ابراهیم حقیقی: در حوزه پوسترهای سینمایی عقب گرد شدیدی وجود دارد ، ابتذال در برخی از پوسترهای سینمایی

به گزارش مجله پیوند، پیشکسوت هنر گرافیک با انتقاد از شرایط فعلیِ تولید برخی پوسترهای سینمایی، موفقیتِ این عرصه را تابع هوشمندیِ سفارش و سفارش دهنده دانست.

ابراهیم حقیقی: در حوزه پوسترهای سینمایی عقب گرد شدیدی وجود دارد ، ابتذال در برخی از پوسترهای سینمایی

ابراهیم حقیقی گرافیستِ پیشکسوت در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه مجله پیوند پویا، با اشاره به این که در خلق آثار هنری -از معماری تا گرافیک- مهم ترین عامل، تفکر و خلاقیت است و حس انگیزی و عاطفه انگیزی یک اثر هنری هیچ ارتباطی با نوع ابزار و یا قدیمی و تکنولوژیک بودن ابزار ندارد، گفت: امروز دو عامل در فضای گرافیکِ کشور اول سفارش دهنده فرهیخته و دوم سفارش دادنِ کار به یک گرافیستِ نخبه، غایبند که اگر این مسائل رفع گردد شاهد ماندگاری و پویایی آثار خواهیم بود.

وی با اشاره به گستردگی دامنه انواع محصولات هنر گرافیک، اضافه نمود: گرافیک دربرگیرنده طیف بسیار وسیعی از آثار است. محصولاتی همچون بلیت ها، قبض ها، آگهی روزنامه ها، پوسترها، جلد کتاب و مجلات، بیلبوردها، تی شرت ها و... حاصل کار گرافیستها است. اما زمانی که بخواهیم عملکرد گرافیست ها را بررسی کنیم باید میان حوزه های مختلفِ هنرِ گرافیک تفکیک قائل شد.

وی اضافه نمود: در حوزه پوسترهای سینمایی عقب گرد بسیار شدیدی اتفاق افتاده است، به حدی که در برخی پوسترهای سینمایی ما فرایند ابتذال قابل مشاهده است، چراکه سفارش دهنده به تولید فیلم نابی نپرداخته است که به تناسب آن شاهد پوستر ایده آلی باشیم. وقتی که یک فیلم کمدی مبتذل تولید گردد به تبع آن، پوسترِ فیلم هم مبتذل می گردد، در عین حال امروزه پوسترهای تئاتر ما بهترین پوسترهای کشور هستند.

این گرافیستِ پیشکسوت با اشاره به شرایط پوسترهای سینمایی ایران در سال های گذشته اذعان کرد: در دورانی که موج نوی سینمای ایران با کنندگانی همچون مهرجویی، کیمیایی، بیضایی، تقوایی و کیارستمی برمی خیزد گرافیست هایی همچون ممیز، مثقالی و شیوا به طراحی پوستر برای آثار آنها می پرداختند، در دوره دوم یعنی در دهه شصت که بنیاد سینمایی فارابی سفارش دهنده آثار بود طراحی صحنه، تیتراژها و پوسترها در سطح بسیار خوبی قرار داشت که نشان دهنده فرهیختگی سفارش دهنده است.

به گفته وی بزرگ ترین عامل افول سطح برخی پوسترهای سینمایی به سفارش دهندگان آن بازمی گردد. هر گرافیستی که برای یک فیلم کمدیِ مبتذل و زشت به تولید پوستر بپردازد قطعاً حاصل کارش مبتذل می گردد. وقتی که ذات اثر از سطح کیفی پایینی برخوردار باشد نمی توان از گرافیست توقع یک اثر ناب داشت.

وی یادآور شد: کارگردانانی همچون رسول صدر عاملی هنوز بر تولید پوستر فیلم هایشان نظارت می کنند و در این زمینه اختیاری به پخش کننده فیلم نمی دهند، چرا که پخش کننده ها فقط اهداف تجاری دارند. در تولید پوسترِ فیلم تمام این عوامل باید دست به دست یکدیگر دهند تا شاهد یک تولید ناب باشیم، برخلاف نقاشی که فقط شخصِ نقاش در کیفیت آن دخیل است.

منبع: تسنیم
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 444

به "ابراهیم حقیقی: در حوزه پوسترهای سینمایی عقب گرد شدیدی وجود دارد ، ابتذال در برخی از پوسترهای سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیم حقیقی: در حوزه پوسترهای سینمایی عقب گرد شدیدی وجود دارد ، ابتذال در برخی از پوسترهای سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید