زنیان و لاغری (آشنایی با فواید و روش مصرف زنیان برای لاغری)

به گزارش مجله پیوند، از خواص زنیان برای لاغری، مسهل بودن آن است، لذا باعث دفع سریع غذا و غیر قابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن شده و از ایجاد چاقی جلوگیری می کند.

زنیان و لاغری (آشنایی با فواید و روش مصرف زنیان برای لاغری)

خبرنگاران | سرویس سلامت - یکی از مشکلاتی که عموم افراد در حوزه کاهش وزن و آب کردن چربی دارند این است که بعضی از نواحی بدن خصوصا شکم دارای چربیهایی است که به سختی آب میشوند. در بدن انسان بافت چربی زمانی که بیشتر از حد طبیعی خود انباشته گردد، فرد را اصطلاحا چاق میگویند و به دنبال انباشته شدن بیش از حد بافت چربی، از بعضی از شاخصهای سلامتی کاسته شده، چاقی باعث افت کیفیت زندگی افراد و کاهش طول عمر آنان میگردد.

یکی از راه هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند استفاده از دمنوش ها و داروهای گیاهی لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده گردد مفید خواهد بود. البته مانند تمام کمک کننده های لاغری آنچه که اهمیت دارد این است که افراد قبل از استفاده از داروهای گیاهی لاغری، برای لاغر شدن باید به ورزش و نوع تغذیه خود نیز توجه کنند. یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد برای لاغر شدن زنیان و عرق زنیان می باشد. استفاده از فواید زنیان برای لاغری علاوه بر کمک به کاهش وزن و به ویژه از بین بردن چربیهای اطراف شکم، باعث میگردد از دیگر خواص دارویی این گیاه ارزشمند نیز بهرهمند شوید.

گیاه زنیان

گیاه زنیان را با نام های دیگری مانند انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه می شناسند. زنیان گیاه علفی یک ساله، بی کرک و به ارتفاع 30 تا 90 سانتی متر است که به شکل خودرو در نواحی شرقی هند، ایران و مصر می روید. برگ هایی با بریدگی های نازک و ظریف و گل هایی به رنگ سفید و مجتمع به صورت چتر مرکب دارد. چتر آن کوتاه، دارای طول نسبتا مساوی و منتهی به براکته های باریک در محل اتصال به یکدیگر است. میوه زنیان کوچک، بیضوی، به رنگ قهوه ای مایل به زرد و دارای بویی شبیه بوی تیمول است. روی میوه آن، خطی طولی نخی شکل، به رنگ روشن تر و دو تار نازک تک سلولی مشاهده می گردد، به طوری که بعضی از آن ها کوتاه و مخروطی و بعضی دیگر دارای یک قسمت متورم در انتها هستند. قسمت مورد استفاده این گیاه، میوه آن است که حاوی مقدار زیادی تیمول میباشد. محل رویش این گیاه در ایران، بلوچستان، تبریز، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان و خراسان است.

خواص دارویی زنیان

خواص زنیان متعدد بوده، بعضی خواص دارویی آن عبارتند از: آنتیاکسیدان، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ، ضد آسم، به عنوان دارویی ادرار آور، قاعده آور، راهی برای پایین آورنده فشار خون در خانه، مسهل، استفاده از زنیان برای لاغری، درمان خانگی سرفه، روماتیسم، تنگی نفس و بیماریهای معده است. همچنین زنیان ضد میکروبهایی نظیر سالمونلا تیفوزا، میکروسپوریوم و اشرشیاکلی میباشد.

خواص زنیان برای لاغری

عرق زنیان یکی از عرقیات گرم و موثر در هضم غذاست و بنابراین با هضم بهتر غذا، مانع از انباشته شدن چربی در بدن می گردد. از خواص زنیان تقویت معده و معالجه سوء هاضمههای ناشی از ضعف و کمی نیرو است که به جذب بهتر و موثرتر مواد غذایی کمک کرده و مانع از بروز چاقی میگردد. زنیان خاصیت مسهل بودن دارد، لذا باعث دفع سریع غذا و غیر قابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن شده و به تبع از انباشته شدن چربی و ایجاد چاقی جلوگیری میکند.

میزان و طریقه مصرف زنیان برای لاغری

دمنوش: دو تا چهار گرم از گیاه زنیان را در آب جوش دم کرده، روزی سه بار نیم فنجان مصرف گردد.

پودر: می توان روزانه سه تا چهار گرم پودر دانه ها را به شکل های مختلف یا همراه با غذا مصرف کرد. با وجود این که دانه ها ریز هستند، برای اثر بخشی بیشتر لازم است پودر شوند تا مواد آن ها در بدن بهتر استخراج گردد.

عصاره خشک: عصاره خشک دانه های زنیان را می توان روزانه 125 میلی گرم مصرف کرد.

عصاره مایع یا تنتور: از عصاره مایع زنیان می توان روزانه تا شش میلی گرم مصرف کرد.

عرق زنیان: بعد از هر وعده غذایی ظهر و شب نصف استکان همراه با نصف استکان آب مصرف گردد تا هضم غذا را آسان و از نفخ و ترشی معده جلوگیری کند.

لازم به ذکر است استفاده از زنیان برای لاغری به همراه سایر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن به همراه تغذیه مناسب و انجام ورزش، تاثیر آن را چندین برابر میکند. یکی از نسخههای لاغری با استفاده از بعضی گیاهان دارویی به شرح ذیل است:

50گرم سیاه دانه + 50گرم زیره سیاه +25 گرم طباشیر + 25گرم تخم گشنیز + 25گرم هلیله سیاه +25 گرم لاک مغسول +50 گرم زنیان

مواد گیاهی فوق را کاملا پودر کرده روزی نصف قاشق چایخوری باعسل و آب گرم مصرف کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 924

به "زنیان و لاغری (آشنایی با فواید و روش مصرف زنیان برای لاغری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنیان و لاغری (آشنایی با فواید و روش مصرف زنیان برای لاغری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید