مصرف کدام مواد غذایی به سلامت قلب و عروق یاری می نماید؟

به گزارش مجله پیوند، بیماری های قلبی و عروقی از جمله عارضه هایی هستند که می توانند تاثیر غیرقابل انکاری بر روی امید به زندگی در جوامع مختلف بگذارند.

مصرف کدام مواد غذایی به سلامت قلب و عروق یاری می نماید؟

این بیماری ها در کنار عوامل دیگری همانند بیماری سرطان از جمله دلایل اصلی مرگ و میر در کشور های مختلف هستند. این در حالی است که پایبندی به یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می تواند سهم قابل توجهی در پیشگیری از این بیماری ها داشته باشد.

به گفته دانشمندان رژیم غذایی انسان بر روی عوامل مهمی مانند مانند فشار خون، مقدار کلسترول خون، سطح تری گلیسرید و تورم و التهاب که در بیماری های قلبی و عروقی نقش بازی می نمایند تاثیر می گذارد.

در اینجا به بعضی از مواد غذایی که مصرف آن ها به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی یاری می نماید اشاره شده است.

سبزیجات برگدار و سبز

سبزیجات برگدار و سبز مانند اسفناج، کلم برگ و کلم سبز به عنوان موادی غنی از نظر سطح ویتامین و مواد معدنی شناخته می شوند. این گروه از سبزیجات سرشار از ویتامین کا است که به حفاظت از عروق و بهبود انعقاد خون یاری می نماید.

از سوی دیگر وجود نیترات های غذایی در سبزیجات برگدار و سبز برای کاهش فشار خون و بهبود ضخامت عروق مفید است.

انجمن قلب آمریکا بر این باور است که مصرف سبزیجات برگدار و سبز بیش از هر گروه از مواد غذایی دیگر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است.

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، جو و گندم کامل برخلاف کربوهیدرات های تصفیه شده برای قلب و عروق مفید هستند.

نتیجه چند تحقیق پزشکی مختلف نشان داده است افرادی که غلات سبوس دار مصرف می نمایند در معرض خطر کمتری از نظر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.

توت ها

انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و تمشک دارای گروهی از مواد مغذی هستند که نقش مهمی در سلامت قلب دارند.

این مواد غذایی می توانند هم به عنوان میان وعده غذایی و هم به عنوان دسر به توازن بیشتر در رژیم غذایی افراد یاری نمایند.

مصرف توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و تمشک می تواند به طور همزمان بر روی چند عاملی که منجر به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند تاثیرگذار باشد.

آووکادو

آووکادو از جمله خوراکی هایی است که مصرف آن به کاهش سطح کلسترول و بهبود عملکرد قلب و عروق یاری می نماید. دانشمندان بر این باور هستند که دو بار مصرف آووکادو در هفته می تواند تا 16 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مصرف آووکادو علاوه بر کاهش سطح کلسترول منجر به کنترل مقدار تری گلیسرید و بهبود عملکرد عروق بدن نیز می گردد.

آووکادو سرشار از پتاسیم، به عنوان ماده غذایی حیاتی برای سلامت قلب است.

ماهی و روغن ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال خالی و ماهی ساردین به علت وجود امگا 3 به عنوان مواد غذایی مفید برای سلامت قلب و عروق شناخته می شوند.

مصرف این گروه از ماهی ها در درازمدت به کاهش سطح کلسترول، تری گلیسرید، قند خون و فشار خون یاری می نماید. دانشمندان بر این باور هستند که مصرف ماهی در درازمدت منجر به بهبود سلامت قلب، بهبود علائم افسردگی و افزایش امید به زندگی می گردد.

مصرف روغن ماهی به کسانی که به هر علتی ماهی های چرب مانند ماهی سالمون مصرف نمی نمایند در کسب امگا 3 یاری می نماید.

گردو

گردو سرشار از بعضی مواد معدنی مانند منیزیم است. آنالیز ها نشان داده است که مصرف چند بار گردو در یک رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی منجر گردد.

به گفته دانشمندان مصرف گردو به کاهش کلسترول خون، تنظیم فشار خون و کاهش خطر سکته قلبی و مغزی یاری می نماید.

از دیگر مواد غذایی که مصرف آن ها می تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد می توان به انواع لوبیا، بادام، تخم شربتی، تخم کتان، روغن دانه کنف، سیر، سویای سبز (ادامامه)، روغن زیتون و چای سبز اشاره نمود.

کدام مواد غذایی برای سلامت قلب و عروق مضر هستند؟

فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، ژامبون و بیکن به علت وجود نمک و مواد نگهدارنده برای قلب و عروق مضر هستند. این محصولات می توانند باعث افزایش فشار خون شوند.

گوشت قرمز از دیگر مواد غذایی است که می تواند برای قلب و عروق مضر باشد. مصرف بیش از 500 گرم گوشت قرمز در هفته توصیه نمی گردد.

کیک ها و شیرینی ها که اغلب سرشار از چربی های مضر و قند زیاد هستند نیز برای سلامت قلب و عروق مضر هستند. با این حال تنها مصرف افراطی و طولانی مدت این خوراکی ها است که می تواند برای قلب و عروق بدن مشکل ایجاد کند.

سیب زمینی سرخ نموده و دیگر مواد سرخ شده به علت چربی زیاد می توانند برای قلب و عروق مضر باشند. از سوی دیگر در بسیاری از موارد سیب زمینی های سرخ شده نمک زیادی دارند. نمک زیاد از آنجا که می تواند منجر به افزایش فشار خون گردد برای قلب و عروق مضر است.

دانشمندان بعلاوه توصیه می نمایند که افراد برای حفظ سلامت قلب و عروق خود در آشپزی به جای کَره از روغن زیتون استفاده نمایند. مصرف زیاد کَره به علت وجود چربی های اشباع شده می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

منبع: یورونیوز

منبع: فرارو
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1746

به "مصرف کدام مواد غذایی به سلامت قلب و عروق یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف کدام مواد غذایی به سلامت قلب و عروق یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید