بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد

به گزارش مجله پیوند، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از اتمام پروژه حفاظت و بازسازی نقش برجسته بهرام دوم در نقش رستم اطلاع داد و گفت: محوطه نقش رستم دارای بیشترین نقش برجسته های تاریخی از دوران ساسانی ست و یکی از این نقش ها مربوط به بهرام دوم است.

بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش دنیای سفر؛ حمید فدایی دوشنبه 20 دی در جمع خبرنگاران گفت: نقش برجسته منسوب به بهرام دوم در دو صحنه جداگانه در زیر آرامگاه داریوش بزرگ تصویر شده و برای قرن ها در معرض دید و گاه دسترس رهگذران و بازدیدکننده های محوطه قرار داشته با آسیب های متعدد و متنوعی روبرو بوده است.

فدایی گفت: عمده ترین آسیب ها متورق شدن سطح نقوش و ایجاد ترک و شکستگی های فراوان در سطح اثر بوده است، بنابراین موضوع حفاظت از این نقش در اولویت برنامه واحد حفاظت و بازسازی تخت جمشید نهاده شد.

او ادامه داد: حفاظت از این نقش برجسته در محوطه نقش رستم به وسیله تیمی متشکل از متخصصین مستندنگار و نقشه بردار، کارشناس حفاظت، استادکار و نیروی فنی بازسازی و باستان شناس در محوطه نقش رستم به مدت حدود 5 ماه به انجام رسید.

یک کارشناس ارشد حفاظت و بازسازی و سرپرست این پروژه حفاظتی گفت: عملیات حفاظت و بازسازی این نقش برجسته شاخص ساسانی با تدوین و تصویب طرح در شورای فنی در زمستان سال 1399 و با اقدام به مستندنگاری دقیق آن به روش فتوگرامتری اثر شروع شد.

مصطفی رخشنده خو گفت: پس از تجهیز کارگاه، موضوع آسیب نگاری دقیق نقش برجسته به منظور دسترسی به طرح حفاظت و بازسازی اثر دنبال شد.

وی اضافه کرد: با تکمیل آسیب نگاری و انجام مطالعات پایه، رویکرد حفاظتی لازم که مبتنی بر استحکام بخشی قسمت های سست و پوسته شده سنگ بود انتخاب و به منظور پایداری بیشتر نقوش برجسته در برابر عوامل فرساینده محیطی، اعمال شد.

یکی دیگر از کارشناسان حفاظت و بازسازی و از اعضای این پروژه حفاظتی نیز اطلاع داد: بر روی این دو نقش برجسته شاخص دوره ساسانی، پیش از این هیچگونه عملیات حفاظت انجام نشده بود. بنابراین اقداماتی از قبیل پاکسازی رسوبات از سطح نقوش، تزریق مواد استحکام بخش در پشت قطعات سست و در حال جداشدن نقوش سنگی و ملات گذاری درون ترک ها و بخش های کمبود سنگ در اولویت نهاده شد.

لیلی رضوی یادآور شد: در بازسازی قسمت های مختلف نقوش برجسته از مواد و مصالح فرآوری شده آهکی و بازسازیی که پیش از این در حفاظت دیگر بخش های مجموعه بکار رفته است، با رنگ و بافتی متناسب با ساختار سنگ تاریخی استفاده شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1389

به "بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: نقش برجسته بهرام دوم بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید