نیمی از مردم دنیا مبتلا به هلیکوباکترپیلوری هستند

به گزارش مجله پیوند، حافظ تیرگر فاخری در نوزدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با موضوع هلیکوباکتری اظهار کرد: حدود 75 درصد از آحاد جامعه ایرانی این میکروب در معده آن ها وجود دارد .

نیمی از مردم دنیا مبتلا به هلیکوباکترپیلوری هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه حدود نیمی از مردم جهان مبتلا به هلیکوباکترپیلوری هستند، گفت: 75 درصد از جامعه ایرانی مبتلا به هلیکوباکترپیلوری هستند.

به گزارش ستاد خبری کنگره گوارش و کبد ایران، حافظ تیرگر فاخری در نوزدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با موضوع هلیکوباکتری اظهار کرد: حدود 75 درصد از آحاد جامعه ایرانی این میکروب در معده آن ها وجود دارد که از طریق محیط یا اطرافیان آلوده، این میکروب وارد معده آن ها شده است.

وی اضافه کرد: در 10 سال ابتدایی عمر بیشترین دلیل ابتلا به میکروب هلیکوباکتری عوامل درون خانوادگی است و مادر با بوسیدن کودک امکان انتقال بزاق دهان به دهان فرزندش وجود دارد یا حتی مزه کردن غذای کودک می تواند به راحتی سبب انتقال این میکروب از مادر به کودک شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: هر چقدر سطح بهداشت در جامعه و خانواده بیشتر باشد احتمال اینکه افراد مبتلا به میکروب هلیکوباکتر شوند نیز کمتر خواهد بود و به طور کلی در جوامع در حال توسعه 70 تا 80 درصد افراد و در کشور های پیشرفته حدود 10 تا 30 درصد افراد ممکن است مبتلا به میکروب هلیکوباکتر باشند و به طور کلی بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در کل جهان حدود 50 درصد افراد جهان این میکروب وارد معده آن ها شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در 77 درصد مبتلایان، هلیکوباکتر مسئله ای برای فرد ایجاد نمی کند و تنها در 23 درصد افراد ممکن است دردسرساز شود که 20 درصد آن در ابتلا به زخم معده و اثنی عشر، 2 درصد در سرطان معده و یک درصد در لنفوم معده می تواند نقش داشته باشد و سبب ابتلای فرد به این بیماری ها شود.

دکتر فاخری گفت: افرادی که دچار زخم معده و اثنی عشر هستند و یا در انجام آندوسکوپی پزشک متوجه تغییرات پیش سرطانی در معده آن ها شده نیز باید درمان هلیکوباکتری آن ها حتماً انجام گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: افرادی که از بستگان درجه یک فرد مبتلا به سرطان معده باشند باید تحت درمان هلیکوباکتری قرار گیرند.

وی گفت: الزاما تمامی بیماران مبتلا به سوء هاضمه نیاز به مداوای این میکروب ندارند. مگر در موارد فوق الذکر. درمان تمامی موارد ابتلا به این میکروب بدون در نظر دریافت موارد توصیه شده فوق الذکر منجر به تحمیل هزینه، مقاومت دارویی و آسیب رساندن به میکروب های مفید روده باریک می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 40

به "نیمی از مردم دنیا مبتلا به هلیکوباکترپیلوری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از مردم دنیا مبتلا به هلیکوباکترپیلوری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید