89 درصد سد زاینده رود خالی است

به گزارش مجله پیوند، براساس اعلام شرکت آب منطقه ای اصفهان، ذخیره سد زاینده رود امروز 30 مهرماه به 140 میلیون مترمکعب رسید.

89 درصد سد زاینده رود خالی است

شرکت آب منطقه ای اصفهان بیان کرد، ذخیره سد مخزنی زاینده رود امروز 30مهرماه به 140 میلیون متر مکعب رسید. هم اکنون مقدار آب ورودی به این سد 6.4 متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن 13 مترمکعب بر ثانیه است.

این مقدار ذخیره آب حاکی از پرشدگی 11 درصدی سد زاینده رود بوده و به بیان دیگر 89 درصد از ظرفیت سد خالی است.

بر اساس آمار هواشناسی چهارمحال و بختیاری، کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود در مهرماه و نخستین ماه سال آبی (1401- 1402) بارشی دریافت ننموده است.

پیش تر نوید حاجی بابایی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در مورد شرایط بارش ها در پاییز سال جاری بیان کرد که شرایط بارش ها در ماه های مهر و آبان مطلوب نیست و بارش ها در آبان بین 40 تا 60 درصد در مقایسه با بلند مدت مشابه کاهش می یابد و بارش های مؤثر بر منابع آبی استان و حوضه آبریز زاینده رود از اواسط آذر ماه خواهد بود.

بعلاوه حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش های مؤثر بر منابع آبی استان از نیمه دوم آذرماه، گفت که طبق پیش بینی های ما حجم سد زاینده رود تا انتها آذر ماه 1401 به 118 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

با توجه به اینکه روزانه حدود پانصد میلیون مترمکعب آب از سد زاینده رود برای مصارف شرب و بهداشت و صنایع رهاسازی می گردد، تا نیمه آذر ماه و 40 روز آینده ذخیره این سد به خط قرمز شرب و به 120 میلیون مترمکعب و کمتر از آن خواهد رسید.

این درحالی است حجم قابل توجهی از سد زاینده رود نیز رسوب است. پیش تر مسئولان اعلام نموده بودند اگر حجم آب سد به کمتر از 115 میلیون مترمکعب برسد عملاً به لحاظ کیفی قابل استفاده برای شرب نخواهد بود.

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مهر 1401 بروزرسانی: 30 مهر 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1608

به "89 درصد سد زاینده رود خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "89 درصد سد زاینده رود خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید