حال این روزهای طلای سفید در خراسان شمالی، مزارع مانه و سملقان سفید پوش شدند

به گزارش مجله پیوند، پاییز با گذر از کنار جاده های مانه و سملقان، مزارعی را می بینید که یک پارچه سفید پوش است، گویی پنبه شبیه گلوله های برف بر بوته ها نشسسته است.

حال این روزهای طلای سفید در خراسان شمالی، مزارع مانه و سملقان سفید پوش شدند

به گزارش خبرنگار از ، در میان مزارع یک پارچه سفیدپوش مانه و سملقان مردان و زنانی را خواهید دید که با بستن سر و چهره شان از ورود پرز های وش به دهان و بینی جلوگیری و با دستکش وش ها را از بوته جدا می کنند.

این ها همه حکایت از این است که پنبه کاران استان خراسان شمالی در حال برداشت محصول هستند.

همه ساله برداشت پنبه خراسان شمالی از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواخرآبان ماه ادامه دارد.

عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: پنبه تولیدی استان به لحاظ رنگ و طول الیاف از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میانگین تولید پنبه را 2300 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و اضافه کرد: پیش بینی می شود 1600 تن پنبه امسال برداشت شود.

او اضافه کرد: پنبه کشت شده استان اغلب از دو رقم اصلاح شده ورامین و خرداد (ارقام ایرانی) است و با توجه به مزارع مقایسه ای p.v.s در مناطق مختلف جغرافیایی استان حدود 5 رقم دیگر اعم از زودرس و متوسط رس از لحاظ زمانی نیز کشت می شود.

یوسفی گفت: در حال حاضر با توجه به کشت ارقام زودرس، حدود 80 درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، گلستان است و حدود 20 درصد مابقی رقم ورامین را در کشت شامل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هدف از کشت ارقام زودرس را صرفه جویی در مصرف آب زراعی، کاهش هزینه های داشت (در بعضی مناطق بعنوان کشت دوم انجام می شود.) جلوگیری از خطر سرمای پاییزه، کاشت ارقام زودرس بعنوان کشت دوم و کمک به ارتقا سطح مالی کشاورزان اعلام کرد.

او اظهار کرد: هشت کارخانه پنبه پاک کنی در استان دایر است که 4 کارخانه در شهرستان مانه و سملقان، 3 کارخانه در بجنورد و یک کارخانه در شهرستان اسفراین است و از این تعداد چهار کارخانه فعال (گل پنبه در اسفراین، مسعود فاطمی آشخانه، شکوفه آفتاب آشخانه، طلای سفید اترک)، سه کارخانه غیبرطرفال (سفیدگل بجنورد، کاویانی بجنورد، تاج در بجنورد) و یک کارخانه (کیمیا در مانه وسملقان) نیز در امسال تاسیس شده است.

یوسفی گفت: مصرف وش این کارخانه ها هر کدام از 1300 تن الی 10000 تن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: 3 کارخانه پنبه پاک کنی خراسان شمالی در کنار بیشترین مزارع پنبه استان (شهرستان مانه و سملقان که شامل سطح زیر کشت 5800 هکتار می باشد) قرار دارند و از لحاظ تحویل محصول وش تولید، کشاورزان پنبه کار هیچگونه دغدغه حمل ندارند، ولی 3 کارخانه با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند که با مسائلی از قبیل دوری از مزارع با توجه به موقعیت جغرافیایی، عدم خرید از جانب کارخانه داران و سهامداران مربوطه که به شغل های دیگر روی آوردند، روبرو هستند.

یوسفی گفت: یک کارخانه ریسندگی (ریسندگی اترک) با ظرفیت روزانه حدود 25 الی 30 تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول بکار است.

او اضافه کرد: حدود 70 درصد محلوج نیز به کارخانجات ریسندگی خارج از استان حمل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یک کارخانه روغن کشی با ظرفیت مصرفی پنبه دانه حدود 70 تن در روز که اعلام کرده است با شرایط فعلی توجیه برای فعالیت ندارد و در حال حاضر تعطیل است و علت عمده تعطیلی آن نیز مصرف تخم پنبه به عنوان خوراک دام، بذور خودمصرفی و روغن کشی و صادرات به سایر استان ها است.

محمد جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: عمده پنبه زار های خراسان شمالی در شهرستان مانه سملقان است.

تشکری اضافه کرد: واردات بی رویه، پلاستیکی بودن کیسه ها و نبود قیمت تضمینی باعث این شده است که کشاورزان رغبتی به کاشت پنبه نداشته باشند.

او گفت: کشت نشایی سبب صرفه جویی در مصرف آب و ارتقای بهره وری می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: یک دستگاه کمباین برداشت پنبه توسط نخبگان استان طراحی شده است که این کمباین می تواند در زمین های خرد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی شرکت تعاونی پنبه کاران هم اکنون به قیمت 72000 ریال پنبه از کشاورزان بصورت توافقی خریداری می کند.

پنبه کاران مانه و سملقانی که از این دیار به عنوان قطب تولید پنبه استان خراسان شمالی یاد می شود هم اکنون با مسائلی روبه رو هستند و ادامه این شرایط، برداشت محصول را غیرمالی کرده است.

شهرستان مانه و سملقان حدود 70 درصد وش پنبه خراسان شمالی را تامین می کند که به گفته کارشناسان کشاورزی، مرغوب ترین پنبه استان با تلاش کشاورزان این خطه تولید می شود.

پنبه یکی از گیاهان صنعتی مهم جهان است که در بسکمک از صنایع به خصوص نساجی و روغن خوراکی کاربرد فراوانی دارد و به نوعی گیاه راهبردی محسوب می شود.

یکی از پنبه کاران روستای کیکانلوی مانه و سملقان در مصاحبه با خبرنگار از ، گفت: بیش از 30 سال است که به شغل کشاورزی مشغول هستم و هرسال 16 هکتار از اراضی کشاورزی ام را به کشت پنبه اختصاص می دادم، اما به علت مسائل زیاد امسال فقط 3 هکتار از این محصول را کشت کردم.

او گفت: هم اکنون هم باید روزانه 30 تا 40 نفر کارگر محصول را جمع آوری کند اما، به علت هزینه های زیاد کاشت، داشت و برداشت سود چندانی عاید کشاوز نمی شود.

یکی از کشاورزان پنبه کار در بخش مانه و سملقان در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: برداشت محصول به صورت دستی برای کشاورز سودی ندارد که این خود یکی از علل اصلی افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده محصول است.

رحیمی اضافه کرد: کمبود کارگر مورد نیاز در زمان برداشت پنبه از جمله مسائل پنبه کاران است که امیدواریم با تامین کمباین های مورد نیاز برای برداشت مکانیزه محصول در سال های بعد، مسائل برطرف شود.

او اضافه کرد: امسال هزینه های تمام شده این محصول به علت افزایش قیمت نهاده ها، چون بذر، کود، حمل و نقل، اجاره آب و زمین نسبت به پارسال بالاتر است و اگر خود شخص مالک نباشد اصلا به صرفه نیست.

کشاورز دیگری گفت: همیشه در زمان برداشت پنبه در کشور واردات بی رویه باعث پایین آمدن قیمت نرخ آن می شود که سالیان سال است که کشاورزان با آن روبه رو هستند و مسئولان مربوطه باید فکر اساسی در این رابطه داشته باشند.

شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می شود و هرساله 7 درصد پنبه استان را تامین می کند.

هم اکنون سه مرکز خرید در این شهرستان آماده تحویل پنبه کشاورزان است و کارخانه نخ ریسی نیز یکی از پتانسیل های بالقوه ای برای کشاورزان پنبه کار این دیار است.

محمد جواد تشکری معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در مصاحبه با خبرنگار از ، بر رعایت بهداشت زراعی در عملیات برداشت تأکید کرد و گفت: کشاورزان به هیچ وجه از گونی های پلاستیکی استفاده نکنند که استحصال نخ در کارخانه ها با مشکل روبه رو می شود.

تشکری به کشاورزان توصیه کرد برای ارتقای کیفیت تولید، از گونی های چیتایی استفاده کنند.

بیش از 6300 هکتار در خراسان شمالی سطح زیر کشت پنبه است که در سال زراعی 98 با حدود 14 درصد افزایش به 7200 هکتار رسیده است.

پنبه تولیدی خراسان شمالی بعداز ورود به دو کارخانه پنبه پاک کنی و فرآوری وارد بازار مصرف داخلی می شود.

پنبه که به طلای سفید معروف است چهارمین محصول تجاری جهان است و چرخ 60 صنعت کشور را به حرکت درمیاورد.

ر

گزارش از فاطمه رستمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 70

به "حال این روزهای طلای سفید در خراسان شمالی، مزارع مانه و سملقان سفید پوش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال این روزهای طلای سفید در خراسان شمالی، مزارع مانه و سملقان سفید پوش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید