جاذب قوی انرژی خورشیدی با کمک لیزر ساخته شد

به گزارش مجله پیوند، آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه روچستر از لیزر ها برای ساخت ژنراتور های خورشیدی بسیار کارآمد استفاده کردند.

جاذب قوی انرژی خورشیدی با کمک لیزر ساخته شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، سطح یک فلز براق و بازتاب دهنده است با این حال سال ها پیش آزمایشگاه Guo یک فناوری برای ساخت فلز سیاه ایجاد کرد و فلزات براق را به رنگ مشکی درآورد اما برای ساختن یک جاذب خورشیدی کامل، به بیش از یک فلز سیاه نیاز داریم و نتیجه ایجاد یک جاذب انتخاب پذیر است.

Guo پروفسور فیزیک و علوم مواد گفت: این سطح نه تنها جذب انرژی از نور خورشید را تقویت می کند، بلکه باعث کاهش اتلاف گرما در طول موج های دیگر می شود. درواقع ما اولین جاذب فلزی خورشیدی کامل را ساخته ایم همچنین استفاده از انرژی خورشیدی را با یک دستگاه مولد برق حرارتی نشان می دهیم.

وی افزود: این ایده برای هر جاذب انرژی خورشیدی حرارتی مفید خواهد بود. به ویژه در مکان هایی که نور خورشید فراوان است. محققان آلومینیوم، مس، فولاد و تنگستن را آزمایش کردند و دریافتند تنگستن که معمولا به عنوان جاذب خورشیدی حرارتی استفاده می شود، هنگام برخورد با ساختار های نانو دارای بالاترین راندمان جذب خورشیدی است. این ایده تولید الکتریکی حرارتی را 130 درصد در مقایسه با تنگستن کارنشده بهبود می بخشد.

این آزمایشگاه از فناوری لیزری fremto-second برای ایجاد فلزات فوق هیدروفوبیک و فوق هیدروفیلیک استفاده کرده اند. برای مثال در نوامبر سال 2019، آزمایشگاه Guo ساختار های فلزی ساختند که فرقی نمی کند چندبار در آب فرو بروند یا چقدر آسیب ببینند.

Guo و همکارانش ساختار هایی روی فلزات ساختند که به طور فوق العاده ای اشعه ها از جمله نور و طیف گسترده ای از طول موج ها را جذب می کنند. بعد از آن، گروه از فرایند مشابهی برای تغییر رنگ طیفی از فلزات به رنگ های مختلف مانند آبی، طلایی و خاکستری به علاوه مشکی که قبلا به دست آمده بود، استفاده کردند. کاربرد های این فناوری شامل ساخت فیلتر های رنگی، دستگاه های طیفی نوری و کارخانه های ماشین به منظور تولید رنگ های مختلف هستند.

این آزمایشگاه از تکنیک فلز سیاه و رنگی برای ساخت ساختار های نانو و میکرو خاص روی سطح یک رشته تنگستن استفاده کرده است و این امکان را فراهم می کند تا یک لامپ کم نور با مصرف انرژی کم درخشش بالایی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 277

به "جاذب قوی انرژی خورشیدی با کمک لیزر ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذب قوی انرژی خورشیدی با کمک لیزر ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید