قدم قدم تا توسعه عرضه گاز ایران به جهان به وسیله ال ان جی

به گزارش مجله پیوند، ایران با داشتن 34 تریلیون متر مکعب که 18 درصد ذخایر گازی دنیا را تشکیل می دهد، دومین منبع گاز در دنیا است و می تواند نقش موثری در بازار دنیای گاز داشته باشد و با تنوع بخشی به نحوه صادرات و کشورهای مقصد برای صادرات، صاحب رتبه نخست در صادرات گاز در دنیا گردد.

قدم قدم تا توسعه عرضه گاز ایران به جهان به وسیله ال ان جی

به گزارش خبرنگاران، آنالیز بازارهای گاز طبیعی جهان نشان می دهد در شرایط کنونی، حجم تجارت گاز طبیعی با خط لوله به مراتب بیش از ال ان جی است و پیش بینی می گردد با ارتقای فناوری و توسعه صنعت فراوری ال ان جی در جهان، رشد سهم این بخش در تجارت گاز طبیعی در سال های آینده، به مراتب بیش از خط لوله باشد.

گاز طبیعی مایع یا ال ان جی به گاز طبیعی ای گفته می گردد که موقتا برای ذخیره سازی یا حمل ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است .ال ان جی حجمی معادل 600/1 حجم گاز طبیعی در حالت گازی را داراست و این گاز، مایع، بی بو، بی رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است .کاهش حجم گاز در شرایطی که خطوط لوله در دسترس نیست، باعث صرفه جویی مالی در مسیرهای بلند می گردد. در مواردی که انتقال گاز طبیعی به وسیله خط لوله مالی یا عملیاتی نیست، می توان آن را به وسیله کشتی های دریایی حمل گاز مایع طبیعی که مخصوص این کار طراحی شده اند یا تانکرهای جاده ای حمل کرد.

کشورهای آسیای جنوب شرق از جمله ژاپن، کره جنوبی، تایوان و کشور های اروپایی به ویژه بلژیک، فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا، اصلی ترین مصرف نمایندگان ال ان جی در جهان هستند که در آینده نزدیک مصرف نمایندگانی از آسیا، به ویژه کشورهای چین و هند در همسایگی ایران به این مجموعه اضافه خواهند شد که نشانگر شکل گیری بازاری مطلوب برای کشورهای فراورینماینده ال ان جی در جهان است .ایران نیز با در اختیار داشتن منایع عظیم گازی باید از این فرصت نهایت استفاده را نموده و از هم اکنون به فکر تصاحب بازار جهانی ال ان جی باشد.

در این راستا چندی پیش، علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت بر اساس راهبردهای جدید، پروژه های ال ان جی به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می گردد و اضافه کرد در واگذاری این دست از پروژه ها قرارداد به صورت بلندمدت و 20 ساله است و قیمت فروش گاز در 10 سال اول قرارداد از فرمول ثابتی تبعیت می نماید. شرکت ملی نفت ایران در نحوه توسعه واحدهای ال ان جی دخالتی نمی نماید و حتی شرکت های خارجی می توانند تا 100 درصد در این پروژه ها نقش آفرینی نمایند.

همچنین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه در زمینه ال ان جی هنوز در ابتدای راه قرار داریم، اظهار کرد:از زمانی که یک شریک خارجی که در این زمینه دارای تکنولوژی است به ایران بیاید، قرارداد را نهایی گردد و به نتیجه برسیم چهار تا پنج سال طول می کشد. مسلما کشوری مانند ایران علاوه بر عرضه گاز به همسایه ها به وسیله لوله باید به وسیله ال ان جی هم اقدام کند. البته ایران در این زمینه به سرمایه و تکنولوژی احتیاج دارد اما کارهای مهندسی را شرکت ها ایرانی می توانند انجام دهند.

وی اضافه کرد: چالش های بازار بین المللی انرژی خصوصا گاز زیاد است و باید هوشمندانه در این زمینه کار گردد اما طبق محاسباتی که صورت گرفته ایران نقش عمده ای در بازار گاز جهانی تا 40 - 50 سال آینده خواهد داشت.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که کدام کشورها هدف ایران برای صادرات گاز به وسیله ال ان جی هستند؟ گفت: کشورهای شرق آسیا، هند، چین، ژاپن کشورهایی هستند که رشد مالی دارند و از مصرف نماینده های عمده گاز و کشورهای هدف ایران خواهند بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 155

به "قدم قدم تا توسعه عرضه گاز ایران به جهان به وسیله ال ان جی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم قدم تا توسعه عرضه گاز ایران به جهان به وسیله ال ان جی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید