آیفون 14 به تایید TSMC آن گونه که انتظار می رفت قدرتمند نیست

به گزارش مجله پیوند، اطلاعات منتشر شده نشان می دادند که شرکت TSMC می خواهد فراوری و عرضه چیپست ها 3 نانومتری را در سال 2022 شروع کند و از این چیپست های به احتمال زیاد در سری آیفون 14 که در سال 2022 عرضه خواهند شد، استفاده خواهد شد. این شرکت تایوانی در سال گذشته فراوری و عرضه چیپست های 5 نانومتری را شروع کرد و از چیپ های فراوری شده با این فناوری مانند A14 بایونیک و M1 در محصولات مختلفی از شرکت اپل استفاده شد.

آیفون 14 به تایید TSMC آن گونه که انتظار می رفت قدرتمند نیست

پیش از رونمایی از سری آیفون 12، اپل از چیپست 7 نانومتری A13 بایونیک در سری آیفون 11 استفاده می کرد. چیپست A13 بایونیک دارای 8.5 میلیارد ترانزیستور است. برای اطلاع باید بگوییم که تراشه A14 بایونیک استفاده شده در سری آیفون 12 دارای 11.8 میلیارد ترانزیستور است و تراشه قدرتمند M1 استفاده در نسل نو مک بو ک ها و آیپد پرو دارای 16 میلیارد ترانزیستور است.

استفاده از فناوری ساخت با نانومتر کمتر باعث می گردد که بتوان از تعداد ترانزیستور های بیشتری در تراشه استفاده کرد. در نهایت افزایش تعداد ترانزیستور ها باعث افزیش بازدهی و قدرت پردازشی چیپست می گردد.

در اوایل این ماه میلادی نشریه DigiTimes با منتشر کردن گزارشی مدعی شد که اپل در آیفون های 14 که در سال 2022 عرضه خواهند شد از تراشه A16 بایونیک استفاده خواهد نمود که این تراشه با فناوری 3 نانومتری و به وسیله TSMC ساخته خواهد شد.

در این گزارش بعلاوه آمده بود که شرکت تایوانی TSMC فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری را در نیمه دوم سال 2022 شروع خواهد نمود و از این تراشه ها در محصولات مختلفی مانند آیفون ها و کامپیوتر های مک استفاده خواهد شد.

با وجود مطرح شدن این ادعا، گزارشی به وسیله Seeking Alpha منتشر شده که در آن آمده شرکت TSMC تأخیر در فراوری تراشه های 3 نانومتری را تأیید نموده است و به احتمال زیاد از این تراشه ها در سری آیفون 14 استفاده نخواهد شد.

با توجه به رخ دادن این مشکل به نظر می رسد که تراشه A16 بایونیک براساس فناوری 4 نانومتری ساخته خواهد شد. رخ دادن این اتفاق و استفاده از فناوری 4 نانومتری در ساخت چیپست A16 بایونیک به این معنا است که آیفون های 2022 آن گونه که پیش تر انتظار می رفت دارای بهبود در قدرت پردازشی و مصرف بهینه انرژی نیستند.

شرکت TSMC به طور معمول فراوری انبوه تراشه های خود را در ماه آوریل (فروردین) و می (اردیبهشت) شروع می نماید. با توجه به تأخیر 3 ماه اتفاق افتاده در فراوری تراشه های 3 نانومتری، به احتمال زیاد از تراشه A16 بایونیک ساخته شده با فناوری 4 نانومتری در آیفون های سال آینده استفاده خواهد شد.

رخ دادن این تأخیر به شرکت سامسونگ این شانس را می دهد که اولین شرکتی باشد که فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری را شروع کند. رخ دادن این اتفاق از این بابت مهم است که به گوشی های اندرویدی مانند سری گلکسی S22 سامسونگ اجازه می دهد که به اولین گوشی های دنیا با تراشه 3 نانومتری تبدیل شوند.

در سال گذشته اپل از اولین گوشی دنیا با تراشه 5 نانومتری رونمایی کرد. از این تراشه 5 نانومتری بعلاوه در آیپد ایر 2020 هم استفاده شد. شرکت تایوانی TSMC می خواهد که فراوری تراشه های 3 نانومتری را در نیمه دوم سال آینده شروع کند. با توجه به اینکه با پیشرفت تکنولوژی میزان ترانزیستور ها رفته رفته کاهش خواهند یافت و از تعداد بسیار زیادی از آن ها در چیپست های قدرتمند استفاده خواهد شد، شرکت های فراورینماینده تراشه در دنیا باید در پی جواب این سوال باشند که چگونه می توان میزان ترانزیستور ها و فناوری ساخت به کار رفته در تراشه ها را به طور پیوسته کاهش داد.

شرکت TSMC و سامسونگ به اسم رهبران استفاده از فناوری نو در فراوری تراشه به شما می فرایند و این دو شرکت می خواهند که به زودی از فناوری 2 نانومتری در ساخت تراشه هایشان استفاده نمایند. برای اطلاع باید بگوییم که اوایل سال جاری شرکت IBM پیروز به ساخت اولین تراشه 2 نانومتری شد. این شرکت برای ساخت این تراشه از نانو ورقه Gate-All-Around (GAA) استفاده نموده بود که به این شرکت اجازه داد در تراشه فراوری شده از 50 میلیارد ترانزیستور استفاده کند.

شرکت TSMC پیش تر و در سال 2014 و در زمان فراوری تراشه های 20 نانومتری برای آیفون 6 و آیفون 6 پلاس هم با مشکل روبرو شده بود و این شرکت دوباره و بعد از گذشت حدود 7 سال با تأخیر در فراوری تراشه 3 نانومتری روبرو شده است. این شرکت بعلاوه به طور معمول از یک فناوری ساخت تراشه نو هر دو سال یکبار رونمایی می نماید.

به اسم نمونه تراشه استفاده شده در سری آیفون 13 با فناوری 5 نانومتری بهبود یافته ساخته شده اند. همان گونه که می دانید اپل در سری آیفون 12 هم از تراشه A14 بایونیک استفاده نموده که این تراشه با فناوری 5 نانومتری ساخته شده است.

با این وجود اکنون این شرکت دچار تأخیر و مشکل در فراوری تراشه های 3 نانومتری شده است و هنوز معین نیست که استفاده از فناوری 4 نانومتری به جای 3 نانومتری چه تأثیری را در برنامه های آینده این شرکت خواهد داشت.

در واقع نمی دانیم که آیا این شرکت از فناوری 4 نانومتری بهبود یافته در فراوری تراشه A17 بایونیک استفاده خواهد نمود یا از فناوری 3 نانومتری. گزارش های منتشر شده نشان می دهند که اپل می خواهد از فناوری 4 نانومتری در ساخت تراشه M2 استفاده کند. تراشه M2 نسل بعدی تراشه M1 است که اپل از آن در محصولاتی مانند مک ها و نسل نو آیپد پرو استفاده نموده است.

در نهایت باید بگوییم که انتظار می رود که اپل از سری آیفون 14 در سپتامبر (شهریور) سال 2022 رونمایی کند. در نتیجه ممکن است که تغییراتی در برنامه های TSMC برای بهتر شدن شرایط این شرکت به وجود بیاید.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1230

به "آیفون 14 به تایید TSMC آن گونه که انتظار می رفت قدرتمند نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 14 به تایید TSMC آن گونه که انتظار می رفت قدرتمند نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید