راهنمای ساده سفر کردن

به گزارش مجله پیوند، آماده هستید که به جاده بزنید و دنیارا ببینید اما برای خارج شدن از خانه احتیاج به یاری دارید. با کمی دوراندیشی و برنامه ریزی می توانید زودتر از چیزی که فکرش را می کنید سفرتان را آغاز کنید.

راهنمای ساده سفر کردن

1- تصمیم بگیرید کجا بروید و کی بروید

1- برآورد کنید چه میزان پول می توانید در سفرتان خرج کنید. لازم نیست پولدار باشید تا سفر کردن را آغاز کنید اما ضروری است بدانید که چه میزان پول می توانید برای سفرتان خرج کنید تا بتوانید موارد مختلفی که در سفر به آن احتیاج دارید را تهیه کنید. اگر واقعا پول زیادی نداری می توانید سفرتان را به تاخیر بیاندازید تا شرایط بهتر گردد. مقصدی که به آن سفر می کنید، تعداد روزهایی که می مانید و جایی که در آن اقامت می کنید را همه میزان بودجه تان تعیین می نماید.

  • به خاطر داشته باشید علاوه بر پول سفر باید پول اجاره خانه و پول زندگی این ماه تان را هم کنار بگذارید.
  • مدتی صرفه جویی کنید. نه خیلی زیاد تنها کافی است از خریدهای اضافی بپرهیزید و پول الکی خرج نکنید.
  • اگر پول زیادی ندارید و از اتوبوس سواری هم بدتان نمی آید، می توانید به جای هواپیما با اتوبوس به مقصدتان سفر کنید.

2- تصمیم بگیرید که چند روز می خواهید بمانید. اگر کار می کنید تعداد مرخصی هایی که دارید را دربیاورید. تقویم را نگاه کنید تا ببینید هیچ روز مهمی نیست که با برنامه سفر شما تداخل داشته باشد. شاید احتیاج باشد سفرتان را چند روز عقب بیاندازید تا بتوانید به جشن تولد دوست تان بروید.

  • این را در نظر داشته باشید که در فصل مسافرت به سفر می روید یا در فصلی خلوت. چون شاید اگر مقصدتان پر از دنیاگرد باشد آنقدر که انتظارش را دارید به شما خوش نگذرد و بیشتر از آنکه سرگرمی کنید در ترافیک جاده و شلوغی بمانید.

3- تصمیم بگیرید که چه زمانی می خواهید بروید. بدانید فصل دنیاگرد منطقه ای که به آن سفر می کنید چه زمانی است و اگر برای تان فرقی نمی نماید که کی سفرتان را آغاز کنید، اجازه دهید فصل شلوغ بگذرد و بعد سفر کنید. به این ترتیب هم از شلوغی و ترافیک فرار نموده اید و هم برای هتل و پرواز تخفیف های خوبی پیدا خواهید کرد.

  • فصل دنیاگردی زمانی است که ناحیه مورد نظر از نظر آب و هوایی بهتر است و قیمت ها بالاتر است.
  • فصل های خلوت زمانی است که ممکن است آب و هوا خوب نباشد، بعضی جاذبه ها بسته باشند اما قیمت ها کم تر خواهد بود و تخفیف های زیادی ارائه می گردد.

4- تصمیم بگیرید چه نوع سفری می خواهید. از خودتان بپرسید که دوست دارید این سفر چگونه سفری باشد و در آن چه کارهایی انجام دهید. اگر احتیاج دارید که از زندگی شلوغ و استرس زایی که دارید فاصله بگیرید یک سفر آرام به شهری ساحلی که بتوانید در ساحل آفتاب بگیرید و استراحت کنید عالی است. اگر حوصله تان سر رفته و دوست دارید سفری هیجان انگیز داشته باشید، در پی سرگرمیاتی مهیج باشید چیزهایی مثل غواصی، صخره نوردی کایت سواری و غیره.

  • اگر نمی دانید چه می خواهید و یا کدام مقصد با نوع سفری که شما می خواهید انجام دهید سازگارتر است، سایت های مختلف را چک کنید. سایت های گردشگری فعالیت های مختلفی که در هر مقصد می توان انجام داد را آورده اند و انواع سفر را شرح داده اند (سفر خانوادگی، طبیعت گردی، سفر جاده ای و خیلی انواع دیگر).

2- برای سفرتان آماده شوید

1- بودجه تعیین کنید. سعی کنید تقریبی نزدیک برای هزینه هایی که در سفر انجام خواهید داد بزنید. فاکتورهایی مثل هزینه حمل و نقل (هواپیما، اوتوس یا قطار)، هزینه اقامت (هتل یا هاستل)، بیمه سفر، هزینه دریافت پاسپورت و ویزا (برای سفر خارجی)، حمل و نقل در مقصد (تاکسی، مترو، اتوبوس یا اجاره ماشین)، هزینه تقریبی هر وعده (یا میزان پولی که مجاز هستید هر روز برای غذا خرج کنید). به غیر از این موارد تعیین پول اضافی هم برای باز بودن دست تان در سفر در نظر بگیرید و میزانی پول هم برای موارد ضروری و اورژانسی کنار بگذارید.

متوجه باشید که در بسیاری از مواقع بیشتر از چیزی که فکر می کنید در سفر خرج خواهید کرد.

  • هزینه تقریبی سرگرمیاتی که خواهید داشت را هم برآورد کنید.

2- مقدمات سفر را فراهم کنید. تعداد زیادی وبسایت وجود دارند که می توانید به وسیله آنها برای سفرهای داخلی و خارجی تان پروازی با قیمت مناسب تهیه کنید. چند وبسایت را چک کنید چرا که معمولا قیمت هاشان با هم فرق دارد. بلیط اتوبوس و قطار را هم می توانید به صورت آنلاین بخرید.

  • تحقیقات نشان داده بهرین زمان برای خریدن بلیط هواپیما برای پرواز های داخلی 50 تا 100 روز (1.5 تا 3.5 ماه) قبل از زمان سفر است. برای پروازهای خارجی بهتر است از 50 تا 171 روز (1.5 تا 5 ماه) قبل از زمان سفر بلیط تهیه کنید.
  • البته اگر با این مشکل ندارید که پرواز لحظه آخری بگیرید هم قیمت های خیلی خوبی پیدا خواهید کرد.

3- محل اقامت تان را رزرو کنید. برای اقامت انتخاب های زیادی دارید. از هتل های لوکس و شیک گرفته تا هاستل، آپارتمان، ویلا و … . در نظر داشته باشید که می خواهید چگونه از محل اقامت تان بهره ببرید. تصمیم بگیرید که می خواهید چگونه تعطیلات تان را سپری کنید. اگر می خواهید با دیگر دنیاگرد ها آشنا شوید از اینکه از حمام و دستشویی خصوصی نداشته باشید اذیت نیستید، هاستل گزینه خوبی برای شما است. در هاستل می توانید با دنیاگرد هایی که از سرتاسر دنیا آمده اند دیدار داشته باشید.

  • حتی می توانید طوری سفر کنید که محل اقامت تان مجانی دربیاید. در سایت com ثبت نام کنید تا در خانه محلی ها اقامت کنید و یا به سایت WWOOFing سری بزنید تا در ازای انجام کارهای کشاورزی محل اقامت دریافت کنید.
  • اگر می خواهید هتل یا هاستل رزرو کنید این کار را از قبل انجام دهید.

4- برنامه سفر را بچینید. اگر برنامه دارید در طول سفرتان چند شهر را ببینید، تصمیم بگیرید برای گشت و گذار در هر شهر چند روز باید در نظر بگیرید. تصمیم بگیرید تماشا کدام جاذبه ها از همه مهم تر است و قبل از سفر بلیط تهیه کنید. برنامه سفر را خیلی فشرده نچینید و اگر از برنامه عقب افتادید ناراحت نشوید. سفری ریلکس داشته باشید در غیر این صورت به شما خوش نمی گذرد.

  • در خصوص سیستم حمل و نقل درون شهری تحقیق کنید تا بهتر بتوانید بودجه تان را مدیریت کنید و بعلاوه بدانید برای رسیدن به هر جاذبه چقدر باید در راه باشید.
  • برنامه سفرتان را با خانواده، دوست یا یکی از آشنایان در میان بگذارید تا در صورتی که اتفاق اورژانسی برای شما افتاد آنها بتوانند خود را به شما برسانند.

5- یک فهرست از وسایلی که باید به همراه ببرید تهیه کنید. دمای شهر مقصدتان را چک کنید تا بدانید باید چه لباس هایی به همراه ببرید. خیلی از سایت ها و بلاگ ها چک فهرست وسایل سفر دارند، از آنها یاری بگیرید. برای مثال اگر در اینترنت سرچ کنید وسایل مورد احتیاج برای پاریس برای 10 روز باید نتایج خوبی پیدا کنید.

  • سبک سفر کنید. لباس هایی سبک و راحت به همراه ببرید.
  • اگر با هواپیما سفر می کنید محدودیت هاتان را بدانید. اولا وزن بارتان مهم است و دوما بعضی وسایل را نمی توان با هواپیما برد. برای مثال هر مسافر می تواند حجم تعیینی مایع (مثلا کرم، ژل مو یا …) با خود به همراه داشته باشد.

3- مسافرت خارجی

1- پاسپورت تان را بگیرید. اولین و مهم ترین شرط داشتن پاسپورت است. فرایند دریافت پاسپوت مثل قدیم زمان بر نیست و پاسپورت تان در کمتر از 2 هفته حاضر خواهد شد و به در خانه پست می گردد.

  • در مواقعی که سفرهای خارجی بیشتر انجام می گردد (مثلا عید نوروز یا تابستان) درخواست برای صدور پاسپورت بیشتر است و در نتیجه صدور آن با تاخیر همراه خواهد بود. برای اینکه پاسپورت تان سریع آماده گردد در زمان های خلوت برای گرفتن آن اقدام کنید.

2- آیا ویزا احتیاج دارید. کشورهای زیادی نیستند که ما (شهروندان ایران) می توانیم بدون ویزا به آنها سفر کنیم؛ اما باز هم قبل از سفر چک کنید آیا برای سفر به کشور مد نظرتان به ویزا احتیاج دارید یا خیر.

3- به پزشک مراجعه کنید و واکسن بزنید. به دکترتان بگویید که می خواهید به کدام کشور سفر کنید تا او به شما بگوید باید چه واکسنی بزنید. برای ورود به بعضی کشورها باید ثابت کنید که واکسن های خاصی را زده اید تا اجازه ورود به کشور را به شما بدهند. دکترتان می تواند به شما گواهی واکسیناسیون یا کارت زرد بدهد تا بتوانید ثابت کنید که واکسن زده اید.

4- زبانشان را یاد بگیرید. حتی جملات و اصطلاحات کوتاهی مانند سلام ممنون ببخشید دستشویی کجا است؟ هم می توانند یاری زیادی به شما بنمایند. معمولا اگر زبان مردم محلی را بدانید آنها مشتاق تر می شوند تا به شما یاری بنمایند.

  • در بیشتر کشورها زبان انگلیسی زبان دوم است اما نباید فکر کنید که همه جا می توانند آن را صحبت نمایند.

5- درمورد فرهنگ و لباس کشوری که دارید به آن سفر می کنید سرچ کنید. سفر به کشوری نو به همان میزان که می تواند هیجان انگیز باشد، می تواند سخت هم باشد؛ چون شما با فرهنگ محلی آشنا نیستید و بدترین چیز آن است که مردم محلی فکر نمایند شما آنها را مسخره می کنید.

  • قبل از سفر کمی راجع به فرهنگ مردم کشور مقصد تحقیق کنید. ممکن است کاری که در کشور شما کاملا عادی است، در فرهنگ آنها توهین آمیز باشد (مثلا سر تکان دادن در آلمان).
منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1570

به "راهنمای ساده سفر کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای ساده سفر کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید