رتبه 54 مهاجرفرستی ایران از بین 232 کشور ، برنامه دولت برای بازگشت مهاجران چیست؟

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران، جمعیت مهاجران ایرانی در سال 2020، بیش از 2 درصد بوده است. حالا نظرسنجی ها نشان از افزایش تمایل به مهاجرت ایرانیان در شرایط مالی و اجتماعی فعلی می دهد.

رتبه 54 مهاجرفرستی ایران از بین 232 کشور ، برنامه دولت برای بازگشت مهاجران چیست؟

تمایل مهاجرت ایرانیان دو برابر میانگین جهانی

بر اساس نظرسنجی موسسه کیو، از هر سه ایرانی یک نفر مایل به مهاجرت است. تمایل به مهاجرت در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی و نیز بالاتر از میانگین منطقه است.

آنطور که این نظرسنجی نشان می دهد تمایل مهاجرت در ایران بین جوانان(افراد زیر 30 سال)، مجردها، تهرانی ها و دانشگاهیان بیشتر از دیگران است. نتایج نظرسنجی این موسسه نشان می دهد عوامل مالی مهم ترین انگیزه اراد برای مهاجرت است.

پیش تر هم رصدخانه مهاجرت ایران از افزایش تمایل مهاجرت ایرانیان در دوره کرونا خبر داده بود.

شرایط ایران در شاخص های مهاجرتی

در ادامه بخشی از شرایط ایران در شاخص های مختلفی مهاجرتی را می خوانید. (منبع داده ها: سالنامه مهاجرت ایران)

  • رتبه 54 مهاجرفرستی از میان 232 کشور در سال 2020
  • رتبه 14 پناهجوفرستی از میان 195 کشور در سال 2020
  • رتبه 22 پناهنده فرستی از میان 194 کشور در سال 2020
  • رتبه 19 دانشجوفرستی از میان 241 کشور در سال 2018

اخیرا نیز سفارت آلمان در ایران در یک پست اینستاگرامی بیان کرد در ترم زمستان گذشته بیش از 416 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های آلمانی ثبت نام نموده اند که بیش از 11 هزار نفر آنها ایرانی بودند.

از سوی دیگر 37 درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش آموزی، 25 درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و 15 درصد از رتبه های زیر هزار کنکور سراسری مقیم کشورهای دیگر هستند.

دولت برای جذب نخبگان چقدر هزینه می نماید؟

در همین حال دولت در لایحه بودجه 1401 با عنوان حمایت و جذب نخبگان حدود 205 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است. این در حالی است که برای حمایت از قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری 12 هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهاد داده است.

بر اساس لایحه بودجه 1401، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باید 197 میلیارد تومان از بودجه خود را برای حمایت از نخبگان و وزارت علوم و تحقیقات نیز باید حدود هشت میلیارد تومان از بودجه خود را به جذب نخبگان اختصاص دهد.

البته در جدول 9(برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه) این لایحه، برای حفاظت از نخبگان نیز 25 میلیارد تومان بودجه پیشنهاد داده است.

موج مهاجرت پزشکان و پرستاران

همه اینها گوشه ای شرایط مهاجرت ایرانیان است. تمایل مهاجرت پزشکان و پرستاران نیز در ماه های اخیر نیز بحث برانگیز شد.

اخیرا عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام نموده بود در سال 99 حداقل یک هزار و 250 نفر از سازمان نظام پرستاری درخواست برای مهاجرت (گوداستندینگ) نموده اند.

او گفته بود: البته تخمین زده می گردد این عدد بیشتر باشد و اگر تخمین یک و نیم تا دو برابر را داشته باشیم، می توان اینطور گفت که معادل 30 دانشکده پرستاری که نیروی انسانی را تربیت می نمایند مهاجرت داریم.

پیش تر نیز امیر صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفته بود: در 3 ماهه تابستان سال جاری، بیش از هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی گود استندینگ نموده اند و این آمار از افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال 1400 حکایت دارد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1433

به "رتبه 54 مهاجرفرستی ایران از بین 232 کشور ، برنامه دولت برای بازگشت مهاجران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه 54 مهاجرفرستی ایران از بین 232 کشور ، برنامه دولت برای بازگشت مهاجران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید