آنالیز گوشی سامسونگ گلکسی A52؛ از همه نظر مطمئن!

به گزارش مجله پیوند، گلکسی A52 یکی از بهترین میان رده هایی است که سامسونگ تا به امروز فراوری نموده. این گوشی در رنگ های گوناگون و با قابلیت های بسیار خوب نظیر دوربین نسبتا قدرتمند با لرزشگیر اپتیکال، نمایشگر 90 هرتزی، عملکرد سخت افزاری مناسب و … راهی بازار شده تا بهترین میان رده های موجود را حسابی به چالش بکشد. در این مطلب اما به آنالیز گلکسی A52 می پردازیم تا ببینیم عملکرد سامسونگ در فراوری محصولی میان رده با قیمت 350 یورو چگونه بوده و آیا این محصول ارزش خرید دارد یا خیر.

آنالیز گوشی سامسونگ گلکسی A52؛ از همه نظر مطمئن!

سامسونگ در هفته ای که گذشت از سه گوشی میان رده رونمایی کرد. دو مدل 4G و 5G از گلکسی A52 و یک مدل 4G از گلکسی A72 که به ترتیب جانشین گوشی های گلکسی A51 و A71 از سال گذشته شدند. البته برخلاف سال های قبل، پیشرفت این گوشی ها به نسبت سری گذشته صرفا قدرت سخت افزاری نبود و سامسونگ یک سری قابلیت های جذاب را هم به آن ها افزود که پیش از این فقط در پرچم دارها شاهد حضورشان بودیم.

اما گوشی مورد نظر ما در این بررس گلکسی A52 است. محصولی که با در نظر دریافت امکانات و قیمت، ارزش خرید بسیار بالایی دارد. البته در حال حاضر در محدوده قیمتی 350 یورو گوشی های میان ره بسیار خوبی در بازار وجود دارند که خب از لحاظ کیفیت ساخت، قدرت سخت افزاری، دوربین و … عملکرد بهتری از نماینده سامسونگ دارند اما برای آن دسته از کسانی که به گوشی های سامسونگ و به طور کلی اکوسیستم این شرکت کره ای علاقه مند هستند، گلکسی A52 یک گزینه جذاب تر به حساب می آید.

برای مثال شیائومی ردمی نوت 9 پرو یکی از بهترین میان رده های حال حاضر در بازار است که اندکی از لحاظ قدرت سخت افزاری عملکرد بهتری از A52 دارد اما خب از لحاظ ارزش برند و پشتیبانی، بدیهی است سامسونگ در شرایط بهتری واقع شده است. البته این چیزی است که فعلا شاهد آن هستیم و ممکن است طی چند سال آینده همه چیز کاملا تغییر کند. حتی اپل هم آیفون SE 2020 را در محدوده قیمتی مشابه در سبد محصولات خود دارد اما گلکسی A52 جز قدرت سخت افزاری، در تمامی زمینه های دیگر این گوشی را به راحتی از پیش رو برمی دارد. از دوربین های بهتری گرفته تا نمایشگر باکیفیت تر، طراحی مدرن و زیبا و باتری پرظرفیت تر.

به طور خلاصه، باید گفت گلکسی A52 یکی از بهترین میان رده های سال 2021 خواهد بود. اما در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به جزئیات پیرامون این محصول و عملکرد آن در شرایط واقعی تا ببینیم آیا واقعا می توان روی این گوشی به عنوان یک میان رده باکیفیت حساب کرد یا خیر.

اما قبل از اینکه به آنالیز این گوشی بپردازیم باید به این نکته هم اشاره کنیم که گلکسی A52 در دو مدل 4G و 5G راهی بازار شده و تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که در جدول زیر به صورت خلاصه به آن خواهیم پرداخت. گوشی که در این مطلب به آنالیز آن می پردازیم، مدل 4G از گلکسی A52 است.

نام گوشیگلکسی A52 4Gگلکسی A52 5G
رفرش ریت نمایشگر90 هرتز120 هرتز
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 720Gکوالکام اسنپدراگون 750G
حافظه رم و حافظه داخلی128/4 گیگابایت و 256/8 گیگابایت128/6 گیگابایت و 256/8 گیگابایت

آنالیز گوشی گلکسی A52 4G

طراحی و نمایشگر

ابعاد8.4 × 75.1 × 159.9 میلی متر
وزن189 گرم
جنس بدنهپوشش نمایشگر از جنس گوریلا گلس 5 - پنل پشتی از جنس پلاستیک
استاندارد مقاومتیبهره مندی از استاندارد ضد آب IP67 - مقاوم در برابر نفوذ آب در عمق 1 یک متر به مدت 30 دقیقه
تعداد سیم کارتدو سیم کارت هیبریدی
اندازه و نوع نمایشگر6.5 اینچ Super AMOLED با بیشنیه روشنایی 800 نیت
رفرش ریت صفحه90 هرتز
وضوح و چگالی نمایشگر2400 × 1400 - تراکم پیکسلی 407 پیکسل بر هر اینچ

از لحاظ اندازه، گلکسی A52 مشابه گوشی نسل قبل خود است و نمایشگری 6.5 اینچی تخت دارد. این نمایشگر به اندازه ای عظیم هست که انجام بازی یا تماشای فیلم در آن بسیار لذت بخش باشد. خصوصا اینکه دوربین سلفی درون حفره ای بسیار کوچک در بالای صفحه واقع شده است و مزاحمتی حین فعالیت های یاد شده ایجاد نمی نماید.

البته سامسونگ میزان حواشی کناری گوشی را به نسبت قبل کاهش نداده که خب جای تعجبی ندارد چون این گوشی میان رده است و حتی در گوشی های بالارده شرکت هم فقط مدل اولترا از S21 است که در سال 2021 با گوشه های خمیده راهی بازار شد. بنابراین انتظار نداشتیم اتفاق خاصی در این بخش رخ دهد. اما این موضوع باعث شده گوشی کمی عظیم به نظر برسد و شاید کار با آن با یک دست برای آن دسته از کاربرانی که دستان کوچکی دارند مناسب نباشد.

نمایشگر این گوشی دو گزینه را برای تنظیم شفافیت و رنگ در اختیارتان قرار می دهد (Basic و Vivid) که مورد اول اندکی رنگ ها را گرم تر و البته طبیعی تر به نمایش می گذارد و مورد دوم هم تصاویر را سردتر و در عین حال زیباتر نشان می دهد. گوشی های سامسونگ به صورت پیش فرض روی Basic تنظیم می شوند و عملکرد بسیار خوبی هم دارند.

کیفیت نمایشگر این گوشی +FHD است و از این حیث پیشرفتی را به نسبت قبل شاهد نیستیم. اما رفرش ریت 90 هرتزی باعث شده گشت و گذار بین منوهای این گوشی بسیار لذت بخش تر از سری قبل باشد. میزان روشنایی این گوشی در نهایت به 800 نیت می رسد و این یعنی در استفاده زیر خورشید، نباید مشکل خاصی گریبان گیر کاربران گردد. البته Super AMOLEDها بیشتر در محیط خانه عملکرد بی نظیری دارند اما خب به لطف فناوری های جدید، در محیط خارج از خانه هم می توان روی توانایی این پنل ها حساب کرد.

در جدول زیر می توانید مقایسه این گوشی را با گلکسی A51، ردمی نوت 9 پرو و پیکسل 4a در بخش نمایشگر مشاهده کنید.

حدبیشتر میزان روشنایی (بیشتر بهتر)حداقل میزان روشنایی (کمتر بهتر)کنتراست (بیشتر بهتر)دمای رنگگاماDELTA E RGBCMY (کمتر بهتر)DELTA E GRAYSCALE (کمتر بهتر)
گلکسی A52715 (عالی)1.4بی نهایت6918 (عالی)2.12.32 (خوب)4/26 (متوسط)
گلکسی A51599 (عالی)1/7بی نهایت6944 (عالی)2/072.04 (خوب)5/32 (متوسط)
گوگل پیکسل 4a451 (خوب)2بی نهایت6848 (عالی)2/271/38 (عالی)4/44 (متوسط)
ردمی نوت 9 پرو634 (عالی)11:12436909 (عالی)2.261.66 (عالی)3/34 (خوب)

در این تصاویر هرچه میزان رنگ به نمایش درآمده در بخش بالایی به رنگ های پایین نزدیک تر باشند، عملکرد آن گوشی بهتر در نظر گرفته می گردد.

اما از کیفیت نمایشگر که بگذریم می رسیم به کیفیت ساخت گوشی. جایی که هیچ حس و حالی از یک گوشی پرچم دار به شما القا نمی گردد اما در عین حال بدنه بی کیفیتی را شاهد نیستیم. پشت گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده اما سامسونگ آن را به شکل مات و بسیار نرم طراحی نموده که لمس آن حس بسیار خوبی به کاربر القا می نماید. با این طراحی، جذب اثرانگشت نیز به حداقل می رسد. برای آن دسته از کاربرانی که بدنه شفاف گلکسی A51 را نمی پسندند، این گوشی می تواند گزینه مناسبی باشد.

خوشبختانه برخلاف پرچم دارها، میان رده ها هنوز جک هدفون را در خود حفظ نموده اند. گلکسی A52 نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاربران می توانند در بخش پایینی این گوشی به این جک محبوب دسترسی داشته باشند. یکی از بلندگوهای گوشی نیز در همین قسمت تعبیه شده. اینکه می گوییم یکی از بلندگوها به این خاطر است که سامسونگ برخلاف معمول، در این گوشی میان رده از بلندگوهای استریو استفاده نموده که مورد دوم در بخش بالایی گوشی تعبیه شده. بلندگوی استریو یکی از بهترین قابلیت هایی بود که گلکسی A52 به نسبت قبل به آن مجهز شده.

البته به محض روشن کردن گوشی و پخش محتوا، شاید صدا آنطور که باید شما را راضی نگه ندارد اما با اعمال یک سری تنظیمات، قطعا گوشی کیفیت خوب خود را به شما نشان خواهد داد. بدیهی است نباید انتظار داشته باشید بلندگوهای بکار رفته در این گوشی بهترین عملکرد را داشته باشند اما در حد و اندازه های یک گوشی میان رده، شما را کاملا راضی نگه خواهند داشت. از لحاظ کیفیت و شفافیت صدا، شاید بتوان این محصول را مشابه آیفون 11 پرو دانست و این بسیار عالی است. (طبق ادعای منبع).

این گوشی در اصلی یک سیم کارت را پشتیبانی می نماید اما اگر قصد افزایش ظرفیت حافظه داخلی آن را به وسیله کارت حافظه جانبی ندارید، می توانید سیم کارت دوم را هم درون اسلات مربوطه قرار داده و از آن بهره ببرید. از لحاظ بازخورد لرزشی هم پیشرفت خاصی را به نسبت قبل شاهد نیستیم و گوشی مانند A51، عملکرد نسبتا خوبی را از خود به نمایش می گذارد.

  • بهترین گوشی های سری گلکسی A سامسونگ از شروع تا اکنون

دوربین

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - دارای لرزشگیر اپتیکال
دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2
دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4
سنسور سنجش عمق 5 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2

گلکسی A52 روی پنل پشتی خود به چهار دوربین مجهز شده که قدرتمندترین آن، یک سنسور 64 مگاپیکسلی است و به عنوان دوربین اصلی هم فعالیت می نماید. یکی از قابلیت های خوب این دوربین که پیش تر فقط در گوشی های بالارده سامسونگ شاهد آن بودیم، لرزشگیر اپتیکال تصویر است که باعث می گردد لرزش ها و تکان های ناخواسته تا حد زیادی خنثی شوند. خوشبختانه این قابلیت را در A52 هم شاهد هستیم تا کاربران بتوانند تصاویر و فیلم های خوبی را ثبت و ضبط نمایند.

اما عملکرد این گوشی در عمل در عکاسی و فیلم برداری چگونه است؟ به صورت پیش فرض، دوربین اصلی این گوشی که 64 مگاپیکسلی است، تصاویری با اندازه 16 مگاپیکسل ثبت می نماید که یعنی از ترکیب پیکسلی 4 به 1 استفاده می نماید. نتیجه این فرایند را می توانید در زیر مشاهده کنید.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گلکسی A52

به نظر می رسد تصاویر ثبت شده زیبا و چشم نواز نیستند و گوشی هم در نمایش رنگ ها کمی به سردی تمایل دارد. بسته به محیطی که از آن عکاسی می کنیم، اغلب اوقات تصاویر به شکل طبیعی به نمایش درمی آیند و به همین خاطر است که می گوییم شاید زیبا نباشند. گاهی اوقات هم رنگ ها اشباع شده هستند که خب این مورد بسیار کم پیش میاید. در ثبت تصاویر در نور شب هم عملکرد رضایت بخش و خوبی را از A52 شاهد هستیم؛ البته اگر از نویز موجود در پس زمینه فاکتور بگیریم که خب این مورد کاملا طبیعی است و انتظار نداریم یک میان رده در نور شب تصاویر کم نقصی را ثبت کند.

در تصاویر بالا عملکرد گوشی در گستره دینامیکی و نمایش جزئیات بسیار خوب بوده و اگرچه سامسونگ کوشش نموده با پردازش های نرم افزاری اندکی تصویر را شفاف تر و درخشان تر کند، اما خب این پردازش در بسیاری از مواقع به صورت متعادل صورت می گرفت. از تصاویر ثبت شده می توان دریافت که سامسونگ توانسته عملکرد رضایت بخشی را از خود به نمایش بگذارد و میان رده خود را به دوربین اصلی خوبی مجهز کند.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق عریض گلکسی A52

دوربین فوق عریضی که برای گلکسی A52 در نظر گرفته شده 12 مگاپیکسلی است و عملکردی کاملا مشابه عملکرد دوربین فوق عریض نسل گذشته دارد. در نمونه های بالا، به خوبی می توانید اعوجاج تصویر را حس کنید. همچنین تصاویر نرم تر از نمونه های ثبت شده توسط دوربین اصلی هستند که این مورد حتی در پرچم دارها هم وجود دارد. از قابلیت های خوب این دوربین، پشتیبانی آن از حالت شب است که تاثیر زیادی هم در بهبود کیفیت تصاویر در نور شب دارد. به صورت کلی در نمایش رنگ ها و جزئیات، عملکرد این دوربین را به عنوان دوربین دوم باید خوب ارزیابی کرد.

پرتره

در حالت پرتره هم عملکرد گلکسی A52 در تشخیص سوژه اصلی از پس زمینه بسیار عالی بود. همانطور که مشاهده می کنید، پس زمینه تصویر اصلا خلوت نیست و طبیعتا تشخیص و محو کردن آن هم نباید آسان باشد. اما A52 چه در نور شب و چه در نور روز از پس از این کار به خوبی برآمد. البته عملکرد این گوشی در ثبت تصاویر پرتره نزدیک به گوشی های پرچم دار هم نیست اما در حد و اندازه های خود بسیار عالی است.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین ماکروی گلکسی A52

در کنار دوربین های A52، یک دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو هم تعبیه شده که خب خیلی ها از بابت وجود آن انتقادهایی را به شرکت های سازنده وارد کردند که البته هیچ یک از این نقدها مثمر ثمر واقع نشد و همچنان گوشی های میان رده را با این دوربین می بینیم. خوشبختانه دوربین ماکروی گلکسی A52 عملکرد نسبتا خوبی دارد و برخلاف دوربین های 2 مگاپیکسلی ماکرو در خیلی از گوشی های دیگر، تصاویر نسبتا باکیفیتی را ثبت می نماید. به نسبت A51، عملکرد این گوشی در ثبت تصاویر ماکرو واقعا بهبود یافته و از این بابت خوشحالیم.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی گلکسی A52

روی نمایشگر اما یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی را شاهد هستیم که روی کاغذ عالی به نظر می رسد و البته در عمل هم آنچه را که انتظار داشتیم از آن دیدیم. اگرچه رنگ پوست کمی بی روح و سرد ثبت شده اما به طور کلی در نور روز و شب، دوربین سلفی گلکسی A52 عملکرد بسیار تحسین برانگیزی از خود به نمایش گذاشت.

ویدیو

گلکسی A52 می تواند در وضوح FHD با سرعت 60 فریم بر ثانیه و در وضوح 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. لرزشگیر اپتیکال هم در خنثی سازی لرزش ها و تکان های ناخواسته باعث شده کیفیت نهایی فیلم ها بسیار بهتر از آن چیزی گردد که در نسل قبل شاهد بودیم. شما عزیزان می توانید نمونه ویدیوی ضبط شده توسط دوربین اصلی این گوشی را در زیر مشاهده کنید.

نرم افزار و سخت افزار

گلکسی A52 با اندروید 11 سوار بر رابط کاربری One UI 3.1 راهی بازار شده که عملکرد روان و سریعی دارد. از لحاظ قابلیت و امکانات هم که رابط کاربری سامسونگ احتیاجی به تعریف و تمجید ندارد چون حجم قابلیت ها آنقدری بالاست که شاید در طول چند سال استفاده هم نتوانید از بابت وجود یک سری از امکانات رابط کاربری سامسونگ آگاه شوید.

اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که به تازگی به گوشی سامسونگ کوچ می کنید، پیشنهاد می کنیم در ابتدا زیاد خود را درگیر تنظیمات متفرقه آن نکنید. چرا که به مرور زمان خودتان کاملا به تمام تنظیمات و کاربردهای مختلفی که دارند مسلط خواهید شد. خبر خوب اینکه گلکسی A52 هم مانند نسل قبل خود به مدت سه سال به روزرسانی اندروید دریافت می نماید و این یعنی این گوشی با دریافت اندروید 14 به کار خود انتها خواهد داد.

در بخش سخت افزار هم دو مدل را شاهد هستیم با 4 و 8 گیگابایت حافظه رم و به ترتیب 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی. پردازنده این گوشی هم اسنپدراگون 720G است که شاید سریع ترین پردازنده موجود حتی در بخش میان رده ها نباشد و نتواند به خوبی از پس رابط سنگینی چون One UI برآید، اما بهتر از اگزینوس 9611 بکار رفته در گلکسی A51 است. (با توجه به قیمت، انتظاری جز این هم از یک محصول با برند سامسونگ نمی رفت.)

با این مشخصات سخت افزاری، بازی های سبک را بدون مشکل و بازی های سنگین را هم با کمی افت فریم می توانید اجرا نموده و لذت ببرید. چرا که بیشتر بازی های موجود در پلی استور نه تنها برای این گوشی بلکه برای مدل های ضعیف تر موجود هم بهینه شده اند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. از قلم نیاندازید گلکسی A52 قرار است یک گوشی میان رده باشد نه محصولی قدرتمند که برای فعالیت های سنگین نظیر اجرای بی نقص بازی ها و مولتی تسکینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

شما عزیزان می توانید مقایسه نتیجه بنچمارک این گوشی را با سه گوشی گلکسی A51، پیکسل 4a و ردمی نوت 9 پرو در تصاویر زیر مشاهده کنید.

  • سری گلکسی A برگ برنده سامسونگ در نبرد با شرکت های چینی است

طول عمر باتری گلکسی A52

سامسونگ میان رده جدید خود را به یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز نموده که 500 میلی آمپر ساعت بیشتر از نمونه بکار رفته در گلکسی A51 است. با این باتری پرظرفیت، در صورتی که رفرش ریت روی 60 هرتز قرار داشته باشد می توانید تا یک روز کامل روی ماندگاری شارژ آن حساب کنید؛ البته در صورتی که به فعالیت های نسبتا سنگین بپردازید. نمایشگر این گوشی شاید عظیم و با رفرش ریت بالا باشد اما از طرفی دیگر پردازنده بکار رفته در این گوشی آنقدرها قدرتمند نیست که شارژ زیادی را مصرف کند. در نتیجه تعادل خوبی بین مصرف انرژی و ظرفیت باتری برقرار شده.

شارژری که درون جعبه این گوشی واقع شده است 15 واتی است. درست مانند شارژر بکار رفته در جعبه گلکسی A51. منتها تفاوت اینجاست که آن شارژر وظیفه شارژ یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را برعهده داشت ولی در اینجا همان شارژر باید یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی را شارژ کند که این فرایند حدودا 100 دقیقه به طول می انجامد. البته خبر خوب این است که این گوشی از شارژر سریع 25 واتی سامسونگ هم پشتیبانی می نماید منتها باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنید.

شما عزیزان می توانید عملکرد این گوشی را در نگه داری شارژ و البته مدت زمان مورد احتیاج برای شارژ شدن به نسبت سه گوشی گلکسی A51، ردمی نوت 9 پرو و پیکسل 4a در تصاویر زیر مشاهده کنید.

وب گردی (60 هرتز)استریم ویدیو از یوتیوببازی (60 هرتز)زمان شارژ شدن
گلکسی A5216 ساعت و 48 دقیقه8 ساعت و 30 دقیقه9 ساعت و 42 دقیقه99 دقیقه
گلکسی A5111 ساعت و 35 دقیقه8 ساعت و 35 دقیقه6 ساعت و 40 دقیقه105 دقیقه
پیکسل 4a9 ساعت و 27 دقیقه6 ساعت و 48 دقیقه4 ساعت و 51 دقیقه95 دقیقه
ردمی نوت 9 پرو14 ساعت و 30 دقیقه12 ساعت و 17 دقیقه10 ساعت و 56 دقیقهنامشخص

جمع بندی

گلکسی A52 بدون شک یکی از بهترین میان رده هایی است که سامسونگ در سال 2021 و در محدوده قیمتی 350 یورو راهی بازار نموده. این گوشی از نمایشگر باکیفیت 90 هرتزی، دوربین های قدرتمند با لرزشگیر اپتیکال، جک 3.5 میلی متری و بسیاری موارد دیگر بهره می برد که آن را به انتخاب نسبتا بهتری به نست میان رده های معمولی تبدیل می نماید. به صورت کلی نقاط قوت و ضعف گلکسی A52 را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:

امتیاز کلی: 9 از 10

نقاط قوت گلکسی A52

  • نمایشگر 90 هرتزی باکیفیت
  • دوربین خوب با قابلیت لرزشگیر اپتیکال
  • بلندگوهای استریو با قدرت و شفافیت بالا
  • پشتیبانی از جک 3.5 میلی متری

نقاط ضعف گلکسی A52

  • بدنه پلاستیکی
  • وزن بالا
  • عملکرد سخت افزاری نه چندان مناسب

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1002

به "آنالیز گوشی سامسونگ گلکسی A52؛ از همه نظر مطمئن!" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز گوشی سامسونگ گلکسی A52؛ از همه نظر مطمئن!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی سامسونگ گلکسی A52؛ از همه نظر مطمئن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید