برای خرید خانه چه وام هایی می توان گرفت؟

به گزارش مجله پیوند، احتیاج به مسکن همیشه جزو احتیاجهای اولیه و بسیار مهم انسان ها بوده است. افراد در زندگی خود دائماً در تکاپو هستند تا به بهترین شکل این احتیاج را برآورده کند. شرایط مالی و شرایط مالی افراد پارامتر اساسی و مشخص کننده در تأمین مسکن است.

برای خرید خانه چه وام هایی می توان گرفت؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

با توجه به شرایط مالی و مالی جامعه، بسیاری از افراد درصدد خرید آپارتمان با وام بانکی یا دیگر وام ها هستند. انواع مختلفی از وام بانکی برای خرید مسکن وجود دارد که می تواند فشار مالی خرید آپارتمان را تا حدی کاهش دهد. خرید خانه با وام مسکن به شرایط افراد نیز بستگی دارد. در ابتدا فرد باید شرایط مالی خود را بسنجد و با توجه به آن، نوع وامی را که می خواهد استفاده کند؛ معین نموده و اقدام به دریافت آن کند.

علاوه بر شرایط مالی، برخی از وام ها دارای شرایطی ویژه ای هستند که با توجه به دارا بودن شرایط فرد برای دریافت وام، آن وام برای خرید مسکن بسیار مناسب است. خرید آپارتمان با وام جانبازی یکی از وام های مناسب برای خرید مسکن یا آپارتمان است. هر وامی نمی تواند در خرید آپارتمان به فرد یاری کند و افراد با توجه به شرایط خود باید به آنالیز وام ها بپردازند، تا بهترین آن را با در نظر دریافت شرایط بازپرداخت و سود سالانه و همچنین مدت بازپرداخت تعیین و انتخاب نمایند.

امروزه بیشتر افراد به دنبال خرید آپارتمان با وام بانکی هستند و این وام ها دارای انواع متفاوتی است. ازجمله وام مسکن یکم، وام جانبازی و وام با خرید اوراق جعاله.

پرداخت وام مسکن یا وام مسکن یکم به وسیله سپرده گذاری مبلغی تعیین انجام می شود و وام با خرید اوراق جعاله به وسیله خرید اوراق بهادار امکان پذیر است و این دو وام شرایط عمومی تری را نسبت به وام جانبازی دارند، که در ادامه مقاله در خصوص هرکدام از این وام ها و شرایط دریافت و نحوه بازپرداختشان شرحاتی ارائه خواهیم داد.

سرفصل هایی که در این مقاله موردآنالیز قرارگرفته در زیر بیان شده است:

  • شرایط خرید آپارتمان با وام به وسیله سپرده گذاری
  • شرایط خرید آپارتمان با وام بانکی به وسیله خرید اوراق جعاله
  • شرایط خرید آپارتمان با وام جانبازی
  • مقایسه دریافت انواع وام ها در خرید خانه با وام مسکن

شرایط خرید آپارتمان با وام به وسیله سپرده گذاری

در حال حاضر تمامی وام های حوزه مسکن و خرید مسکن به دو صورت کلی هستند، حالت اول به وسیله سپرده گذاری مبلغی تعیین که در همین قسمت شرحات و شرایط آن شرح داده می شود و حالت دوم دریافت به وسیله خرید اوراق جعاله است.

وام هایی که به وسیله سپرده گذاری به افراد تعلق می گیرد، دارای انواع متفاوتی است که شامل وام مسکن یکم برای افراد مجرد، وام مسکن یکم زوجین و پس انداز جوانان است. میزان تسهیلات برای وام مسکن یکم افراد مجرد در تهران 80 میلیون تومان، در شهرها بالای 200 هزار نفر جمعیت، 60 میلیون تومان و بقیه شهرها 40 میلیون تومان است. این وام به همین صورت برای مسکن یکم زوجین 160 ، 120 و 80 میلیون تومان است. رقم های ذکر شده حدبیشتر میزان پرداختی وام با توجه به مناطق جغرافیایی آن است و برای دریافت آن باید به مدت یک سال و به میزان نصف مبلغ وام در بانک سپرده گذاری انجام شود. به طور مثال فرض کنید که یک زوج تهرانی می خواهند 160 میلیون وام دریافت نمایند؛ هرکدام از این دو نفر باید مبلغ 40 میلیون تومان پول را در بانک سپرده گذاری نمایند تا بعد از یک سال شرایط دریافت وام را پیدا نمایند.

همان طور که گفته شد مدت انتظار برای دریافت وام تقریباً یک سال بوده و میزان سود بازپرداخت آن 8 درصد است. گفتنی است که نهایتاً ظرف مدت 12 سال این وام باید تسویه شود. به طور کلی در این وام هر فرد باید تا مبلغ 40 میلیون تومان را به مدت یک سال در بانک سپرده گذاری کند و بعد از یک سال نهایتاً وامی با مبلغ 80 میلیون تومان با بازپرداخت ماهانه 865 هزار تومان را به مدت 12 سال پرداخت کند. به عبارتی بعد از 12 سال مبلغ 125 میلیون تومان به بانک برمی گرداند.

وام دیگری که به وسیله سپرده گذاری قابل پرداخت است، وام مسکن جوانان است. برای دریافت این وام باید به صورت ماهیانه یا یکجا حداقل مبلغ تعیین شده در بانک سرمایه گذاری شود و به شرط سپرده گذاری حدبیشتری به میزان 110 میلیون وام پرداخت خواهد شد. البته مدت انتظار برای دریافت وام در این نوع بین 5 تا 15 سال است؛ که مدت زمان زیادی محسوب می شود. میزان سود وام بانکی در این وام به مصوبات بانک مرکزی در زمان دریافت وام بستگی دارد و شرایط بازپرداخت آن به دو شکل 12 سالانه به صورت پلکانی یا 20 ساله با مبلغ ثابت است.

شرایط خرید آپارتمان با وام بانکی به وسیله خرید اوراق جعاله

خرید آپارتمان با وام بانکی به وسیله خرید اوراق بهادار دارای شرایط خاص خود بوده و تفاوت هایی را با وام به وسیله سپرده گذاری دارد. اولین تفاوت در مدت زمان انتظار است. یعنی برای دریافت این وام و با داشتن شرایط لازم پرداخت وام به صورت فوری صورت می پذیرد. عدم انتظار برای دریافت وام یک مزیت به حساب می آید اما نرخ سود بازپرداخت این نوع وام از وام سپرده گذاری بیشتر بوده و نزدیک به 17.5 درصد است. میزان وام پرداختی برای خرید آپارتمان در تهران 60 و در شهرهای بالای 200 هزار جمعیت 50 و بقیه شهرها 40 میلیون تومان است.

شرایط دریافت این وام به این صورت است که به ازای دریافت هر 500 هزار تومان وام یک برگه اوراق به ارزش 75 هزار تومان خریداری شود، یعنی به ازای 60 میلیون تومان وام باید تقریباً به میزان 9 میلیون تومان اوراق بهادار خرید. در حقیقت میزان دریافتی وام 51 میلیون تومان است اما بازپرداخت 17.5 درصدی برای مبلغ 60 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. حدبیشتر مدت بازپرداخت 12 ساله و مبلغ آن 830 هزار تومان است. گفتنی است وام خرید آپارتمان به صورت اوراق را نیز هر یک از زوجین نیز به تنهایی می توانند دریافت نمایند. برخی از زوجین به صورت ترکیبی و با توجه به شرایط مالی خود از دو وام اوراق بهادار و سپرده گذاری استفاده می نمایند.

شرایط خرید آپارتمان با وام جانبازی

خرید آپارتمان با وام جانبازی جزو وام هایی است که به افراد خاص تعلق می گیرد و شرحاتی در این مورد ارائه می شود. ابتدا باید افراد واجد شرایط این وام را اعلام کرد. خانواده شهدا که شامل همسر، فرزند و والدین، جانبازان و آزادگان، فرزندان جانبازان بالای 70 درصد و وارث تحت تکفل آزادگان شرایط دریافت وام جانبازی خرید یا ساخت مسکن را دارند. میزان مبلغ وام برای این افراد در شهرهای بالای یک میلیون جمعیت 100 میلیون تومان، مراکز استان ها 77 میلیون تومان و بقیه شهرها 66 میلیون تومان است. همچنین در روستاها به میزان 38 میلیون تومان به این افراد وام تعلق می گیرد. این وام با بازپرداختی 20 ساله و میزان سود 4 درصد ارائه می شود و همچنین احتیاج به دارا بودن شرایط الگوی مصوب مسکن، و نوساز بودن نمی باشد. به طور کلی این وام ازلحاظ مالی و مالی بسیار به صرفه است که مختص افراد واجد شرایط این حوزه بوده و می تواند یاری قابل توجهی را در خانه دار شدن فرد انجام دهد. وام مسکن جانبازی تحت شرایطی می تواند به یک فرد بیش از یک بار پرداخت شود، همچنین اگر فرد وام های حمایتی دیگری را دریافت نموده باشد، آن وام ها مانع از دریافت وام مسکن نمی شود که از مزیت های این وام است.

مقایسه دریافت انواع وام ها در خرید خانه با وام مسکن

همان طور که گفته شد خرید خانه با وام مسکن به صورت های مختلفی امکان پذیر است و انتخاب نوع وام به پارامترهای مختلفی مانند میزان زمانی که فرد برای تهیه مبلغ مورد نظر احتیاج دارد، شرایط مالی فرد برای بازپرداخت و شرایط فردی برای دریافت وام بستگی دارد. البته معمولاً هر فرد می تواند به همراه هرکدام از وام های مسکن یک وام 10 میلیونی برای تعمیر خانه نیز دریافت کند؛ که تا حدودی یاری نماینده است.

اگر کسی برای خرید خانه سرمایه برای سپرده گذاری در بانک و زمان برای خرید خانه داشته باشد، بهترین گزینه وام مسکن به وسیله سپرده گذاری است و اگر زمان کافی برای انتظار دریافت وام نداشته باشد، باید پرداخت سود بیشتری را به جان بخرد و به وسیله اوراق جعاله اقدام به دریافت وام کند. بدیهی است که اگر کسی به دنبال خرید خانه با وام مسکن بوده و شرایط دریافت وام جانبازی را داشته باشد، بهترین گزینه استفاده از وام جانبازی برای خرید آپارتمان است. این نکته را باید یادآوری شد که اگر این امکان برای فرد وجود دارد، بهتر است به وسیله سپرده گذاری اقدام به دریافت وام مسکن یکم کند. زیرا اگر تحت هر شرایطی به سراغ وام اوراق بهادار برود و از آن وام استفاده کند، در آینده دیگر نمی تواند از وام مسکن یکم استفاده کند، با این حال فرد باید تمام شرایط خود را آنالیز کند و در نهایت تصمیم به دریافت یکی از وام ها کند.

یکی از روش های خرید خانه روش ترکیبی است که معمولاً در شهرهای عظیم بیشتر کاربرد دارد. در این روش خریدار با دریافت میزان تعیین از وام اوراق به اضافه آورده نقدی خود و مبلغ ودیعه مسکن یک آپارتمان را خریداری می نماید. یعنی در همان ابتدای خرید خانه را به مستأجر رهن می دهد و پول رهن را برای خرید به مالک قبلی پرداخت می نماید. اگر خریدار، خود در خانه ای مستأجر باشد و بخواهد از این شیوه برای خرید خانه استفاده کند باید فشار مالی را حداقل به مدت یک سال تحمل کند، زیرا هم میزان مبلغ وام را باید بپردازد و هم مبلغ اجاره مکانی که در آن سکونت دارد. باید یادآور شد که این روش مناسب خریدارانی بوده که می خواهند از مزایای سرمایه ای مسکن استفاده نمایند، یا خریدارانی که می توانند ظرف مدت یک سال میزان مبلغ ودیعه را به مستأجر بپردازند.

با توجه به شرایط مالی حال حاضر در جامعه، تقریباً می توان این طور اعلام کرد که خرید خانه برای قشر متوسط، بدون دریافت وام های مسکن تقریباً غیرممکن است. همچنین زوج های جوان اگر از حمایت مالی برخوردار نباشند، نمی توانند به آسانی برای خود آپارتمانی را خریداری نمایند و به شرط داشتن شغل مناسب برای بازپرداخت اقساط وام بانکی می توانند به یاری این وام صاحب خانه شوند.

همان طور که در مقاله بیان شد شرایط دریافت و همچنین نحوه بازپرداخت و مدت زمان پرداخت برای وام های مختلف متفاوت است و افراد با آنالیز شرایط مالی و میزان بودجه مورد احتیاج برای خرید مسکن می توانند نوع وام خود را تعیین نموده و اقدام به دریافت آن نمایند.

وام جانبازی به شرط داشتن شرایط دریافت از وام های بسیار مناسب برای خرید آپارتمان بوده و میزان درصد سود و مدت زمان بازپرداخت بسیار مناسبی دارد. وام اوراق بهادار نیز پیشنهاد مناسبی خریداران آپارتمان هایی است که اولاً خریدار بتواند میزان اقساط ماهانه آن را بپردازد و ثانیاً آپارتمان مورد نظر هم ازلحاظ قیمت و از جنبه های دیگر مزیت هایی را داشته باشد که خریدار خود را متقاعد سازد که از این وام استفاده کند.

خرید آپارتمان با وام بانکی به وسیله سپرده گذاری نیز جزو وام های متعادل و به نسبت مناسب نسبت به دیگر وام ها برای خرید خانه است. اگر فرد یا زوجی که می خواهند از این وام برای خرید خانه استفاده نمایند، بتوانند ازنظر مالی اقساط بلندمدت و به نسبت زیاد آن را پرداخت نمایند، می توانند با سپرده گذاری مبلغی، یک ساله از این وام استفاده نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 416

به "برای خرید خانه چه وام هایی می توان گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خرید خانه چه وام هایی می توان گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید