آلاینده های صنعت گاز ایران تا 3 سال آینده 70 درصد کاهش می یابد

به گزارش مجله پیوند، تهران (پانا) - رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ اس ئی) شرکت ملی گاز ایران از جلوگیری از انتشار حدود 180 میلیون تن آلاینده به هوا در سال 1399 اطلاع داد و اظهار داشت که 70 درصد آلاینده های صنعت گاز کشور تا 3 سال آینده کاهش می یابد.

آلاینده های صنعت گاز ایران تا 3 سال آینده 70 درصد کاهش می یابد

به گزارش خبرنگاران، غلامرضا بهمن نیا رئیس اچ اس ئی شرکت ملی گاز ایران با تشریح برخی از پروژه های صنعت گاز برای حفاظت محیط زیست، از کاهش 70 درصدی آلاینده های صنعت گاز تا 3 سال آینده به ویژه در بخش سوختن گاز های مشعل و در منطقه پارس جنوبی اطلاع داد و گفت: برای اقدام های بلندمدت پنج تا هفت ساله هم پروژه هایی تعریف شده است و امیدواریم در این زمان به وضع نزدیک به استاندارد آلایندگی به ویژه در پارس جنوبی برسیم.

رئیس اچ اس ئی شرکت ملی گاز ایران همچنین بر تاثیر مثبت توسعه گازرسانی در کاهش آلودگی هوا تاکید و اظهار کرد: گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی در مقایسه با دیگر منابع انرژی فسیلی مقدار آلودگی کمتری به ازای واحد فراوری انرژی دارد، از این رو توسعه مصرف گاز و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی سنگین تر در عمل به کاهش آلودگی هوا یاری می نماید و مقدار انتشار گاز های گلخانه ای را کاهش می دهد.

برنامه های محیط زیستی شرکت ملی گاز ایران

بهمن نیا افزود: اجرای برنامه­ های مرتبط با استقرار مدیریت سبز، پروژه ها و اقدام های مربوط به مدیریت پسماند های خطرناک و غیر خطرناک، تکمیل و بهسازی سامانه های جمع آوری، تصفیه و دفع اصولی پساب ها و فاضلاب ها، پروژه های بسیار گسترده مربوط به کاهش اتلاف منابع آب و انرژی، اقدام های مربوط پایش ادواری و نیز برخط منابع آلاینده هوا و پساب و ده ها اقدام و پروژه موثر مطابق با رئوس اهداف خرد و کلان زیست محیطی ترسیم شده در سازمان به اجرا در آمده یا در حال انجامست.

رئیس اچ اس ئی شرکت ملی گاز ایران درباره فعالیت های اجرا شده برای تحقق تعهد های ایران در توافق تغییرات اقلیمی پارس، گفت: تعهد اجرایی در مجموعه توافق پاریس وجود ندارد و بیشتر تعهد های اخلاقی است که باید اجرا شوند، اما همسو با کشور های دنیا در کاهش مقدار گاز های گلخانه ای مسئولیم و باید یاری کنیم تا کاهش پیدا کند.

بهمن نیا ادامه داد: اقدام های بسیار خوبی در این زمینه در صنعت گاز تعریف شده است؛ صنایعی که منشا آلودگی و آلایندگی بودند و می توانستند شرایط اقلیمی را تهدید نمایند شناسایی کردیم و منابع آلایندگی ها معین شده است و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده است که برای فعالیت های گسترده در کاهش این آلاینده ها هیئت دولت مصوبه ای تصویب و ابلاغ نموده است تا با همکاری صنعت نفت و شرکت ملی گاز ایران اجرایی گردد.

به گفته وی، بودجه خوبی برای این کار اختصاص یافته است و همه طرح ها و اقدام های مجموعه صنعت گاز شناسایی شده است؛ به طوری که تا سه سال آینده 70 درصد آلایندگی های صنعت گاز به ویژه در بخش سوختن گاز های مشعل و در منطقه پارس جنوبی کاهش می یابد؛ برای اقدام های بلندمدت پنج تا هفت ساله هم پروژه هایی تعریف شده است و امیدواریم در این زمان به وضع نزدیک به استاندارد آلایندگی به ویژه در پارس جنوبی برسیم. در مناطق دیگر هم شرایط مطلوب است و آلایندگی جدی وجود ندارد.

کوشش برای کاهش آلودگی های سوختن گاز های مشعل

بهمن نیا با اشاره به اقدام های اجرا شده برای کاهش آلودگی های ناشی از سوختن گاز های مشعل، اظهار کرد: مشعل سوزی عادی گرچه فرآیندی با فلسفه ایمنی پالایشگاه ها تلقی می گردد، اما از منظر اتلاف منابع همچنین آلودگی محیط زیست نیز اهمیت دارد. هرچند این فرآیند بیش از آنچه سبب آلودگی هوا گردد، حساسیت های بصری را بر می انگیزد و تصور آلودگی را برای بیننده ایجاد می نماید.

رئیس اچ اس ئی شرکت ملی گاز ایران همچنین گفت: در گام نخست و هدف گذاری اولیه، کاهش مقدار سوختن گاز های مشعل به سطح طراحی درنظر بوده که این مرحله برای پنج پالایشگاه اول تا پنجم پارس جنوبی محقق شده و حتی در برخی پالایشگاه ها این مقدار به کمتر از میزان طراحی نیز تقلیل یافته است؛ در گام بعدی هم پروژه No-Flaring با هدف بازیابی گاز های ارسالی به مشعل پیش روی مدیران و کارکنان شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی است.

نگاه ویژه صنعت گاز به حفاظت محیط زیست عسلویه

بهمن نیا با تاکید بر کاهش آلودگی های محیط زیستی به ویژه در منطقه پارس جنوبی و عسلویه، توضیح داد: پروژه ها و اقدام های جاری مرتبط با کاهش انتشار آلودگی در پالایشگاه های شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی فهرستی بسیار مفصل و مشتمل بر اقدام های متنوع در حوزه های مدیریت پسماندها، پایش و کنترل آلاینده های هوا، تصفیه پساب های آلاینده و استقرار مدیریت سبز است که از سال های گذشته تا به امروز همیشه در حال انجام و پیگیری است و دستاورد های قابل توجه ای برای کاهش انتشار آلودگی ها و تخریب محیط زیست به ارمغان آورده است.

تاثیر مثبت توسعه گازرسانی در کاهش آلودگی هوا

رئیس اچ اس ئی شرکت ملی گاز ایران درباره تاثیر گازرسانی های اجرا شده در کاهش آلودگی هوا، گفت: خوشبختانه صنعت گاز به لحاظ ماهوی صنعت دوستدار محیط زیست شناخته می گردد، زیرا گاز طبیعی به عنوان پاکترین سوخت فسیلی در مقایسه با سایر منابع انرژی فسیلی مقدار آلودگی کمتری به ازای واحد فراوری انرژی دارد، از این رو توسعه مصرف گاز و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی سنگین تر مانند گازوئیل، مازوت، زغال سنگ و نظیر آن در عمل به کاهش آلودگی هوا یاری می نماید و مقدار انتشار گاز های گلخانه ای را کاهش می دهد.

وی افزود: امروز به واسطه زیرساخت های بزرگ و ارزشمندی که در زنجیره تامین گاز ایجاد شده، بخش زیادی از تقاضای انرژی کشور به وسیله گاز طبیعی تامین و از این رهگذر یاری قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا در شهر ها می گردد؛ در اثر اقدام های اساسی شرکت ملی گاز ایران در توسعه زیرساخت های زنجیره تامین، مصرف گاز در کشور از 36 میلیارد متر مکعب در سال 1374 با رشد بیش از 600 درصدی، به رقم قابل توجه 261 میلیارد متر مکعب در انتها سال 1399 رسیده است.

جلوگیری از انتشار حدود 180 میلیون تن آلاینده به هوا در سال 99

به گفته رئیس اچ اس ئی شرکت ملی گاز ایران، بخشی از افزایش مصرف فوق در نتیجه جایگزینی گاز طبیعی با دیگر سوخت های فسیلی اجرا شده و بقیه در پاسخ به تقاضای روز افزون مصرف انرژی در بخش های مختلف مالی کشور بوده است که در هر دو مورد چنانچه در یک سناریوی فرضی، تقاضای کنونی انرژی با منابع فسیلی دیگر تامین می شد، به دلایلی که ذکر شد مستلزم انتشار آلودگی بیشتری به ویژه از نظر آلودگی هوا می بود.

بهمن نیا در انتها یادآور شد: مطابق محاسبات مهندسی و برآورد های اجرا شده، توسعه گازرسانی و جایگزینی گاز طبیعی با سایر منابع انرژی، تنها در سال 1399 سبب کاهش و جلوگیری از انتشار حدود 180 میلیون تن آلاینده به هوا شده است بنابراین بی شک می توان این اقدام شرکت ملی گاز ایران را موثرترین اقدام برای کاهش آلودگی هوا تلقی کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1154

به "آلاینده های صنعت گاز ایران تا 3 سال آینده 70 درصد کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلاینده های صنعت گاز ایران تا 3 سال آینده 70 درصد کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید