خبرنگاران جلوی فروش مدرسه راهنمایی ارومیه باید گرفته گردد

به گزارش مجله پیوند، تهران- خبرنگاران- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فروش مدرسه راهنمایی ارومیه خلاف قانون است و باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته گردد.

خبرنگاران جلوی فروش مدرسه راهنمایی ارومیه باید گرفته گردد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، مدرسه تاریخی راهنمایی که در سال 1375 به ثبت ملی رسیده است، یکی از بناهای تاریخی شهر ارومیه محسوب می شود که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی شود؛ این مدرسه ابتدا یکی از خانه های قدیمی این شهر بوده و به یکی از بزرگان ایل قاجار تعلق داشته که در سال 1347 توسط مالک جدید به مدرسه تغییر کاربری داد.

کتیبه های مدرسه راهنمایی تخریب شده است، به همین دلیل تاریخ دقیق احداث و نام معمار سازنده آن تعیین نیست، اما با توجه به نوع مصالح و فرم معماری، تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجار می رسد. این بنا در واقع توسط شهریاران در آن موقع احداث شده است و در جنگ جهانی اول هم مدتی فرانسوی ها از آن استفاده نموده اند.

انتشار آگهی فروش این مدرسه تاریخی که اواخر بهمن سال 1399 منتشر شد، موجی از واکنش ها را در پی داشت و کاربران شبکه های اجتماعی نوشتند چگونه ممکن است که یک مدرسه تاریخی، آنهم بنایی که به ثبت ملی رسیده است، برای فروش آگهی شود.

اکنون علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پنجمین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم شأن اثر، با انتقاد از فروش مدرسه راهنمایی ارومیه به عنوان یک بنای نفیس، بیان کرد: باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه های ذیربط انجام خواهد شد.

مدرسه راهنمایی ارومیه بنای نفیس تشخیص داده شد

به گزازش گروه فرهنگی خبرنگاران از میراث آریا، پنجمین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم شأن اثر سه شنبه (7 اردیبشهت 1400) به ریاست علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با حضور اعضای کمیته تشخیص نفایس به شکل حضوری و مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها به شکل ویدئوکنفرانس در سالن فجر وزارتخانه برگزار گردید و 28 بنا در پنج استان کرمان، سمنان، آذربایجان غربی، لرستان و کردستان مورد آنالیز نهاده شد.

از این تعداد 11 بنا مربوط به استان کرمان، دو بنا مربوط به استان سمنان، یک بنا استان آذربایجان غربی، هشت بنا استان لرستان و شش بنا مربوط به استان کردستان بود.

از نکات مورد تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه اولویت دادن به صنایع دستی و حمایت از آن در واگذاری ها بود. به گفته مونسان هر بنایی که پتانسیل خدمات دهی به صنایع دستی را دارد به صورت قرارداد مدیریت بهره برداری به بخش خصوصی سپرده شود و مدیران کل استانی در واگذاری ها دید حمایتی از حوزه صنایع دستی را مدنظر قرار دهند. تجدید نظر در تنظیم قرارداها بر اساس چارچوبی هماهنگ برای نحوه واگذاری ها و ابلاغ آن به تمامی استان ها از دیگر نکات مورد تاکید دکتر مونسان در این جلسه بود.

در این جلسه از استان آذربایجان غربی مدرسه راهنمایی ارومیه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است آنالیز شد. فروش این بنا که نفیس تشخیص داده شد، مورد انتقاد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاده شد و به صراحت بیان کرد: باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، وزارت راه و شهرسازی حق فروش بناهای باارزش و تاریخی را ندارد. این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه های ذیربط انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1091

به "خبرنگاران جلوی فروش مدرسه راهنمایی ارومیه باید گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جلوی فروش مدرسه راهنمایی ارومیه باید گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید