117 قطعه پرنده مهاجر در تالاب میانکاله گفت: آزمایش آنفلوآنزای و نیوکاسل این پرندگان منفی است

او ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور هنوز علت قطعی مرگ این پرندگان را اعلام ننموده و درحال انجام آزمایش های ضروری است. این احتمال وجود دارد که مانند سال گذشته بیوتوکسین یا همان بیماری بوتولیسم علت مرگ این پرندگان باشد اما به هرحال باید منتظر اعلام نتایج آزمایش ها باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه گفت: دامپزشکی و اداره محیط زیست استان گلستان در منطقه حضور دارند و علاوه بر جمع آوری به موقع لاشه ها، توصیه های بهداشتی را نیز به افراد محلی ارائه می دهند همچنین شکار نیز در منطقه ممنوع و هیچگونه پروانه شکاری صادر نشده است.

پرندگان وحشی تلف شده از 12 گونه پرندگان زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله و بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شده است.

تعداد زیادی از این لاشه پرندگان در سرحدات استان گلستان و مازندران و در محدوده شهر نوکنده از توابع شهرستان بندرگز کشف شده است.

زمستان سال گذشته بیش از 43 هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی در محدوده تالاب میانکاله و خلیج گرگان در دو استان مازندران و گلستان تلف شدند. سازمان دامپزشکی، علت مرگ و میر این پرندگان را بیماری بوتولیسم اعلام نموده بود.

سال گذشته بعضی گزارش ها از این حکایت داشت که کشتار پرندگان عمدی است و به خاطر رقابت ها و اختلافات میان شکارچیان و دیگر ذی نفعان اتفاق افتاده است.

تالاب میانکاله و خلیج گرگان سالانه پذیرای بیش از 30 تا 40 گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از 100 گونه از پرندگان بومی آبزی و کنار آبزی است.

بوتولیسم چیست؟

ادریس کالی راد یک کارشناس طیور دامپزشکی گلستان با اشاره به اینکه بیماری بوتولیسم سال قبل در این منطقه باعث مرگ پرندگان زیادی شد، گفت: بوتولیسم یک بیماری باکتریایی است که سابقه رخ دادن آن در آب های کم عمق و نسبتاً راکد در کشورهای دیگر جهان نیز وجود دارد.

او با بیان اینکه بوتولیسم سم غلیظ و بسیار قوی است، توضیح داد: سم بوتولیسم بر خاتمهه های عصبی پرنده اثر می گذارد و موجب فلج شدن و در نهایت مرگ آن می گردد.

کارشناس طیور دامپزشکی گلستان بیان نمود: سم بوتولیسم انواع مختلفی دارد و آنچه که سال گذشته در محدوده خلیج گرگان و تالاب میانکاله اتفاق افتاده، نوع C و E این بیماری بوده که غالباً روی حیات وحش اثر می گذارد و خطری برای انسان ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 920

به "تکرار فاجعه در میانکاله؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار فاجعه در میانکاله؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید