حاشیه سازی دوباره بیلبورد میدان ولیعصر؛ زنان بازهم حذف شدند

به گزارش مجله پیوند، دیوار نگاره نو میدان ولیعصر باز هم حاشیه ساز شد. این بار هم برای نادیده گرفتن زنان. باز هم تصاویری از مردان در کنار محصولات تولید داخل بدون حضور زنان متخصص و تکنیسین و کارگر. این نخستین بار نیست که طراحان این دیوارنگاره بزرگ زنان را نایده می گیرند. انگار تعمدی در کار باشد.

حاشیه سازی دوباره بیلبورد میدان ولیعصر؛ زنان بازهم حذف شدند

به گزارش شرق، این بیلبورد بزرگ متعلق به سازمان رسانه ای اوج است و بار ها شهردار تهران توضیح داده است که در طرح های منتشرشده نقشی ندارد؛ اما اعتراض های پی درپی باعث نشده طراحان آن باز هم زنان را نادیده نگیرند. چند سال پیش هم نصب تصویری در میدان ولیعصر تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن هیچ زنی حضور نداشت، با انتقاد های گسترده ای به ویژه در شبکه های اجتماعی روبه رو شد.

عنوان این بیلبورد با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان و بهانه آن حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه بود که در آن تصویر بیلبورد مردانی با پوشش هایی از قومیت های مختلف ایران در حال شادی دیده می شدند. این اعتراض ها منجر به تغییر طرح و توجه به زنان در طراحی تازه شد. مدتی بعد طراحان باز هم تصویری با شعار نسل روشن منتشر کردند که زنان در آن بدون چهره ترسیم شده بودند. موضوعی که مورد انتقاد برخی از اعضای وقت شورای شهر تهران قرار گرفت.

آن زمان الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای پنجم شهر تهران، از حذف چهره زنان از دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر انتقاد کرد و نوشت: انتظار می رفت حساسیت بیشتری نسبت به دیوارنگاره میدان ولیعصر وجود داشته باشد؛ از این رو امیدوارم اگر این تصویر از سر سهل انگاری بوده، دیگر تکرار نشود و اگر سهل انگاری نبود اصلاح و عذرخواهی شود. دیوارنگاره ای که در میدان ولیعصر (عج) تهران واقع شده است، متعلق به سازمان فرهنگی هنری اوج است و طرح هوادار ساخت ایرانیم در حمایت از لوازم خانگی ایرانی از سوی خانه طراحان انقلاب بر روی دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) به نمایش درآمده، این تصویر واکنش های زیادی هم در فضای مجازی داشته.

برخی آن را یک بیانیه سیاسی - اجتماعی توصیف کرده اند که در پی حذف زنان از عرصه های عمومی است. عده ای هم به شهردار تهران کنایه زده اند که شهردار همه مردان تهران است و بسیاری هم از نادیده گرفتن هزاران کارگر زن در کارخانه ها و تولیدی ها انتقاد کرده اند.

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران، درباره طرح تازه دیوار نگاره خیابان ولیعصر می گوید: اگر زنان در این تصویر دیده نشده اند، اشتباه است و باید جبران اشتباه شود.

او درباره اینکه پیش از این هم موارد این چنینی در طراحی های دیوارنگاره خیابان ولیعصر دیده شد و مدیریت شهری هم تذکر داده و در مواردی هم منجر به اصلاح طرح شده، چرا باید این موارد دوباره تکرار شود، می گوید: اگر واقعا چنین چیزی باشد، این نیاز به یک بررسی کارشناسی دارد. تهیه این طرح هزینه سنگینی داشته؛ اما اگر اثر جدی بر جامعه دارد و می تواند بر قشر بانوانی که در عرصه تولید هستند، تأثیر منفی بگذارد، قطعا باید جابه جا شود.

او درباره اینکه این تابلوی بزرگ بخشی از فضای شهری است؛ اما شهرداری در طراحی های آن نقشی ندارد، هم می گوید: باید این فرایند نظارت تعریف شود. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم درباره طرح تازه دیوارنگاره میدان ولیعصر می گوید: دیوارنگاره های میدان ولیعصر را هنرمندانی که با مؤسسه فرهنگی رسانه ای اوج همکاری می کنند، انجام می دهند و کار های خوبی هم تا امروز شده است و معین است که خلاقیت پشت آن است. یک اثر هنری آفرینش یک فرد است. گاهی اوقات ممکن است توجه نسبت به خیلی از موضوعات در یک اثر هنری اتفاق بیفتد؛ اما ممکن است از یک جهتی هم غفلت شود. بار ها و بار ها اتفاق افتاده است.

او درباره اینکه وقتی طرحی در میدان ولیعصر به این بزرگی به نمایش در می آید، نباید احتیاط های لازم درباره آن انجام شود، هم می گوید: من به دلیل اینکه در آن مجموعه ها رفت و آمد داشتم و مدام نسبت به این کار ها مداقه کردم، تعداد زیادی کار های مختلف با مفاهیم متنوع در همان جا نصب شده که اتفاقا تنوع مختلف افراد را در نظر گرفته است. حالا فرض کنید یک بار در دیوارنگاره ای که مسائل انقلابی را می خواسته بگوید، یک روحانی به طور مثال در نظر گرفته نشده است یا از یکی از اقشار جامعه غفلت شده؛ ولی مطمئنا تغافل نیست.

نادعلی اضافه می کند: بالاخره در ایران اسلامی زنان هم در همه صحنه ها دوشادوش در کنار مردان کار می کنند. حتما به این طرح نقد وارد است؛ اما من، چون این دیوارنگاره ها را دائم نگاه کردم، موارد بسیار زیادی هم بوده که خانم ها در آن از مردان هم بیشتر بوده اند. به گفته نادعلی وقتی آدم می خواهد نسبت به آخر و فرجام یک ماجرایی قضاوت کند، به همه کار ها نگاه می کند. وقتی من 10 تا مورد را دیدم رعایت کردند و یک مورد را دیدم رعایت نکردند، نمی گویم این ها به خانم ها توجه ندارند؛ اما می توان برای این بی دقتی یک توییت زد و بگوییم این بی دقتی تان جا دارد که اصلاح شود.

نادعلی اضافه می کند که مطلب عمومی جامعه بی توجهی به خانم ها نیست که شورا به موضوع آن وارد شود. او در پاسخ به این پرسش که به نظر می آید برخی با تغییر مدیریت شهری گمان می کنند فضا برای چنین بی دقتی هایی باز شده، می گوید: نه. این خبر ها نیست. مسئولیت کمیته فرهنگی و اجتماعی را یک خانم بر عهده دارد و با نیرو ها و مدیران زن زیادی در مدیریت شهری در حال فعالیت هستند، خانم ها در فضا مؤثر هستند و می دانیم در شهر اگر بخواهد اتفاقی بیفتد، 50 درصد جمعیت نه در شهر بلکه در کشور خانم ها هستند. هنرمندان ما اتفاقا به خاطر رقت نگاه شان حتما نگاه ویژه به خانم ها دارند؛ یعنی توجهشان نسبت به نیمی از جمعیت حتما برقرار است.

من نمی خواهم از این کار دفاع کنم؛ اما نسبت به کل این آلبوم که در دیوارنگاره ولیعصر منتشر شده، اتفاق کمی است و، اما جا دارد اصلاح و به آن توجه شود. خانم ها وقتی پای آقایان ایستاده اند و همه کار ها را دارند انجام می دهند و همه بار ها را به دوش می گیرند، حیف است که به آن ها بی توجهی شود.

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 1299

به "حاشیه سازی دوباره بیلبورد میدان ولیعصر؛ زنان بازهم حذف شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه سازی دوباره بیلبورد میدان ولیعصر؛ زنان بازهم حذف شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید