برگزاری اجلاس دریایی 2021 هند با موضوع روز چابهار

به گزارش مجله پیوند، به گزارش خبرنگاران، دومین روز اجلاس دریایی 2021 هند امروز با موضوع روز چابهار و به میزبانی این کشور برگزار گردید.

برگزاری اجلاس دریایی 2021 هند با موضوع روز چابهار

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، اجلاس دریایی 2021 هند کار خود را روز چهارشنبه با موضوع تجارت بین المللی دریایی در منطقه اقیانوس هند و ماورا شروع نموده که به دلیل اهمیت بالای توسعه تجاری این کشور در بخش دریایی، نارندرا مودی نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه آن به سخنرانی پرداخت.

نکته حائز اهمیت این اجلاس در نامگذاری روز دوم آن به عنوان روز چابهار بود که اهمیت این بندر استراتژیک ایرانی را برای طرف هندی نشان می داد.

همچنین در نشست های روز دوم، مقامات ارشد ایرانی همچون محمد اسلامی وزیر راه شهرسازی و دو تن از معاونین وی یعنی سعید رسولی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته و به سخنرانی در مورد اهمیت بندر چابهار مزایای استفاده از این بندر برای تجار هندی و در راستای توسعه کریدور بین المللی شمال - جنوب پرداختند.

هدف کلی طرف هندی در این اجلاس، اتصال هر چه سریع تر به بندر چابهار و عبور از جهت ترانزیتی ایران در جهت دستیابی به بازارهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان عنوان شد که به همین دلیل، نمایندگان کشورهای افغانستان، ازبکستان، روسیه ترکمنستان نیز در این اجلاس حضور داشته و به بحث و مبادله نظر در مورد چگونگی اتصال به بندر چابهار و نهایتاً هند به عنوان دومین منبع بار آسیا پس از چین پرداختند.

مقامات ارشد هندی همچون وزیر بنادر این کشور در جریان سخنرانی امروز خود بر لزوم ساخت هر چه سریع تر زیر ساخت های لازم در بندر چابهار و افزایش حجم سرمایه گذاری هند در این بندر تاکید نموده و ابراز امیدواری کردند.

گفتنی است مقامات ایرانی مذکور حاضر در جلسه امروز، استفاده از جهت ترانزیتی ایران را به دلیل امنیت بالا و صرفه جویی بسیار قابل ملاحظه در مصرف سوخت، زمان و هزینه های گمرکی بهترین جهت دستیابی هند به آسیای میانه و روسیه عنوان کردند.

سعید رسولی نیز در جریان سخنرانی خود، بر اهمیت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان مؤثرترین راه انتقال بار هند به سمت بندر خشک زاهدان، افغانستان و آسیای میانه با استفاده از شبکه ریلی ایران تاکید نموده و ابراز امیدواری کرد که این بندر تا سال 2022 به صورت کامل به شبکه ریلی ایران متصل گردد.

گفتنی است هندوستان پیش از اعمال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه کشورمان، به عنوان پیمانکار اصلی بندر چابهار شناخته می شد که سرمایه گذاری های عظیمی نیز در بخش توسعه زیر ساخت های این بندر انجام داده است. اکنون با اتمام کار دولت ترامپ و البته کوشش بی وقفه چین برای اتصال حداکثری به غرب به وسیله توسعه راه ابریشم جدید، دهلی نو فرصت را غنیمت شمرده تا با تمام توان به سرمایه گذاری مجدد و ادامه ساخت بندر چابهار بپردازد؛ بندری که تنها بزرگترین نقطه امید هندوستان برای رقابت تجاری با بزرگترین رقیب خود یعنی چین مطرح بوده و درهای آسیای میانه، شمال اروپا و روسیه را به سوی تجار هندی خواهد گگردد.

گفته می گردد توجه هند به بندر چابهار پس از اقدام مشترک چین و پاکستان در شروع پروژه ساخت بندر عمیق گوادر پاکستان، واقع در 70 کیلومتری بندر چابهار ایران، که بار چین را به دو سمت شمال و جنوب سوق خواهد داد بیشتر و پر رنگ تر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: lordlinks.ir شناسه مطلب: 952

به "برگزاری اجلاس دریایی 2021 هند با موضوع روز چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اجلاس دریایی 2021 هند با موضوع روز چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید