لباس های پوست آزار

به گزارش مجله پیوند، تهران (پانا) - با تغییر فصل و تغییر در نوع لباس هایی که می پوشیم، احتمال بروز حساسیت های پوستی نیز افزایش می یابد و افراد باید مراقب علائم آن باشند.

لباس های پوست آزار

به گزارش آخرین خبر، حساسیت لباسی معمولا به التهاب پوستی بر اثر تماس پوست بدن با بافت لباس ایجاد می گردد. این نوع حساسیت بیشتر در ماه های سرد سال که نوع البسه تغییر می نمایند، ایجاد می گردد. اما باید مراقب علائم این حساسیت باشید و به موقع به پزشک مراجعه کنید.

بعضی لباس ها و الیاف باعث خارش و التهاب پوست می گردد. این حساسیت ها در فصل زمستان و پاییز مشاهده می گردد که بیشتر از لباس هایی با الیاف مصنوعی و موادی مانند پشم استفاده می گردد که غالب پوشش زمستانی را تشکیل می دهند.

معمولا دو علت شامل واکنش تحرک نماینده و واکنش ایمنی تأخیری باعث بروز حساسیت لباسی می گردد. واکنش های حساسیت زا به الیاف لباس معمولا در مواجهه با الیاف نایلونی و پلی استر بیشتر از الیاف طبیعی مانند لینن، ابریشم و پنبه مشاهده می گردد.

از سوی دیگر، واکنش تأخیری ایمنی در بدن یا آلرژی تماسی معمولا به علت استفاده از مواد شیمیایی به کار رفته در الیاف لباس ها حین فراوری بروز می نماید. این مورد حساسیت معمولا ناشی از مواد تکمیل نماینده به کار رفته در صنعت پوشاک به منظور پرداخت پارچه ها از جمله رزین های تکمیل نماینده فرمالدئید، ضدحریق ها و رنگ هایی مانند پارافنیلن دی آمین است.

این مواد به کار رفته به منظور ضد آب کردن و مقاومت پارچه در برابر چین و چروک و آسیب دیدگی به الیاف اضافه می شوند. البته محققان هشدار می دهند که یکی دیگر از عواملی که پس از پوشیدن لباس باعث بروز واکنش های حساسیتی در پوست بدن می گردد، ممکن است به علت استفاده از شوینده ها باشد.

به موقع تشخیص دهید

حساسیت های لباسی معمولا با علائم آژاردهنده ای چون قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن، ایجاد جوش های پوستی، آبریزش چشم و حتی آبریزش بینی خود را نشان می دهد. گاهی این علائم بعد از ساعت ها تماس پوست با لباس از بین می رود اما در بعضی موارد روزها یا هفته ها ادامه دارد.

این حساسیت ها معمولا قسمت هایی از پوست را بیشتر درگیر می نماید که در تماس بیشتر با الیاف پارچه قرار می گیرند. مستعدترین نواحی بروز حساسیت، پشت زانوها، زیربغل، کشاله های ران و باسن هستند.

در صورت مشاهده این علائم بهتر است از لباس هایی که باعث ایجاد این حساسیت شده اند دوری کنید. اما اگر به رغم این کار باز هم حساسیت پوستی از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید. ادامه این قبیل حساسیت های پوستی در بعضی موارد ممکن است حتی منجر به عفونت های پوستی یا موارد شدیدتر شوند.

علائم را درمان کنید

بهتر است برای کاهش علائم حساسیت، پوست آن ناحیه را با آب و صابون بشویید و روی آن از یک نرم نماینده معمولی و یک استروئید موضعی بهره ببرید. می توانید از داروهای ضعیف مانند هیدروکورتیزون 1 درصد بدون نسخه هم بهره ببرید اما در موارد شدیدتر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است همواره از الیاف طبیعی مانند لنین و ابریشم بهره ببرید و از لباس های تنگ و لباس های رنگ شده خودداری کنید تا کم ترین تماس را با پوست بدن داشته باشند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1339

به "لباس های پوست آزار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس های پوست آزار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید