بازار سرمایه چشم انتظار ثبات اقتصادی نه حمایت اقتصادی

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران، شب گذشته نشستی تحت عنوان برطرف مسائل بازار سرمایه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه برگزار گردید.

بازار سرمایه چشم انتظار ثبات اقتصادی نه حمایت اقتصادی

در این گردهمایی که به میزبانی و ابتکار سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد، فعالان بازار سرمایه ضمن بیان مسائل خود در جریان آخرین پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته به وسیله سازمان بورس برای برطرف مسائل این بازار قرار گرفتند.

در ابتدا مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه هدف از برنامه های این چنینی آن است که چالش ها و مسائل بازار شنیده و با همفکری طرفین تصمیماتی اتخاد شود در مورد فرایند ثبات در بازار سهام اظهار کرد: بازار سرمایه احتیاجمند حمایت مالی از سوی دولت نیست به سبب آنکه اکنون عمق مالی بازار سهام به بیش از 7 هزار میلیارد تومان رسیده، در حال حاضر خواسته اصلی ما از دولت ایجاد ثبات مالی به منظور پیش بینی پذیر شدن سود شرکت ها است.

او اعلام کرد: پس از تصویب بودجه 1401 به طور حتم اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اعداد و ارقام مندرج در لوایح بودجه که روی شرکت های فراوریی اثر می گذارند تا حد امکان به یک انسجام و ثباتی برسند به طوری که هرساله شاهد تغییر بسکمک در آنها نباشیم.

رئیس سازمان بورس گفت: از تمام فعالان، مدیران بنگاه ها و شرکت های فراوریی می خواهم در راستای اصلاح مولفه های واقعی اقتصاد ما را کمک نمایند زیرا سازمان به تنهایی پیروز نخواهد شد.

عشقی اعلام کرد: البته بخشی از مسائل نیز به ارکان خود بازار سرمایه باز می شود زیرا اکنون اگر شرکتی بخواهد افزایش سرمایه دهد به سبب مواد مندرج در قانون تجارت و فرآیندهای درون سازمانی با مسائل متعددی روبرو می شود.

او گفت: اگر قرار است تصمیمی اخد شود به طور قطع نباید بازه اجرایی آن فقط یک مدت محدود را در برگیرد، زیرا بازار سهام احتیاجمند مسکن برای التیام درد خود نیست بلکه باید برای آن درمان قطعی در نظر گرفت.

اقدامات موثر سازمان بورس در راستای شفافیت بازار سرمایه

در بخشی دیگر از این گردهمایی همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، در مورد شفافیت سهم های حاضر در بازار سهام، اظهار کرد: اکنون مطابق مستندات بدست آمده، بیشتر شرکت ها و بنگاه های حاضر در بازار سهام گزارش های قابل ملاحظه ای را طی چند فصل اخیر ارائه نموده اند، اگر بتوانیم برنامه های اساسی و بنیادی را به منظور بهبود بازارسرمایه به اجرا درآوریم به طور قطع بازار به ثبات خواهد رسید.

او اضافه نمود: البته چند اقدام قابل توجه و مناسب به منظور افزایش شفافیت طی چند مدت اخیر به اجرا عایدی، به گونه ای که در این باره می توان به انتشار گزارش شرکت ها در مورد املاک خود و بعلاوه ارائه هزینه های مصرف در حوزه انرژی که به تازگی در حال انجام است اشاره نمود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید نمود: البته ناگفته نماند ارائه گزارش ماهانه شرکت ها یک نقطه پنهانی به نام هزینه دارد زیرا در صورت های مالی علی رغم درج اندازه فراوری و فروش، هزینه های صورت گرفته درج نمی شود که همین مسئله ارزیابی را سخت می نماید.

مهدی زاده کارشناس بازار سرمایه در ادامه این نشست، اظهار کرد: اقتصاد کشور احتیاجمند یک ثبات رویه است به طورحتم می توان گفت در صورت عملیاتی شدن این امر شاهد بازگشت اعتماد سهامداران به منظور سرمایه گذاری خواهیم بود.

کاهش رانت مالی با پرداخت سود شرکت ها به وسیله سامانه سجام

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در نشست فعالان بازار سهام در مورد فرایند بازار سهام گفت: براساس تبصره 3ماده دستورالعمل انضباطی ناشران، ناشر موظف است در راستای جهت تسهیل امور سهامداران انجام تمام اقدامات شرکتی خود را از جمله توزیع سود را در صورت تایید شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آن شرکت واگذار کند.

او تاکید نمود: در صورت آنکه شرکت سپرده گذاری مرکزی در خواست شرکت یا بنگاه را به منظور پرداخت سود نپذیرفت، ناشر موظف است، سود حاصله را به وسیله حساب بانکی اعلام شده یا حساب بانکی واسطه پرداخت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این مسائل در حالی مطرح است که بسکمک از شرکت ها نیز اقدامی برای پرداخت سود خود به وسیله سجام نمی نمایند البته هنگامی که شرکت تامین سرمایه امین که یک نهاد مالی زیر نظر سازمان بورس است، سود خود را به وسیله این سامانه پرداخت نمی کتد، چگونه می توان شرکت های دیگر را مکلف به پرداخت سود به وسیله سامانه سجام کرد.

جانجان اعلام کرد: پرداخت نکردن سود به وسیله سامانه سجام مدت ها است که رانت های متعددی را ایجاد نموده است.

واریز سود هفتاد شرکت دیگر به وسیله سامانه سجام تا سرانجام سال

رئیس سازمان بورس نیز در ادامه درخصوص واریز سود شرکت ها به وسیله سامانه سجام، گفت: تا کنون بحث پرداخت سود شرکت ها به وسیله سامانه سجام با مسائل زیادی از نظر زیرساختی روبرو بود اما با پیگیری هایی که صورت گرفت این مسئله برطرف شد، به طوری که تا به امروز نیز 230 شرکت سود خود را به وسیله این سامانه پرداخت کردند.

او اعلام کرد: مطابق مستندات و قراردادهای بسته شده با شرکت سپرده گذاری مرکزی، 70 شرکت دیگر نیز تا سرانجام سال به وسیله این سامانه سود خود را پرداخت خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس تاکید نمود: بحث واریزی معوقات نیز احتیاج به زیر ساخت های رجیستری در شرکت سپرده گذاری مرکزی دارد که اکنون این مسئله فعلا فراهم نشده ، اما ما تمام سعی خود را برای اجرای این موضوع نیز انجام خواهیم داد.

کنترل فضای مجازی به وسیله خود فعالان و کارشناسان بازار

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در ادامه این نشست در رابطه با راه های کنترل فضای مجازی به منظور جلوگیری از ایجاد تنش در بازارسهام، گفت: اکنون در بازار سهام آمریکا یک تویتر مخصوص بازار سهام است که هرکدام از ناشرین در آن یک اکانت مشخصی دارند، تا در صورت بروز مشکل خود آن شخص اقدام به پاسخگویی کند نه آنکه دیگران بیایند و در آن باره اظهارنظری را انجام بدهند.

او اعلام کرد: اکنون نیز سازمان می تواند به منظور ساماندهی فضای مجازی یک هیأت منصفه ای را که متشکل از فعالان یا کارشناسان بازار تشکیل دهد تا آنها خود فضا را مدیریت نمایند و فقط درصورتی گزارش ها را به معاونت حقوقی تحویل دهند که فرد قصد برهم ریختن بازار سهام را داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید نمود: یا آنکه یک مجوزی به وسیله سازمان به فعالان رسانه در حوزه بازار سرمایه اعطا شود تا هرکسی نتواند به راحتی در مورد چنین بازاری اظهار نظر کند زیرا مسائلی که بدون ادله بیان می شود بر جو بازار تاثیر می گذارد.

برگزاری جلسات هفتگی باناظران جهت ساماندهی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: از حدود 17 سال پیش تا کنون علی رغم توسعه عمق معاملات و افزایش جمعیت سهامداران، این بازار از لحاظ ساختاری تغییر چندانی ننموده است .

او اعلام کرد: اکنون در کوشش هستیم تا بعضی ساختارها را تغییر دهیم به طور مثال در این خصوص می توان به اصلاح عملکرد ناظرها اشاره نمود، در حال حاضر به طور هفتگی جلسه ای با تمام ناظرها برگزار می شود و از آنها در مورد اقدامات صورت گرفته گزارش هایی دریافت می شود .

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: بحث های نظارتی بسیار جای کار دارد ، به خصوص در چند سال اخیر که سازمان در گیر حواشی شده است، اما بنده سعی دارم با همکاری فعالان و کارشناسان بازار این مسائل را سامان دهم.

عشقی در مورد عرضه های اولیه، گفت: اکنون بحث عرضه اولیه یکی از مسائل اصلی ماست زیرا بعضی معتقدند که عرضه اولیه باید باشد اما عده دیگر می گویند نه چنین امری اکنون سبب خروج نقدینگی می شود، این مسائل در حالی مطرح می شود که در شرایط فعلی شرکتی هایی هستند که حتی حاضرند زیر قیمت عرضه اولیه خود را انجام دهند، ما برای سامان دادن به چنین مسائل به شدت احتیاجمند هم فکری با فعالان بازار هستیم.

رئیس سازمان بورس در سرانجام گفت: در حوزه ناشران و نهاد های مالی نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است ما در کوشش هستیم که اقدامات افزایش سرمایه نیز به منظور صرفه جویی در زمان به صورت الکترونیک انجام شود.

منبع: ایلنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1484

به "بازار سرمایه چشم انتظار ثبات اقتصادی نه حمایت اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سرمایه چشم انتظار ثبات اقتصادی نه حمایت اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید