2500 ملک مازاد دولتی آماده فروش شد

به گزارش مجله پیوند، مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد از شناسایی 2500 ملک مازاد دولتی به ارزش 17 هزار میلیارد تومان اطلاع داد.

2500 ملک مازاد دولتی آماده فروش شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از شبکه اخبار مالی و دارایی ایران (شادا)، فاطمه دادگر از شناسایی 2500 ملک مازاد دولتی به ارزش 17 هزار میلیارد تومان اطلاع داد، گفت: این 2500 ملک همه دارای سند مالکیت و فاقد معارض و متصرف بوده و فرایند کاملی برای مشخص مازاد بودن آن ها اجرا شده و آماده فروش هستند.

دادگر با یادآوری اینکه اسناد مالکیت املاک مذکور پس از فروش به مالک نو انتقال می یابند اضافه نمود: این املاک متنوع هستند و کاربری های مختلفی دارند و بر خلاف سهام که به صورت جمعی عرضه می گردد، تک تک به مزایده گذاشته می شوند و مردم نیز می توانند نسبت به خرید آن ها اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه مجوز فروش اموال مازاد در بودجه سال 1400 بالغ بر 39 هزار و 700 میلیارد تومان است، گفت: متأسفانه سال جاری به علت تغییر دولت و جابجایی مدیران، مقداری طول کشید تا هماهنگی ها در این ارتباط صورت بگیرد.

دادگر اظهارداشت: به منظور جمع آوری اطلاعات اموال مازاد، تنها به اظهار خود دستگاه ها اکتفا ننموده و به همین منظور با سازمان ثبت اسناد و املاک تعامل زیادی نموده ایم و طی یکسال، 56 هزار ملک دولتی را از آن ها دریافت و ثبت نموده ایم؛ همچنان که از شرکت پست، شهرداری تهران و دیگر منابع ... اطلاعات دریافت نموده ایم.

مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت با اشاره به مقاومت مدیران در ارائه اطلاعات املاک مازاد دستگاه های دولتی توضیح داد: وزارت اقتصاد می خواهد از این قائله عبور کند، چرا که اگر قرار بود اظهاری در خصوص اموال مازاد دستگاه ها صورت بگیرد، در حدود پنج سال از افتتاح سامانه سادا، این اتفاق رخ داه بود.

وی اضافه نمود: کاری که وزارت اقتصاد می تواند در این ارتباط انجام دهد، این است که برای جمع آوری این اطلاعات، کار را به وسیله مرکز آمار، شرکت پست، شهرداری ها و... برون سپاری کند، ضمن اینکه جوانانی هستند که می توانند مشتاق و پویا به این میدان وارد شده و اطلاعات جمع آوری نمایند.

مدیرکل مدیریت و اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد با اعلام اینکه، سال گذشته 1600 میلیارد تومان از 40 هزار میلیارد تومان سقف فروش اموال مازاد دولت محقق شد، گفت: تا سال 1398 در مجموع دولت 300 میلیارد تومان ملک می فروخت، اما در ادامه، به منظور پر کردن شکاف بودجه، رقم را افزایش داده و در سال 1399 آن را معادل 40 هزار میلیارد تومان مشخص کرد.

دادگر با بیان اینکه تحقق این رقم احتیاج به آماده سازی زیر ساخت های نو است توضیح داد: در قانون بودجه آمده است، اگر تا شهریور ماه دستگاه مربوط، اموال را به مزایده نگذاشت، وزارت اقتصاد خود رأساً باید وارد عمل گردد و اتفاقاً وزیر هم به همین دلیل مأموریت این کار را به سازمان خصوصی سازی سپرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی گفت: از سال 1395 و پس از راه اندازی سامانه سادا، تا امروز 525 هزار دیتا از اموال و املاک مازاد دولتی ثبت شده، اما چون بانک جامعی نداریم که بخواهیم مقایسه ای صورت دهیم، نمی توانیم بگوییم چند درصد ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد در سرانجام تاکید نمود: در خیلی از کشورها، یک متولی واحد، املاک را می خرد و برای بهره برداری به دستگاه های مورد نظر دولتی واگذار می نماید در حالی که ما به تعداد دستگاه هایمان اجازه خرید داده ایم و هیچ سامانه ای هم برای ثبت و ضبط آن اموال وجود نداشته است و جالب آنکه همان دستگاه ها، الان نگران این هستند که ممکن است با ثبت اموال خود ناچار به پاسخگویی شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1544

به "2500 ملک مازاد دولتی آماده فروش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2500 ملک مازاد دولتی آماده فروش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید